رئیس اتحادیه املاک مشهد:

اکثر خرید و فروش املاک در مشهد قولنامه‌ای است

رئیس اتحادیه مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: بازار مسکن در سال جاری بسیار سنگین و راکد بود و خرید و فروش نداشتیم، اکثر خرید و فروش‌ها قولنامه‌ای بوده و در حاشیه شهر اتفاق افتاده است.

حسین رستمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص معامله خانه‌های قولنامه‌ای در سطح مشهد اظهار کرد: بازار ملک در کل کشور رونق قابل توجهی در زمینه خرید و فروش نداشته و علت آن نیز خروج بخشی از سرمایه از حوزه ساخت‌وساز بوده است.

وی افزود: طی سال جاری افراد سازنده از این بخش خارج شدند یا شروع به ساخت‌وساز نکردند، بنابراین رکود ایجاد و موجب شده افرادی که توانایی خرید ندارند، اکثرا خرید قولنامه‌ای انجام دهند. بازار مسکن در سال جاری بسیار سنگین و راکد بود و خرید و فروش نداشتیم، اکثر خرید و فروش‌ها قولنامه‌ای بوده و در حاشیه شهر اتفاق افتاده است.

رئیس اتحادیه مشاورین معاملات املاک مشهد ادامه داد: رقم دقیقی از تعداد خانه‌های قولنامه‌ای وجود ندارد؛ زیرا این معاملات ثبت نمی‌شود که آمار رسمی داشته باشیم. افزایش خرید و فروش این خانه‌ها به دلیل قیمت پایین آن‌ها و وضعیت حاکم بر بازار است. این منازل قولنامه‌ای بیشتر در خیابان نهضت، طبرسی، شهرک شهید رجایی و گلشهر قرار دارند.

رستمی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از خانه‌های با اسناد عادی یا قولنامه، غیرمجاز ساخته و بعد با قولنامه واگذار شدند، عنوان کرد: مهلتی داده شده تا دارندگان سند عادی آن را به سند رسمی تبدیل کنند؛ این از مفاد قانونی است که مجلس تصویب کرده و توسط دفترخانه اسناد رسمی قابل انجام است.

وی بیان کرد: تبدیل سند عادی یا قولنامه به سند رسمی مفید است؛ اگر دارندگان این سندها بخواهند انشعاب بگیرند یا به حق و حقوق خود رسیدگی و یا طرح شکایت کنند، اوراق عادی اعتبار نخواهد داشت و سند رسمی به رسمیت شناخته می‌شود.

رئیس اتحادیه مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: منازل با قراردادهای عادی یا قولنامه‌ها بیشتر در حاشیه شهر و نقاط ضعیفی است که افراد توان خرید خانه با سند رسمی را ندارند. این نوع خانه‌ها کمتر در نقاط مرکزی شهر به چشم می‌خورد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۴ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402081409851
  • خبرنگار : 50107