دوره نوجوانی با تغییراتی همراه است و بیشتر افرادی که درگیر اعتیاد هستند، از دوران نوجوانی مصرف مواد را آغاز کردهاند. دانشآموزان در معرض خطرات زیادی هستند که سلامت جسمی و روانی آنان را تهدید میکند. یکی از عوامل خطرساز که از رشد و بالندگی دانشآموزان جلوگیری میکند، رشد مصرف مواد مخدر سنتی و صنعتی در بین نوجوانان و جوانان است.
در حقیقت پایین آمدن سن وقوع جرم در کشور نیازمند توجه ویژه به قشر نوجوان جامعه است و آموزش نوجوانان در پیشگیری و مبارزه با اعتیاد، باید از موضوعات مهم مدارس باشد، یک آموزش استاندارد و هدفمند در زمینه پیشگیری از اعتیاد باید از مقاطع قبل از متوسطه آغاز شود به گونهای که مربیان مربوطه بحث پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر را به دانش آموزان آموزش بدهند و آنها را با خطرات احتمالی که در کمین آنهاست آشنا کنند.
علاوه بر این آموزش مهارتهای زندگی که مهمترین آن "مهارت نه گفتن است" باید مورد توجه مربیان آموزشی و معلم ها قرار گیرد. در واقع میتوان گفت اگر این آموزشها همزمان با هم صورت بگیرد، میتوان به میزان قابل توجهی دانشآموزان را در برابر اعتیاد واکسینه کرد.
تاثیرپذیری از گروه همسالان مهمترین عامل اعتیاد دانش آموزی
محمد ایزانلو کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه های ما در این استان کاهش سن اعتیاد است که متاسفانه با افزایش مصرف مخدر در میان نوجوانان که دانش آموزان هستند در کشور و در این استان با آن مواجه هستیم.
وی گفت: بیشترین نگرانی که در حوزه اعتیاد دانش آموزی وجود دارد، اعتیاد در میان دانش آموزان دختر است چراکه علاوه بر اعتیاد ممکن است این دانش آموزان گریبانگیر آسیب های اجتماعی دیگر نیز شوند.
ایزانلو تاکید کرد: علت اصلی گرایش دانش آموزان به مواد مخدر در میان دانش آموزان این استان، تاثیرپذیری از گروه همسالان است، بنابراین مهمترین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که مهارت نه گفتن در میان دانش آموزان تقویت شود تا آن ها بتوانند هنگام فشار گروه همسالان موفق خارج شوند.
پرورش، موضوع مورد مطالبه والدین نیست
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در مدارس بیشتر به مسئله آموزش توجه می شود تا موضوع پرورش و از سوی دیگر مطالبه اصلی خانواده ها از مدارس نیز فقط آموزش است و در واقع مسئله پرورش که مهمترین راهکار برای واکسینه شدن دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی که پرورش است، مغفول باقی مانده است.
برخی از دانش آموزان نه گفتن را یاد ندارند
این مقام مسئول ادامه داد: برخی از دانش آموزان مهارت نه گفتن را یاد ندارند و تحت تاثیر گروه همسالان و فشارهای آن ها قرار می گیرند که نتیجه آن اعتیاد در سن نوجوانی است.
وی با اشاره به اجرای طرح یاری گران زندگی در مدارس خراسان شمالی افزود: در این استان بیش از دو هزار مدرسه وجود دارد که هم اکنون این طرح در فضای مجازی و حقیقیِ یک هزار و ۹۲ مدرسه در حال انجام است.
کارشناس فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی ادامه داد: برای اجرای این طرح از ظرفیت خود دانش آموزان استفاده می شود به عنوان مثال مشاور یار مدارس دانش آموزان هستند که به آن ها آموزش های لازم داده شده تا به هنگام مشاهده دانش آموز در معرض آسیب اجتماعی آن را راهنمایی و هدایت کند و در صورت نیاز به مشاور مدرسه ارجاع داده می شود.
وی تاکید کرد: نه گفتن یکی از مهمترین مهارت هایی است که در راستای اجرای این طرح به دانش آموز آموزش داده می شود و در کنار آن سایر مهارت های زندگی نیز نیز یاد داده خواهد شد.
