به گزارش ایسنا دکتر سید محمد مهدوی در نمایشگاه و رویداد یک تجربه نوآورانه برای کودکان و نوجوانان که در محل ساختمان صندوق نوآوری برگزار شد، گفت: یکی از حوزههای فناوری جداب که همه انسانها در. تمام طول عمر و ساعات با آن سروکار دارند، حوزه علوم شناختی است.
وی درباره حوزه فناوریهای شناختی توضیح داد: ما مدام از طریق حواس، دادهها را از محیط اطراف دریافت میکنیم و این دادهها که از طریق حواس لامسه، شنوایی و بینایی دریافت و در مغز پردازش میشوند و بعد از این پردازش، این دادهها طبقهبندی میشوند و مغز با معنا دادن به این دادهها، بر اساس انگارههای ذهنی انسان تکمیل و به رفتار تبدیل میشود.
مهدوی با بیان اینکه این حوزه، موضوع علم و فناوری شناختی است، ادامه داد: بشر همواره سعی کرده با ابزارهای مختلف، این حوزه از علم را واکاوی و شناسایی کند، به گونهای که با استفاده از این ابزارها، فرایندهای شناختی انسانی مانند حافظه، یادگیری، توجه، تصمیم گیری و طرح ریزی و قضاوت را بشناسد و در آن مداخله کند.
دبیر ستاد علوم شناختی معاونت علمی ریاستجمهوری با بیان اینکه در این فرایندها ممکن است اختلالاتی ایجاد شود، خاطر نشان کرد: انسان سعی میکند با شناسایی به موقع این اختلالات مانع پیشرفت این اختلالات و بهبود شود، به عبارت دیگر وارد حوزه سلامت شناختی میشود.
وی سلامت شناختی را یک سرمایه برای هر جامعه توصیف کرد و یادآور شد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هر ملتی که از علوم و فناوریهای شناختی عقب بیفتد، از انقلاب صنعتی عقب افتاده است؛ چرا که داراییها و سرمایههای یک جامعه میتوانند به واسطه فناوریهای شناختی فعال شوند.
وی با تاکید بر اینکه رکن و پایه نظام نوآوری و خلاقیت در هر جامعه قدرت شناختی و سرمایه شناختی آن جامعه است و میتواند آن جامعه را باور و خلاق کرد، گفت: فناوریهای علوم شناختی به سازوکار یاددهی و یادگیری انسان کمک خواهد کرد، از این رو در حوزه سلامت شناختی ساز و کارهایی برای ارزیابی شناختی در دنیا توسعه یافتهاند و در کشور نیز این ابزارها از سوی شرکتهای دانشبنیان و فناور به خوبی توسعه یافتهاند و این شرکتها ابزارهای این حوزه را توسعه دادهاند و امروزه در دسترس هستند.
مهدوی افزود: از جمله سازوکارهایی که برای این منظور و ارزیابی شناختی مورد استفاده قرار میگیرند، بازیها هستند. بازیهایی که مدام در حال توسعه هستند و حجم زیادی از بازار را به خود اختصاص دادهاند.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای شناختی ادامه داد: اگر چرخه عمر انسان به دو دوره کودکی و نوجوانی تقسیم شود، مقوله رشد سرمایههای شناختی مهم است و در ابن حوزه اختلال یادگیری پر رنگ است.
به گفته وی، برخی از آمارهای بین المللی اعلام میکند که ما در ناحیه کودکان و نوجوانان تا ۲۰ درصد اختلال یادگیری داریم، اگر این آمار برای ایران نیز صادق باشد، این عدد بالغ بر یک و نیم میلیون نفر میشود که عدد بزرگی است.
وی تاکید کرد: اختلال یادگیری زمینه اختلالات شناختی بعدی مانند اختلال در تصمیم گیری و اختلال در بازداری شناختی است؛ یعنی عاملی که باعث میشود افراد صرف و هزینه یک فعل را بالانس کنند یعنی به سمت یک لذت زودگذر بروند و یا به سمت تصمیم با عواقب ماندگار بروند. این امر بروز جرم و جنایت و خطاها را در جامعه تحت تاثیر قرار میدهد.
وی با تاکید بر اینکه اختلال یادگیری یک اختلال شایع در دنیا است و بر روی تصمیم گیری و قضاوت تاثیر دارد، گفت: در سالمندی نیز نگهداشت سرمایه شناختی مهم است و یکی از اختلالات سالمندی، اختلالات حافظه است. این حوزه بازار بزرگی دارد و شرکتهایی نیز در آن فعال شدهاند.
انتهای پیام