محمد رحیمیخوش در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در عصر حاضر صنعت غذا و نوشیدنی به مرحلهای از رشد و توسعه رسیده که با توجه به کثرت ملل، اقوام و به وجود آمدن رستورانها و واحدهای گوناگون غذا و نوشیدنی که هر کدام تنوع خاصی در طعم، رنگ، بو و حتی فضایی که غذا و یا نوشیدنی در آن سرو میشود را ایجاد کردهاند، میتوان از غذا و نوشیدنی به عنوان یکی از مهمترین و اصلیترین تفریحات، سرگرمیها و یا تجملگرایی و پرستیژ اجتماعی یاد کرد.
غذا یکی از مهمترین مولفههای توسعه صنعت گردشگری و عاملی مهم در جذب گردشگر است
وی اضافه کرد: از اینرو گمان میرود با ترویج، توسعه، ابتکار و خلاقیت در انواع گوناگون سبکهای غذا و نوشیدنی در کشورها، شهرها و مقاصد مختلف گردشگری بتوان غذا را به عنوان یکی از مهمترین مؤلفههای توسعه صنعت گردشگری و عاملی مهم در جذب گردشگران و میهمان به مقاصد مختلف گردشگری دانست.
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: این موضوع تاکنون در جهان رخ داده است، به عنوان نمونه زمانی که نام کشور ایتالیا بر زبان میآید به صورت ناخودآگاه همه به یاد پیتزای ایتالیایی میافتند و یا زمانی که نام برندهای غذا در کشور ایالات متحده به گوش میرسد نام مکدونالد یا کیافسی برای همگان شناخته شده است.
وی ادامه داد: همچنین کشور فرانسه با داشتن انواع نانها و شیرینیها مانند دونات در سراسر جهان به شهرت رسیده است و یا غذاهای چینی و رستورانهای چینی در اقصا نقاط جهان فرهنگ و آداب چینی را تبلیغ و ترویج میکنند. زمانی که نام کشور ژاپن را میشنویم به صورت سریع به یاد غذاهای دریایی و تنوع انواع آنها و خصوصا سوشی و امثال آن میافتیم.
رحیمیخوش تصریح کرد: سوالی که در این زمینه مطرح میشود این است که کشورهایی از این دست چگونه توانستهاند عامل غذا را به عنوان یکی از مهمترین نشانهها و المانهای کشورشان برای آشنایی دیگر ملل و اقوام و کشورها تحت عنوان یک نماد به آنها معرفی کنند که در پاسخ باید گفت شاید کمی پیچیده و دارای ظرافتهای خاصی باشد، زیرا جواب این سوال نیازمند تحقیق و پژوهش در سراسر کشورهایی است که موفق به حاصل رساندن این موضوع شدهاند تا شاید از نتیجه این تحقیقات بتوانیم الگویی مناسب برای دستیابی کشورمان در جهت ساختارسازی، المانسازی و یا نمادسازی غذاها و نوشیدنی آن پیدا کنیم.
وی بیان کرد: واقعیت امر این است که تحقیقات اینجانب نشان داده خلاقیت و نوآوری در زمینه طبخ طعمسازی، رنگسازی، رایحهسازی، شیوه پذیرایی، فضای پذیرایی و امکاناتی که غذا توسط آن سرو میشود و حتی آموزش افرادی که غذا را طبخ و سرو میکنند، در این زمینه اثری حیاتی و بسیار عمیق دارد.
این استاد گردشگری عنوان کرد: بسیاری از موضوعاتی که عنوان شد در اغلب اقوام، قومیتها، شهرها و رستورانها در اقصی نقاط کشور تا حدودی وجود دارد، اما نکته ظریف و دقیق ماجرا این است که بتوانیم صنعت غذا و نوشیدنی را در کشورمان تبدیل به یک صنعت بینالمللی و جذاب برای گردشگران سراسر جهان کنیم.
