کمال اکبری دبیر همایش «دین، فرهنگ و رسانههای نوین» امروز، ۱۷ آبان در نشست خبری این همایش که در دانشکده دین و رسانه برگزار شد گفت: رسانههای نوین، رسانههای اجتماعی و رسانههای تعاملی یکی از مهم ترین پیوستهای زندگی همه ما هستند.
وی با بیان اینکه فهم دقیق تأثیر و تأثر این موضوع با مباحث دینی یکی از دغدغههای موجود است، افزود: با مشارکت دانشجویان، اساتید و محققان میتوان به سؤالاتی در خصوص ارتباط رسانه های نوین با دین، حفظ ارزش های دین توسط رسانه های نوین، روش شناسی مطالعات و مباحث گسترده ای دیگر پاسخ داد و این همایش برای دستیابی به این اهداف برگزار می شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما با اشاره به استقبال مراکز دانشگاهی از برگزاری این همایش گفت: این همایش به صورت ملی برگزار میشود اما تلاش داریم تا از اساتید بین المللی هم در خلال برگزاری همایش استفاده کنیم.
وی از ارجاع تحقیقات این همایش به مراکز و نهادهای اجرایی بویژه سازمان صداوسیما خبرداد و تأکید کرد: مجوزهای علمی و پژوهشی این همایش از وزارت علوم اخذ شده است و در پایگاه ISC نیز استناد خواهد داشت.
محسن کرمی دبیر علمی همایش «دین، فرهنگ و رسانه های نوین» نیز در این همایش گفت: دین فرهنگ و رسانه در سراسر تاریخ با هم ارتباط داشتند چرا که اگر دین را مجموعهای از معتقدات، اخلاقیات، و شعائر و مناسک و همچنین فرهنگ را مجموعه درونیات انسانها که طبعا سبک زندگی خاصی را اقتضا میکند بدانیم، خواهیم دید که ارتباط تنگاتنگی در طول تاریخ با رسانه به عنوان ابزار انتقال پیام داشته اند و انبیاء الهی از طریق رسانه ها دعوت خود را ابلاغ کردهاند.
وی با اشاره به اینکه کلام، یک رسانه است گفت: علاوه بر اینکه گفتار ما یک رسانه است کردار ما نیز رسانه است و در زمان قدیم انبیاء از این رسانه ها بسیار استفاده کردند؛ رسانه ها در قرن گذشته به رسانه های مدرن تبدیل شده و تحولی ایجاد کردند اما طی سالیان گذشته اتفاقات شگفت آوری در حوزه رسانه رخ داده است و رسانههای نوین یا پست مدرن به وجود آمدهاند.
عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما گفت: در قرن بیست و یکم رسانه های نوینی ظهور کرده بسیار متقاوت است چون رسانه های نوین از هوش مصنوعی و شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، اوضاع پیچیده ای را رقم زدهاند و این پیچیدگی، مسائل زیادی برای فرهنگ و دین به وجود آورده یا خواهد آورد که لازم است ارتباط با آن ها به صورت نظری بررسی شود.
وی در ادامه به ضرورت پرداخت به مشکلات عملی و رفع آنها از راه پژوهش اشاره کرد و اظهار داشت: تلاش داریم در این همایش به مشکلات ناشی از ارتباطات دین، فرهنگ و رسانههای نوین در صحنه عمل و اجرا بپردازیم. همین طور بررسی خواهیم کرد که دین چه کمکی می تواند به این رسانهها داشته باشند و بالعکس.
دبیر علمی همایش «دین فرهنگ و رسانه های نوین» گفت: در رسانههای سنتی و حتی رسانه های مدرن میدانستیم فرستنده پیام چه کسی بوده و انتقادات خود را نسبت به چه کسی باید اعلام کنیم اما در رسانه های نوین نمیدانیم با چه کسی طرف هستیم. مسائل نوظهور و مستحدثهای در خصوص رسانههای نوین پیش آمده است که لازم است توسط محققین بررسی شود.
انتهای پیام