به گزارش ایسنا، سرهنگ محمد قاسم طرهانی در تشریح جزئیات این خبر گفت: درپی گشت زنیهای هدفمند و نامحسوس تیم عملیات کلانتری ۱۳۱ شهرری در تاریخ صبح بیست و نهم آبان ماه امسال در محدوده خیابان فداییان اسلام ماموران با فردی که در حال بالا رفتن از حفاظهای قطار دودی شهرری بود مواجه شده و رفتار او را تحت نظر قرار دادند که در جریان آن مشاهده کردند که دو نفر دیگر نیز داخل واگن ماشین دودی هستند.
وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع ماموران سریعاً به محل اعزام شده و متوجه شدند که این افراد در حال سرقت قطعات و آهن آلات این وسیله نقلیه تاریخی هستند که بلافاصله نسبت به دستگیری این افراد اقدام کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان ری با بیان اینکه ماموران در بازرسی از این سه نفر آلات و ادوات سرقت را نیز کشف کردند، گفت: پس از انتقال متهمان به مقر پلیس مشخص شد این افراد دارای سوابق متعدد سرقت هستند. همچنین آنان تحت بازجویی قرار گرفتند که در جریان آن به قصد خود برای برش و سرقت آهنالات ماشین دودی اعتراف کردند.
به گفته طرهانی ماموران پلیس از نماینده سازمان میراث فرهنگی و سازمان راه آهن برای حضور در روند تحقیقات دعوت کردند که خوشبختانه مشخص شد این افراد خسارتی به ماشین دودی تاریخی وارد نکردهاند. در پایان نیز با اتمام تحقیقات اولیه برای متهمان پروندهای تشکیل شده و آنان برای بررسی تخصصی و رسیدگی بیشتر در اختیار عوامل پلیس آگاهی شهرستان ری قرار گرفتند.
با ماشین دودی شهر ری بیشتر آشنا شوید
نام ماشین دودی در تهران قدیم به اولین خط آهن ایران که بین تهران و شهر ری کشیده شد، تعلق گرفت و علت این نامگذاری بخاری بود که از دودکش قطار آن خارج میشد.
این راهآهن در سال ۱۲۶۱ خورشیدی در دوره ناصرالدین شاه ساخته شد که امتیاز آن را یک مهندس فرانسوی به نام «مسیو بواتال» به نمایندگی یک شرکت بلژیکی از ناصرالدین شاه گرفت. شاید بتوان گفت ماشین دودی نخستین خط تراموای تهران است.
این ماشین دودی دو ایستگاه داشت؛ نقطه آغاز آن خط نزدیک خیابان دروازه خراسان (میدان قیام و پارک کوثر فعلی) و نقطه پایانی جلو در شاه عبدالعظیم در شهر ری بود. در آغاز هر بار به هنگام راه افتادن قطار، بچهها سنگهای زیادی به ماشین دودی میزدند. این وسیله جدید مورد پذیرش مردم تهران واقع نشد و در مدت کوتاهی با ورشکست شدن این شرکت بلژیکی، تراموا در تهران به بایگانی تاریخ سپرده شد.
در شروع کار ماشین دودی مردم کنجکاو تهران برای آشنایی با پدیده جدیدی که به شهرشان آمده بود به محل «گارماشین» که ایستگاه ماشین دودی بود میرفتند، ولی هیچکس جرئت و تمایلی برای سوار شدن به آن نداشت. تا اینکه ناصرالدین شاه برای اولین بار با گروه زیادی از مقامات مملکتی با ماشین دودی به شهرری مسافرت کرد و همین مسئله باعث تشویق مردم به استفاده از ماشین دودی شد. این راهآهن در سالهای دهه ۱۳۴۰ تعطیل شد و حالا مدتی است که باقیمانده آن ماشین که در حیاط مترو شهر ری بود به خط ریل اصلی برگردانده شده و بخش دیگر آن در بخشی از فضای پارک ملت است.
انتهای پیام