وی ادامه داد: همچنین باید آن را به عنوان یک جاذبه گردشگری تحت عنوان جاذبه غذا برای جذب گردشگران در جهان معرفی کنیم که نیازمند آن هستیم تا تک تک مولفهها و مواردی را که عنوان شد با ظرافت کامل بررسی و آنها را مورد ارزیابی و سنجش قرار دهیم و کلیه موضوعات منتسب به آنها را با دقت تمام آموزش دهیم.
رحیمیخوش در خصوص معرفی غذاها و نوشیدنیهای ایرانی در سراسر جهان، خاطرنشان کرد: ابتکار و خلاقیت در شیوههای تبلیغاتی و نحوه محتواسازی و معرفی آنها در شبکههای اجتماعی رسانههای صوتی و تصویری و همچنین ایجاد تجربههای شخصی و اجتماعی در این زمینه لازم الاجرا است .
خلاقیت برندهای جهانی غذا را باید در غذاهای ایرانی به کار برد
وی افزود: خلاقیت، نوآوری، تکنیکها و شیوههایی که این کشورها و برخی از برندهای معتبر و معروف جهانی غذا در سراسر جهان برای معرفی نوع غذا و نوشیدنی، شیوههای پذیرایی و یا آداب و رسوم قومی و ملی کشورشان به کار میبرند را میتوان با الگوگیری برای معرفی و ایجاد خلاقیت و نوآوری در غذاهای ایرانی نیز به کار برد.
رویدادهای گردشگری، اصلیترین مقوله معرفی جاذبههای گردشگری در سراسر دنیا هستند
این کارشناس گردشگری اظهار کرد: یکی از مهمترین و اصلیترین مقولههای معرفی جاذبههای گردشگری در سراسر دنیا، رویدادهای گردشگری هستند. همانطور که پیش از این عنوان شد غذا نیز به عنوان یک جاذبه گردشگری در اقصی نقاط جهان عامل جذب گردشگران و میهمانان فراوانی به مقاصد گردشگرپذیر است. بنابراین سالانه دهها و صدها رویداد و جشنواره غذا در سراسر جهان برای معرفی غذاهای مختلف کشورها و قومیتها برگزار میشود.
وی ادامه داد: علاوه بر آن، این جشنوارهها عاملی برای جذب گردشگری میشوند. همچنین نهضت و دلیلی برای ایجاد تحول، ابتکار و خلاقیت جهت رشد و شکوفایی غذاهای ملی و محلی نیز میشوند. از جشنوارهها و رویدادهای غذا در جهان میتوان به جشنواره پیتزا در ایتالیا اشاره کرد. در این جشنواره بینالمللی رقابت به صورت دستهبندیهایی از قبیل پخت پیتزا با آتش و زغال، پیتزا بدون گلوتون و پیتزا به صورت آزاد که توسط سرآشپزهای ستارهدار سراسر کشور داوری میشود، طبخ صورت میگیرد.
رحیمیخوش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از جشنوارههای غذا و نوشیدنی، جشنواره کیک ماه در چین است. این جشنواره در این کشور پس از سال چینی، دومین اتفاق مهم در تقویم این کشور است. در سنگاپور جشنی برگزار میشود که هر ساله از اواخر ژوئن تا اواخر جولای به وقوع میپیوندد. در سنگاپور نخستین بار در سال ۱۹۴۴ فستیوال سالیانه غذا برگزار شد و هدف از آن این بود که نشان دهند تنوع غذایی بسیار بالایی دارد. از آن تاریخ تا به امروز بخشها و قسمتهای مختلفی به این فستیوال افزوده شده و هر ساله با تنوع ابتکار و خلاقیت بیشتری از سال قبل برگزار میشود.
وی افزود: یکی دیگر از مهمترین جشنوارههای بینالمللی غذا در جهان جشنواره بیکن در کالیفرنیای ایالات متحده آمریکاست. این جشنواره به قدری پرطرفدار و در سطح بینالمللی مطرح و معرفی شده است که در جهان، کالیفرنیا با کافههای شلوغ، رستورانهای محلی، کارخانههای تولید لبنیات و البته جشنواره بیکن شناخته میشود.
