مدیرعامل اسبق خبرگزاری دانشجویان ایران: 

حفظ و تقویت پیوند "ایسنا" با دانشگاه‌ها و جریان‌های دانشجویی از امتیازات سرویس "دانشگاه"

مدیرعامل اسبق خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: ایسنا نمی‌تواند نسبت به مادر و پدیدآورنده خود بی‌تفاوت باشد به همین دلیل راه‌اندازی اداره کل دانشگاه کار بسیار مناسبی بود؛ چرا که این سرویس باعث حفظ و تقویت پیوند ایسنا با دانشگاه‌ها و جریان‌های دانشجویی می‌شود.

سعید پورعلی عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی و مدیرعامل اسبق خبرگزاری دانشجویان ایران در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ۱۶ آذر روز دانشجو و سالگرد تأسیس خبرگزاری دانشجویان به بیان تاریخچه تأسیس خبرگزاری ایسنا اشاره کرد و گفت: ایده اولیه تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران به سال ۷۷ - ۷۶ برمی‌گردد در نهایت فعالیت رسمی ایسنا آذرماه ۷۸ به‌عنوان اولین خبرگزاری غیردولتی ایران آغاز شد.

وی ادامه داد: برای شکل‌گیری فعالیت‌های ایسنا در آن مقطع اهداف، سیاست‌ها و اولویت‌هایی تعیین شد؛ اما ازآنجاکه در روز دانشجو صحبت می‌کنیم بیش از سایر فاکتورها به نقش دانشگاهیان در شکل‌گیری خبرگزاری دانشجویان ایران اشاره می‌کنم.

پورعلی ادامه داد: در زمان طرح ایده و تأسیس ایسنا عطش فراوانی برای کسب اخبار و اطلاعات در جامعه شکل‌گرفته بود و این شرایط می‌طلبید که یک رویکرد دانشگاهی و علمی برای ارائه محصولات خبری در خبرگزاری که به نام دانشجویان و دانشگاهیان آغاز به فعالیت کرده است، حاکم شود به‌ویژه که در همه کشورها به این صورت است که دانشگاه به‌عنوان یک نهاد مسئله شناس در فرایند توسعه حضور داشته و با نگاه علمی به بررسی موضوعات پرداخته و راهکارهایی را به‌منظور رفع موانع توسعه پیشنهاد دهد.

*پرهیز ایسنا از فضای هیجانی و احساسی

مدیرعامل اسبق ایسنا تصریح کرد: در جریان گام اول این ایده، بیم این می‌رفت که خبرگزاری تحت‌تأثیر فضای و هیجانی قرار گیرد از طرفی هم در این فکر بودیم که خبرگزاری بتواند مسائل جاری را به فرهنگ دانشگاهی و علمی نزدیک و عقلانیت و خردورزی را در سطح جامعه تقویت کند؛ بنابراین لازم بود خبرگزاری دانشجویان ایران را از فضاهای هیجانی که در سطح جریانات دانشگاهی شاهد ظهور و بروز آن هستیم، دور کرده و تا جایی که امکان‌پذیر است به فعالیت اندیشمندانه نزدیک کنیم تا در ذیل آن نقش پیشتازانه دانشگاه و دانشجویان برجسته شود.

وی ادامه داد: این عملکرد نگاه جدیدی در حوزه خبری کشور ایجاد کرد که عمدتاً مبتنی بر بهره‌مندی از نگاه‌های عمیق، تحلیلی و آسیب‌شناسانه به مسائل کشور بود یادم هست یکی از آرمان‌های ایسنا مصداق بارز این بیت بود که «رهرو آن نیست که گه تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود» زیرا آهسته و پیوسته رفتن می‌توانست به غنا و عمق محصولات خبری خبرگزاری دانشجویان ایران بینجامد.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی در ادامه به هدف دیگری که در تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران دنبال می‌شد پرداخت و گفت: ما می‌خواستیم بتوانیم روایت ایران و جهان را از زبان ایران بشنویم بر همین اساس یکی دیگر از شعارهای خبرگزاری ایسنا «ایران به روایت ایران و جهان به روایت ایران» بود که خوشبختانه به‌مرورزمان به رمز موفقیت این خبرگزاری در میان افکار عمومی و حتی رسانه‌های دیگر تبدیل شد به‌نحوی‌که محصولات خبرگزاری با اقبال این مخاطبان مواجه شد.

*رمز نفوذ اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران

پورعلی گفت: تلاش دیگرمان این بود که بین سرعت و دقت در انتشار خبر هماهنگی ایجاد کنیم و در سیاست‌هایمان در تلاش بودیم تا با پرهیز از افراط‌وتفریط شرایطی را فراهم کنیم که تولیدات این رسانه مورد استقبال عموم مخاطبان قرار گیرد.

وی ادامه داد: موضوع حایز اهمیت دیگر برای خبرگزاری دانشجویان ایران این بود که بین خبرگزاری و مخاطبان اعتماد ایجاد شود؛ اعتمادی که نقطه کانونی حرکت خبرگزاری دانشجویان ایران بود.

