نگرانی‌های حقوق بشری از دسترسی شهرک‌نشینان صهیونیست به سلاح‌های آمریکایی

دولت بایدن انتقال ۲۴ هزار سلاح به پلیس ملی رژیم صهیونیستی را تصویب کرده که این مساله نگرانی را در میان برخی از مقام‌های آمریکایی افزایش داده مبنی بر اینکه این تسلیحات سبک به دست شهرک نشینان اسرائیلی بیفتد و به صورت بی رویه علیه غیرنظامیان فلسطینی استفاده شود.

به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال در گزارشی می‌نویسد: تصمیم دولت واشنگتن در روزهای اخیر شامل انتقال ۳۰ میلیون دلار سلاح نیمه خودکار و خودکار از طریق مجوزهای مورد تایید وزارت خارجه آمریکا گرفته شده است. این تصمیم در حالی گرفته شده که جامعه جهانی در پی کشته شدن هزاران غیرنظامی بیگناه در حملات اخیر در غزه به شدت نگران است.

فروش تسلیحات سبک بر آنچه که برای بسیاری از جمله اعضای کنگره و گروه‌های حقوق بشر حمایت آمریکا از استفاده از هدف قرار دادن بی‌رویه غیرنظامیان در داخل غزه است، تاکید دارد.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه، تاکنون بیش از ۱۰۰۰۰۰ فلسطینی کشته شدند که بیش از دو سوم آنها را زنان، کودکان و سالخوردگان تشکیل می‌دهند.

قانونگذارانی چون سناتور "کریس ون هولن" نگران هستند که این تسلیحات سبک به دست افراد ناباب بیفتد. او به دنبال دستیابی به این تضمین از سوی دولت واشنگتن است که این تسلیحات برای تحریک خشونت و افراط‌گرایی علیه فلسطینی‌های بیگناه استفاده نشود.

بن-گویر نمادی از ملی‌گرایان افراطی در دولت صهیونیستی است که تا سال ۲۰۲۰ تصویری از"باروخ گلدشتاین"، افراط ‌گرای اسرائیلی-آمریکایی را در اتاق نشیمن منزلش آویزان می‌کرد؛ گلدشتاین در سال ۱۹۹۴، ۲۹ فلسطینی را در مسجدی در کرانه باختری به شهادت رساند.

این مقام رژیم صهیونیستی کسی است که در اکتبر سال جاری میلادی وقتی بر سر زبان‌ها افتاد که یکسری تصاویر را در رسانه‌های اجتماعی از خودش منتشر کرد درحالیکه به گروه‌های مدنی در سراسر اراضی اشغالی سلاح توزیع می‌کرد.

مقام‌های وزارت خارجه آمریکا فروش تسلیحات سبک از کارخانه "کلت" و سایر کارخانجات تسلیحات سازی را تایید کرده و گفتند، نگرانی‌ها از سوی اعضای کنگره، گروه‌های حقوق بشری و سایرین افزایش یافته و آنها از دولت آمریکا خواسته‌اند تا از رژیم صهیونیستی تضمین‌هایی درباره عدم سوءاستفاده از این تسلیحات دریافت کند.

جسیکا لویس، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور سیاسی- نظامی در بیانیه‌ای بی سابقه با تایید فروش تسلیحات و مذاکرات دیپلماتیک پیرامون آن با رژیم صهیونیستی گفت: ما تضمین‌هایی از سوی مقام‌های اسرائیلی دریافت کرده‌ایم که این تسلیحات فقط توسط واحدهای تحت کنترل پلیس ملی اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقام‌های دولت بایدن نیز گفته‌اند که نگرانی مبنی بر توزیع یا استفاده نادرست از این تسلیحات توسط گروه‌های مدنی در کرانه باختری از آنجا که این پلیس در کرانه باختری فعالیتی ندارد و این تسلیحات نباید در آنجا مورد استفاده قرار گیرد، به صورت موثری مورد بحث نیست.

نیویورک تایمز نیز اخیرا گزارش کرد که وزارت خارجه آمریکا اطلاع رسانی غیررسمی فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را به کمیته‌های کنگره ارائه کرده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1402081611768
  • خبرنگار : 71129