امیرحسین آژیر ارشد در گفتوگو با ایسنا در خصوص شکلگیری ایده اولیه نمایش ریشتر ۱۶ اظهار کرد: نمایش ریشتر ۱۶ در ژانر درام اجتماعی نوشته شده است. ایده اولیه متن نمایش با یک جرقه ذهنی در ذهن من شکل گرفت و به این موضوع اشاره دارد که اگر خانهای که ما در آن ساکن هستیم در ساعت و یا حتی دقایقی از شبانهروز متعلق به ما نباشد چه اتفاقی رخ می دهد؛ که در نهایت با بسط دادن و پرداختن به این موضوع تبدیل به یک طرح اولیه و در نهایت نمایشنامه شد.
وی اضافه کرد: نمایش ریشتر ۱۶ روایتگر ماجرای زوجی است که به دنبال پیداکردن خانه هستند و همسر این زن خانهای را بدون مشورت با همسرش با مبلغی بسیار ناچیز اجاره میکند که با مشکوک شدن زن به اجاره پایین منزل همسرش اعتراف میکند که قرار است در طی ۲۴ ساعت ۱۶ دقیقه از شبانهروز از ساعت ۱۹:۵۸دقیقه تا ۲۰:۱۴ خانه متعلق به آنها نباشد و نباید در این دقایق در خانه حضور داشته باشند و نسبت به اتفاقاتی که در این منزل رخ میدهد بیتوجه باشند که در ادامه نمایش شاهد اتفاقاتی که در این ۱۶ دقیقه رخ میدهد، هستیم.
کارگردان نمایش ریشتر ۱۶ در خصوص انتخاب این نام برای نمایش خود گفت: در نام نمایش ریشتر ۱۶ جابجایی اسم وعدد برعکس رویه طبیعی آن است، انتخاب اسم نمایش برگرفته از محتوا و مضمون نمایش است و تصمیم داشتم عدد ۱۶ پررنگ باشد که روایتگر اتفاقاتی است که در این ۱۶دقیقه رخ میدهد.
آژیر عنوان کرد: در کارنامه کاریام ریشتر ۱۶ پر زحمتترین نمایش من بوده است، چراکه آمادهسازی آن حدود یک سال ونیم زمان برد و استارت اولیه آن پروژه در سال گذشته خورد و بارها متن نمایش مورد بازبینی قرار گرفت. پس از تمرین با تیم اولیه زمان اجرای نمایش به تعویق افتاد و بلاخره موفق شدیم امسال نمایش را با تیم جدیدی به روی صحنه ببریم.
وی با اشاره به اینکه در این مدت اجرا نمایش با بازخوردهای خوبی مواجه شده است، بیان کرد: خوشبختانه در این چند شب اجرای نمایش با استقبال خوب مخاطبان روبهرو شده است و پس از اتمام نمایش مخاطبان از حس خوبی که از متن و همچنین طراحی صحنه نمایش گرفتهاند، صحبت میکنند و این اولین نمایشی است که طراحی صحنه و المانهای به کارگرفته شده برای مخاطب بسیار جذاب است. با توجه به استقبال خوب مخاطبان نیز در نظر داریم نمایش را تمدید کنیم.
کارگردان نمایش ریشتر ۱۶ در خصوص اینکه مخاطب توقع دیدن نمایشهایی باکیفیت را دارد، اظهار کرد: امروزه مخاطبان تئاتر باهوش، دقیق و آگاهتر از گذشته شدهاند و به دنبال این هستند تا با تئاتر دست به کشفیات جدیدی بزنند؛ این موضوع انتظار مخاطب از نمایشهای روی صحنه را بالا میبرد و مخاطب توقع اجرای کارهای باکیفیت روی صحنه دارد.
پرداختن به مسائل اخلاقی در نمایشهایم همیشه اولویت بوده است
آژیر ارشد با این گفته که پرداختن به اخلاقیات همیشه یکی از دغدغههایش در نمایشها بوده است، گفت: یکی از دغدغههای همیشگی من پرداختن به موضوع تصمیمگیری انسانها برای اخلاقیات است و گاهی آنقدر مرز این موضوع کمرنگ میشود که نمیدانیم کاری که انجام میدهیم اخلاقی است یا نه و اینکه آیا استاندارد اخلاقی که مدنظر داریم باید با دیگران هماهنگ باشد یا نه. به همین دلیل همیشه سعی کردهام در نمایشهایم موضوعاتی از جمله موضوعاتی اخلاقی، انتخاب درست و ... را به کار بگیرم.
وی در خصوص تاثیرگذاری این گونه نمایشها در جامعه بیان کرد: هر مخاطبی با توجه به سن و تحصیلات و فهم خود برداشتی از نمایش دارد. در نمایشی که به مخاطب ارائه میشود، هر مخاطبی مقصود خود را از نمایش برداشت میکند به عنوان مثال برای برخی طراحی صحنه ممکن است جذاب باشد، برخی ممکن است بخشی از متن را دستچین کنند و حتی امکان دارد برداشت مخاطب با مفهومی که نویسنده مد نظر داشته است متفاوت باشد؛ امروزه مخاطب آگاه بیشتر شده است و همان مخاطب سعی میکند نظر شخصی خود را نیز دخیل کند.
کارگردان نمایش ریشتر ۱۶ خاطرنشان کرد: نمایش ریشتر۱۶ با بازیگرانی درجه یک مانند علی عبدالهی، فائزه علیآبادی، علی رضایی اصل، احسان مشایخی و دلارام امینی که جزو بازیگران باسابقه تئاتر مشهد هستند به روی صحنه رفته است.
وی ادامه داد: به شدت از تیم نمایش راضی هستم، اگر حمایتی از نمایش صورت بگیرد تمایل دارم تا نمایش را در شهرهای دیگر نیز به روی صحنه ببرم. به اعتقاد من جملهای که نمایش منتقل میکند جهان شمول است و علاقه دارم نمایش را افراد مختلفی ببیند.
آژیر ارشد با اشاره به اینکه مشهد قطب دوم تئاتر کشور است و پتانسیل بهتر شدن را دارد، گفت: با توجه به اینکه مشهد قطب دوم تئاتر کشور است، ظرفیت بهتر شدن را دارد و بیشتر نمایشهایی که روی صحنه میروند سطح خوبی دارند اما برخی از آنها نمایشهایی دغدغهمند نیستند. به اعتقاد من بیشتر ضعف تئاترهای روی صحنه به نمایش و متن داستان باز میگردد و توجهی به آن نمیشود، بنابراین باید سعی کنیم انتظار مخاطب را برآورده و کارهای باکیفیتتری تولید کنیم.
انتهای پیام