برخی جهان را ترکیبی از انسان، حیوان و طبیعت دانستهاند، بنابراین میتوان گفت؛ هنرمندان با الهام از طبیعت میتوانند با خلق آثار مهم هویتهای بومی و تاریخی را زنده نگه دارند.
به همین منظور گفتوگویی با "سمانه موسوی" فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشکده فنی قدسیه ساری از دانشگاه علوم فنون تهران داشتیم که در ادامه میخوانید.
ایسنا :از چه سالی فعالیت رسمی و حرفهای خود را در عرصه هنر شروع کردید؟
-با توجه به اینکه رشته تحصیلی ام در دوران دبیرستان و دانشگاه هنر و گرافیک بود لذا از سال ۱۳۷۲ در این حرفه هستم اما از سال ۱۳۷۸ با شرکت در نمایشگاه جمعی گنجینه بابل فعالیت خود را رسما در زمینه نقاشی شروع کردم.
ایسنا: تاکنون چه دستاوردهایی داشتید و در چه نمایشگاههایی آثار شما به تماشا گذاشته شد؟
- از جمله دستاوردهای من؛ شرکت در نمایشگاه جمعی گنجینه بابل، شرکت در نمایشگاه جمعی چهل اثر نگارخانه مولاییان، شرکت در نمایشگاه جمعی گالری اریک تهران ۱۳۹۷، شرکت در نمایشگاه جمعی جشنواره هنر ایرانیان تهران در سال۱۴۰۰، شرکت در نمایشگاه مشترک گروهی آنلاین ایران و ایتالیا در سال ۱۴۰۱ و نمایشگاه آنلاین گروه ارتفر ایران و استانبول بوده است .
ایسنا: در حال حاضر چه سبکی را دنبال میکنید و معیار و دلیل انتخابتان در این رشته هنری چه بود؟
- طبیعتا انتخاب هر سبکی به شناخت، تواناییها وعلاقهی انسان بر میگردد. پس از سالها فعالیت رشته هنر را انتخاب کردم و در آن رشته فارغالتحصیل شدم طبیعتا تاثیر قوی و قدرتمندی در ناخودآگاه من گذاشت.
با توجه به اینکه در مازندران زندگی میکنم رنگها در دل طبیعت استان گسترده و متنوع هستند موجب شد تا به دستبافتهایی مثل نمد، پارچه بافی و گلیم بافی علاقه مند شوم و فعالیت داشته ودارم.
ایسنا :در اجرای هنرهایی که برشمردید به ویژه در نقاشی و صنایع دستی چه موضوعاتی را دنبال کردید و آیا در زمینه ظرفیت بومی استان فعالیت داشتید؟
-به دلیل اینکه گرایش زیادی به موتیف داشتم و طبیعت مازندران هم یکی از شاخصهای بزرگش بافت و موتیف است طبیعتا این همخوانی و هم ذاتی بین نقوش و انتزاع من را به این سمت سوق داد. از طرفی در فرهنگ گذشته ما حداقل در هنر ایرانی هنر انتزاعی چه در مینیاتور چه در نگارگری، قالی و فرش و پارچه انتزاع حرف اول را میزد؛ لذا با توجه به اینکه بیشتر از آنکه گرایش به طبیعت داشته باشم و بخواهم عین طبیعت را به تصویر بکشم بازتاب بصری طبیعت در من به شکل انتزاعی بیشترین تاثیر را بر روی آثار من داشته است .
ایسنا: برنامه شما برای برگزاری نمایشگاه انفرادی و آموزش هنر به صورت تخصصی چیست؟
-در حال حاضر بر روی نمایشگاه انفرادی خودم کار میکنم. اما برنامه خاصی برای آموزش ندارم در صدد هستم این سبک را مطرح و معرفی کنم. اما لازم است از استادم آقای مولاییان قدردانی کنم که هدایتگر من در این کار هنری بودند و مروج خوبی در این کار هنری باشم.
ایسنا :از نظر شما میان هنر و طبیعت چه پیوندی وجود دارد. آیا هنر میتواند نمایش واقعی از جامعه و انسانها به تصویر بکشد؟
-هنر به هیچ وجه نمایش واقعی از واقعیت نیست. اساسا رابطهاش با طبیعت یک رابطه یکسان نیست آنچه که در هنر اهمیت دارد فراتر از طبیعت و واقعیت است. هنرمند بستری را ایجاد میکند که طبیعت و جامعه را به سمت زیباتر شدن سوق دهد به همین خاطر باید در خودش قابلیتهای برتر از طبیعت و برتر از اتفاقهای ساده اجتماعی داشته باشد.
هنر یک گام جلوتر از واقعیتهاست به همین خاطر هنر رویای تحقق نیافته انسان است که به واسطهی هنرمند شکل میگیرد و به وجود میآیید تا بتواند جهان را زیباتر کند به همین خاطر خود هنر متاثر از طبیعت و فضای اجتماعیست اما بیانگر طبیعت و موقعیت اجتماعی نیست بلکه آن را تبدیل به یک امکان قدرتمند میکند برای بهتر زیستن.
ایسنا :با توجه به اینکه صنایع دستی مازندران یکی از پتانسیلهای مهم این استان است آیا تاکنون در این حوزه فعالیتی داشتید؟
علاقمند به صنایع دستی مازندران و در این راستا فعالیت هایی دارم که علاوه بر اینکه نقاشی میکنم بازیافت پارچه را در ردیف کار خود قرار دادم به طور مثال با شلوارهای از جنس جین که دیگر قابل استفاده نیست کیف، کوله پشتی، جامدادی و یا تبدیل به لباسهای دیگر میکنم. در نمایشگاههای فصلی استان شرکت میکنم، حتی به صورت آنلاین هم اقدام به فروش دست سازهای خود دارم.
ایسنا: سخن پایانی
-امیدوارم بتوانم مروج هنر در اقصی نقاط جهان باشم.
انتهای پیام