مدیرعامل اسبق ایسنا تصریح کرد: ما فکر می‌کردیم بحث تعادل در سرعت و دقت در کنار صداقت و امانت‌داری و پرهیز از جانب‌داری‌های غیرمنصفانه یا خاموش‌کردن صداهایی که باید در خبر حضور داشته باشد، محقق می‌شود و این اعتماد رمز اصلی نفوذ اجتماعی خبرگزاری دانشجویان شد و خوشبختانه این سرمایه اجتماعی که همان اعتماد بود همچنان در خبرگزاری ایسنا حفظ شده است و باید تلاش کنیم که هیچ خللی به این اعتماد وارد نشود.

پور علی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به خبرگزاری دانشجویان ایسنا مبنی بر انتشار اخبار خوب، مفید و امیدبخش، گفت: ما بر اساس این فرمایش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، امیدبخشی به جامعه را یک اصل مهم در فعالیت رسانه‌ای خبرگزاری دانشجویان قرار دادیم و انعکاس امیدوارانه اخبار و واقعیت‌ها به جامعه را رسالت و وظیفه ایسنا می‌دانستیم.

وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که در اخبار امیدبخش وجود دارد این است که رسانه بتواند به وظیفه نظارتی و نمایندگی افکار عمومی خود پایبند باشد گفت: زمانی قدرت اجتماعی قابل‌ملاحظه خبرگزاری ایسنا می‌تواند کمک‌حال قدرت سیاسی باشد که عهده‌دار نمایندگی افکار عمومی بوده و صدای رسای جامعه باشد.

پورعلی ادامه داد: تنها درصورتی‌که مطرح کردم می‌توان بین قدرت سیاسی و اجتماعی تعامل ایجاد کرد به همین دلیل در بازنمایی‌ها باید مراقبت باشیم که این قدرت اجتماعی را دست‌کم نگیریم.

وی همچنین گفت: یک تعبیری در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران به کار می‌رود که می‌گوید «ایسپا صدای بی‌صدایان است» در همین راستا ایسنا هم می‌تواند عهده‌دار نمایندگی صدای جامعه‌ای باشد که متنوع و متکثر است .

*راه‌اندازی اداره کل دانشگاه ایسنا کار بسیار مناسبی بود

مدیرعامل اسبق خبرگزاری دانشجویان ایران همچنین با اشاره به راه‌اندازی رسمی سرویس دانشگاه ایسنا گفت: همیشه و در تمام حوزه‌ها به این مسئله تأکید داشتیم که زبان ما زبان دانشگاهی و محور اصلی گفت‌وگوها نیز به شکل حرفه‌ای مشتمل بر افراد دانشگاهی باشد که می‌توانند با حل مسئله به جامعه و فرایند توسعه کمک کنند.

وی ادامه داد: بر همین اساس شخصیت‌های دانشگاهی تقریباً در تمام ادارات کل خبر و سرویس‌ها یکی از منابع تولید خبر بودند و تأکید داشتیم که باید بازتاب و بازنمایی از فعالیت‌هایی دانشجویی باشیم.

پورعلی ادامه داد: امروز تصمیم بر این شده است که مجموعه این معماری‌ها تحت عنوان اداره کل دانشگاه تجمیع پیدا کرده است تا باقدرت و قوت بیشتری به مسائل دانشگاه‌ها و انتقال واقعیت موجود در دانشگاه‌ها پرداخته شود که به نظرم کار بسیار مناسبی است و کمک شایانی به حفظ و تقویت پیوند ایسنا با دانشگاه‌ها و جریان‌های دانشجویی می‌کند.

مدیرعامل اسبق ایسنا گفت: اگر این اداره کل بتواند تنوع و تکثر موجود در فضای علمی فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌ها را منعکس کند یقیناً در مسیر تقویت جنبه‌ها و ویژگی‌های دانشگاهی مؤثر است.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی ادامه داد: همان‌طور که تأکید شد فلسفه وجودی تأسیس خبرگزاری دانشجویان ایران پرداختن به مباحث دانشگاه در بستر جهاد دانشگاهی بود و ما نمی‌توانیم نسبت به مادر و پدیدآورنده خود بی‌تفاوت باشیم کمااینکه بی‌تفاوت نبودیم و امیدوارم ساختار جدید بتواند فرایندهای ارتباط با دانشگاه و اساتید را تقویت کرده و کمک شایانی به انعکاس نقطه‌نظرات اساتید و همچنین دانشجویان کند.

پورعلی در پایان گفت: رسانه‌ای امیدبخش است که در کنار بازنمایی واقعیت‌های جامعه، رویکردهای انتقادی و نظارتی خودش را هم تقویت کند؛ انتقاد رمز امیدبخشی است و نباید فکر کنیم که انتقاد باعث سیاه‌نمایی می‌شود نقد نشانه رشد است؛ ولی نقد به این معنا که نقاط قوت و ضعف در کنار هم دیده شود تا اهتمامی برای تقویت نقاط قوت و راهکارهایی برای رفع نقاط ضعف ارائه شود.

 انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۷ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۰۳
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1402091611781
  • خبرنگار : 71972