حجتالاسلام علی تقیزاده -رئیس سازمان دارالقرآن الکریم- در گفتوگو با ایسنا درخصوص آغاز پویش حفظ موضوعی ۱۲ آیه قرآنی مرتبط با موضوع حجاب و عفاف گفت: مقام معظم رهبری همواره بر گفتمان سازی و جهاد تبیین تاکید دارند و یکی از ماموریتهای مهم سازمان تبلیغات اسلامی هم جهاد تبیین است که حجتالاسلام قمی، ریاست این سازمان نیز همواره بر آن تاکید دارد.
وی ادامه داد: از وظایف سازمان در سند جدید تاکید بر تدبر در قرآن در آموزش همگانی برشمرده شده و ماموریت دیگر، گفتمانسازی مفاهیم پایهای قرآن کریم متناسب با نیاز امروز و فریضه جهاد تبیین و نیازهای امروز انقلاب اسلامی است.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به این که ذیل گفتمان سازی، پویش حفظ موضوعی قرآن در این سازمان طراحی شده، درباره اهداف این پویش توضیح داد: هدف اصلی این پویش آموزش همگانی مفاهیم پایهای قرآن است. ما در یک برنامه بلند مدت که فرایندی سه تا چهار سال زمان نیاز دارد حدود ۱۵۰ آیه را در راستای نیازهای امروز جامعه و جهاد تبیین در نظر گرفتهایم که مخاطبان ویژه ما این آیات را حفظ میکنند.
تقیزاده افزود: حفظ موضوعی ذیل پروژه بزرگتر گفتمانسازی مفاهیم پایهای قرآن دیده شده، یعنی حفظ موضوعی یکی از قالبهایی است که قله حرکت این گفتمانسازی را نشان میدهد؛ به عنوان مثال در طراحی این برنامه، فرهنگسازی برای طیفی حدود ۲۰ میلیون مخاطب تصویر میشود که از این تعداد شاید دو میلیون نفر انس بیشتری میگیرند و این آیات را حفظ میکنند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم همچنین درباره اینکه چه آیاتی از قرآن محور این پویش است نیز گفت: برای انتخاب آیات، پژوهشی صورت گرفت و آیاتی که به طور ویژه مورد توجه حضرت امام رحمه الله، مقام معظم رهبری و آیت الله طباطبایی قرار گرفته بود احصا شد و سپس، مخاطبان و گروههای مختلف را در نظر گرفتیم؛ مثلا برای دانش آموزان آیاتی انتخاب شدند و برای خانمهای خانه دار یا کنشگران اجتماعی آیاتی دیگر.
وی درباره فرایند این عملیات نیز تصریح کرد: در گام اول ۱۲ آیه از قرآن با موضوع حجاب و عفاف و خانواده انتخاب شده که هم بحث حفظ و هم بحث تبیین آیات در نظر گرفته شده است.
تقیزاده در توضیح آن که چطور قالب حفظ موضوعی برای این روند گفتمان سازی انتخاب شده نیز یادآور شد: حفظ موضوعی، قالبی شناخته شده در جامعه قرآنی است که ظرفیت قابل توجهی از حمایت فعالان قرآنی دارد؛ اما مفاهیم پایهای قرآنی باید با ابزارهای دیگر گسترش پیدا کند و جامعهای فراتر از ظرفیت جامعه قرآنی به آن اضافه شود؛ در این مسیر، از جمله ابزارهای مهم برای ما رسانه است.
وی افزود: برای این آیات تولیدات تصویری مختلفی تدارک دیده شده؛ از جمله موشنگرافیها و یاتیزرهایی که از تلویزیون پخش میشود. همچنین برای حضور در شبکههای اجتماعی مختلف هم تدبیر شده است؛ برای مثال برای ارتباط دانشآموزان با این پویش، در شبکه شاد این محصولات تولیدی توزیع میشود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه این فرایند را نیز چنین توضیح داد: پس از فراگیری آموزشها و بعد از تماشای محتواهای تهیهشده، به فراخور مخاطب و محصولات تولید شده وارد یک فرایند گام به گام میشویم و با توجه به اینکه افراد چقدر این آیات را فهم یا حفظ کرده باشند، برنامههای مختلفی شامل مسابقات و اهدای جوایز در نظر گرفتهایم.
وی اضافه کرد: این برنامه یک عملیات بلندمدت هم دارد که به یک معنا شروع جدی این پروژه به صورت ملی بوده و از ماه مبارک رمضان آغاز میشود. بدینترتیب عملیات کوتاه مدت در راستای هدف عملیات بلندمدت انجام میشود که حدود سه تا چهار سال زمان میبرد و درواقع این عملیات شناسایی برای عملیات بلند مدت محسوب میشود تا از تجربههای این عملیات استفاده کنیم.
تقیزاده در پایان و درباره تعامل دیگر نهادها با این پویش نیز ابراز کرد: جنس موضوع، به نحوی است که سایر نهادها هم از این پویش استقبال کردهاند و با نهادهایی مثل آموزش و پروش، حوزه علمیه، سازمان اوقاف، هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی، شبکه قرآن و نهادهایی از این دست هم تعامل خوبی برقرار کردهایم.
انتهای پیام