نه گفتن کلیدی ترین مهارت برای مقابله با آسیب های اجتماعی
عبدالحسن نجفی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: نه گفتن یکی از مهمترین مهارت هایی است که دانش آموزان باید آن را داشته باشند چراکه در غیر این صورت ممکن است تحت تاثیر آسیب های اجتماعی مختلف قرار گیرند.
وی تاکید کرد: نه گفتن کلیدی ترین مهارت برای مقابله با آسیب اجتماعی مواد مخدر در میان دانش آموزان است و باید معلم ها و والدین به این نکته مهم توجه جدی داشته باشند.
نجفی با اشاره به اجرای طرح یاری گران زندگی در مدارس استان تصریح کرد: این طرح به منظور آشنایی دانش آموزان با معضل مواد مخدر و اعتیاد و همچنین آگاه سازی والدین و حساس سازی آن ها نسبت به این موضوع مهم است.
وی گفت: متاسفانه تنوع مواد مخدر آنقدر زیاد شده که با بسیاری از این مواد ناآشنا هستیم و با اجرای این طرح والدین و دانش آموزان با این مواد و اثرات خانمان سوز آن ها آشنا می شوند.
این مقام مسئول افزود: شیوع مواد مخدر صنعتی در میان جوانان و نوجوان یکی دیگر از دغدغه های مهم ما است که باید در مورد عوارض آن آگاهی های لازم را داد.
عدم آشنایی خانواده و معلم ها با برخی از مواد مخدر
طلعت علی نژاد رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا، از تهدید بروز آسیبهای اجتماعی در دانش آموزان این استان در پی پرسه زنی آنها در فضای مجازی خبر داد.
وی اظهار کرد: به طور کلی برخی از آسیب های اجتماعی بعد از شیوع ویروس کرونا در میان دانش آموزان به علت دسترسی بیشتر آنها به تلفن همراه و فضای مجازی بیشتر شده است.
وی تاکید کرد: در حقیقت مدرسه آسیب اجتماعی را تولید نمی کند، بلکه آسیب های اجتماعی موجود در جامعه، در مدرسه و در میان دانش آموزان ظهور پیدا میکند و باید یک سری از رفتارهای خود مراقبتی میان دانش آموزان آموزش داده شود.
علی نژاد با اشاره به اینکه برخی از آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان دختر و پسر متفاوت و برخی نیز مشترک هستند، گفت: به عنوان مثال ارتباط برخی از دانشآموزان دختر با جنس مخالف یکی از آسیب های اجتماعی است که در دختران دیده می شود و باید در این زمینه آگاهی های لازم به این دانش آموزان داده شود تا مشکلی برای آن ها به وجود نیاید.
وی افزود: هر چقدر آموزش های خود مراقبتی به دانش آموزان داده شود، کم است، بنابراین باید خانواده ها نیز در کنار مدرسه به کمک معلم ها بیایند و فرزندان خود را مورد حمایت قرار دهند تا تحت تاثیر آسیب های اجتماعی قرار نگیرند.
این مقام مسئول اعتیاد را یکی دیگر از آسیب های اجتماعی مهم بیان کرد و ادامه داد: متاسفانه سن سوء مصرف مخدر کاهش یافته و این امر یکی از دغدغه های ما در میان دانش آموزان است.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه سن سوء مصرف مواد مخدر کاهش یافته، متاسفانه تنوع مواد مخدر صنعتی نیز خیلی زیاد شده بطوریکه خانواده ها و معلم ها با بسیاری از این مواد آگاهی ندارند که این امر موجب شد تا معاونت اجتماعی نیروی انتظامی کلاس های آموزشی در ارتباط با شناخت مواد مخدر، آسیب های آن و پیشگیری برای دانش آموزان دختر و پسر برگزار می کند.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با تاکید بر اینکه دانش آموزان دختر در برابر آسیب های اجتماعی آسیب پذیرتر هستند، گفت: باید مهارت "نه" گفتن در میان همه دانش آموزان تقویت شود.
انتهای پیام