اصغر باقرزاده در گفتوگو با ایسنا، درباره برنامه غربالگری سلامت روان دانشآموزان برای سال جاری، اظهار کرد: امسال غربالگری سلامت روان دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی به عنوان پایهای که پایان دوره اول ابتدایی است، کلاس ششم ابتدایی به عنوان پایهای که پایان دوره دوم ابتدایی است مد نظر ما است چراکه کلاس ششم پایه ورودی به متوسطه محسوب میشود.
وی درباره غربالگری سلامت روان دانش آموزان مقطع متوسطه نیز تصریح کرد: امسال از متوسطه اول دو پایه هفتم و هشتم و از متوسطه دوم پایه دهم مد نظر ما در طرح غربالگری سلامت روان است. دانش آموزان پایههای یازدهم و دوازدهم آزمون نهایی دارند و از طرف دیگر دانش آموزان پایه نهمی نیز آزمون رغبت و توانایی دارند. به همین جهت در طرح غربالگری سلامت روان امسال دانش آموزان متوسطه، کلاسهای هفتم، هشتم و دهم مد نظر ما هستند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در عین حال با بیان اینکه علاقمندیم و وظیفه داریم که غربالگری سلامت روان را برای تمام دانش آموزان و در تمام پایههای تحصیلی اجرا کنیم، تاکید کرد: اگر توان داشته باشیم باید این امر را برای تمام پایههای تحصیلی انجام دهیم اما هدف گذاری امسال ما برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ـ ۱۴۰۲ تنها در خصوص دانش آموزان پنج پایه یاد شده است تا بتوانیم غربالگری سلامت روان دانش آموزان این پایهها را به صورت تمام شمار انجام دهیم.
شرکت در هیچ یک از مراحل غربالگری سلامت روان دانشآموزان اجباری نیست
باقرزاده با تاکید بر اینکه انجام شرکت در هیچ یک از مراحل غربالگری سلامت روان برای دانش آموزان اجباری نیست، اظهار کرد: با این حال خود خانوادهها از این امر استقبال میکنند و همانگونه که دانش آموزان را در مباحث درسی استعدادیابی میکنند، تمایل دارند تا بدانند آیا فرزندشان در زمینه مسائل اجتماعی مشکلی دارد یا خیر.
عمده دانش آموزان مشکلی دارند
وی افزود: این غربالگری سلامت روان تشخیص میدهد که کدام دانش آموزان نیاز به مشاوره و درمان دارند اما عمده دانش آموزان ما مشکلی ندارند. نهایتا نیز آن درصدی از دانش آموزان ما که در معرض آسیب اجتماعی یا فوریتهای روانی اجتماعی تشخیص داده شده باشند، به مراکز مشاوره وزارت آموزش و پرورش دعوت میشوند و مشاورین ما با همکاری خود دانشآموز و والدین اقدام به توانمندسازی آن دانش آموز میکنند.
به گفته معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، در غربالگری سلامت روان برای دانش آموزان ابتدایی نظر اولیاء و معلمان مهم است و در غربالگری سلامت روان دانش آموزان متوسطه خود اظهاری دانش آموزان، نظر معلم و مشاور مدرسه مهم است.
باقرزاده همچنین با بیان اینکه مرحله اول غربالگری سلامت روان معطوف به جمع آوری اطلاعات و مرحله بعد معطوف به تشخیص اختلالات روان می شود، توضیح داد: در مرحله اول سنجش سلامت روانی و اجتماعی دانش آموزان در دستور کار قرار میگیرد و در مرحله بعد تشخیص مهم است. برای مرحله تشخیص نیز مشاورین ما تمامی اطلاعات جمع آوری شده را بررسی میکنند و طبق اطلاعات اولیه به دست آمده از افرادی که به نظر میرسد در بحث سلامت روان پر خطر و یا در معرض آسیبهای اجتماعی هستند برای مشاوره دعوت به عمل میآید تا مشکل موجود به کمک آن شخص و خانواده او حل شود.
انتهای پیام