این کارشناس گردشگری بیان کرد: جشنواره غذاهای خیابانی در هند یکی دیگر از فستیوالهایی است که در آن گوشت، شیرینی و غذاهای تند و شیرین هندی وجود دارد. هر ساله بسیاری از گردشگران صرفا به منظور دیدن جشنواره غذاهای خیابانی به هند سفر میکنند تا طعم غذاهای تند و شیرین را در هند بچشند و آن را تجربه کنند. همچنین هر ساله فستیوال ۹ روزهای در بانکوک تایلند برگزار میشود که آن را جشنواره گیاهخواران مینامند و طی این ۹ روز بالغ بر ۲ میلیون نفر برای راهپیمایی در این فستیوال رنگارنگ از غذاها و نوشیدنیهای گیاهی، شرکت میکنند.
رحیمیخوش عنوان کرد: شکلات در فرانسه یکی از عوامل مهم معرفی غذاهای فرانسوی در جهان است. جشنواره شکلات در فرانسه، فرانسه را تبدیل به بهشت شکلات در جهان کرده است. شکلاتهایی که در بستهبندیهای جذاب با طعمهای به یاد ماندنی در بازارهای این کشور پیدا میشوند .
برندسازی برندهای محلی در سطح بینالمللی با برگزاری جشنوارههای غذا
وی گفت: همانطور که مشاهده کردید جشنوارههای غذا صرفا برای جلب و جذب گردشگر به مقاصد شهرها و کشورها طراحی نمیشوند بلکه برای معرفی تنوع غذا و نوشیدنی و همچنین برندسازی برندهای محلی در سطح بینالمللی ایجاد میشوند.
این کارشناس گردشگری تصریح کرد: در این فستیوالها، رویدادها و جشنوارههای غذا و نوشیدنی برندهای محلی با ارزیابی نوع تقاضا در سطح بینالمللی، شیوههای بستهبندی، نوع طعمدهی، رنگبندی و حتی ایجاد رایحه در غذاها و نوشیدنیهای خود تغییر و تحول میبخشند و پس از این جشنوارهها است که برخی از این برندها آماده تولید انبوه محصولات غذایی خود جهت صادر کردن به اقصی نقاط جهان با توجه به دادههای گرفته شده از رویداد میشوند.
وی اضافه کرد: عدم وجود یک رویداد یا فستیوال غذا و نوشیدنی در کشور ما مانع از جذب گردشگرانی که در جهت این نوع از جاذبههای گردشگری به مقاصد گوناگون سفر میکنند، شده است. همچنین توانایی رقابت و ارزیابی در تحولات تنوع و ابتکارات را از برندها و نیز تولیدکنندگان غذا و نوشیدنی در کشور گرفته است.
رحیمیخوش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم در خصوص ابتکار و خلاقیت جهت معرفی غذاها و نوشیدنیهای ایرانی در سطح بینالمللی محتواسازی و ایجاد دادههای مناسب صوتی تصویری، فیلم و عکس برای ارسال در شبکههای اجتماعی و منابع خبری است. متاسفانه غذاها و نوشیدنیهای ایرانی در صفحات فضای مجازی با زبان فارسی کم و بیش منتشر شدهاند، اما با زبانهای بینالمللی دیگر مانند انگلیسی، عربی، فرانسوی و ... کمتر دیده میشود و یا حتی همان میزانی هم که از غذاهای ایرانی در زبانهای مختلف محتواسازی و تصویرسازی تبلیغ و ترویج شده نیازمند کار و توجه بیشتری است.
وی بیان کرد: شما هر میزانی که از غذا و نوشیدنی ایرانی به زبان فارسی تصویرسازی، فیلمبرداری و یا محتواسازی را انجام دهید بیشتر از مرزهای کشور ایران و تعداد معدودی کشورهای فارسی زبان مانند افغانستان، تاجیکستان و قسمتی محدود از کشور هند فراتر نمیرود اما اگر همین محتواسازی و تصویرسازی از غذاها و نوشیدنیهای ایرانی به زبانهای گوناگون ایجاد و ارائه شود میتواند عاملی مهم جهت معرفی و برندسازی محصولات غذایی ایرانی در سراسر جهان شود.
انتهای پیام