کارگردان فیلم «قهرمان من»:

قهرمان من، کاری دلی بود/ جشنواره متعلق به مردم اصفهان است

کارگردان فیلم «قهرمان من» با بیان اینکه سینما در دهه‌های قبل از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان بود، گفت: بهترین فیلم‌های ساخته شده برای کودکان و نوجوانان فیلم‌هایی بوده است که دلی ساخته شده‌اند و جوانان آن دوره، نقشی در ساخت آن‌ها داشته‌اند.

فیلم «قهرمان من» در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در بخش ملی و از گروه فیلم‌های بلند داستانی رقابت می‌کند. مضمون و موضوع این فیلم همه‌گیری ویروس کرونا است، ولی به اهمیت میراث فرهنگی، ادب، شعر و خانواده نیز پرداخته است.

مرتضی آتش‌زمزم، کارگردان فیلم «قهرمان من» در گفت‌وگو با ایسنا و در حاشیه برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به چالش‌ها و سختی‌های مسیر ساخت این فیلم اشاره و اظهار کرد: اگر بخواهیم به واقعیت بپردازیم، علاوه بر اینکه نهادی به ما کمک نکرد، بلکه مزاحمت‌هایی نیز ایجاد کردند؛ البته به دلیل تعطیل بودن شورای پروانه ساخت سینمایی، مجوز فیلمبرداری را از طریق دوستان خود در صدا و سیمای مرکز اصفهان گرفتیم، اما اگر منظور از کمک، مسائل مادی است، حمایتی در این زمینه انجام نشده است.

او افزود: این فیلم کاری دلی بوده و از آن راضی هستم. بهترین فیلم‌های ساخته شده برای کودکان و نوجوانان فیلم‌هایی بوده است که دلی ساخته شده‌اند و جوانان آن دوره نقشی در ساخت آن‌ها داشته‌اند؛ مانند ایرج طهماسب، حمید جبلی، مرضیه برومند و... که در اوج جوانی خود بهترین کارها را با کمترین امکانات ساخته‌اند، زیرا با دل خود کار می‌کردند؛ راز پیروزی و موفقیت آن دوره از سینما همین بوده است.

کارگردان فیلم «قهرمان من» ادامه داد: در سینمای کنونی پول زیادی در جریان است که به درستی مدیریت نمی‌شود. امیدوارم مدیریت جدید بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مقداری به جوانان توجه کنند و از آن‌ها حمایت کنند تا شاید جسم کم‌جان سینمای کودک مقداری جان بگیرد.

آتش‌زمزم فیلم کودک را اثری دانست که کودکان از دیدن آن لذت ببرند یا حداقل با آن ارتباط برقرار کنند. او سپس گفت: در کنار این موارد، فیلم کودک می‌تواند جنبه سرگرمی، آموزشی، فرهنگی و جمعی و یا مجموع همه این‌ها را نیز داشته باشد. من به همه این موارد علاقه‌مند هستم؛ قرار نیست که فقط نقش خنداندن یا آموزش کودکان و نوجوانان را داشته باشیم. به نظرم سینما یک پکیج و درامی است که از کنار هم قرار گرفتن این‌ موارد است که یک فیلم خوب کودک حاصل می‌شود.

او اضافه کرد: فقط کودکان و نوجوانان به آموزش نیاز ندارند، بلکه والدین نیز به آموزش نیاز دارند. سیستم آموزش و پرورش ما نیاز دارد که مورد نقد قرار گیرد که این نقد می‌تواند توسط فیلم انجام شود. حتی سیستم فرهنگ عمومی و ارتقاء سطح آن می‌تواند در سینما هدف در نظر گرفته شود.

این فیلم‌ساز درباره ارتقاء سطح فیلمسازی در اصفهان اظهار کرد: مسئولان باید به همان میزان که به فوتبال اهمیت می‌دهند به سینما نیز اهمیت دهند. سینما باعث ایجاد همدلی می‌شود، اما فوتبال در میان استان‌ها جدایی انداخته است. قبل از انقلاب به دلیل تئاتر و هنرهای نمایشی، مردم کل کشور به اصفهان سفر می‌کردند و این هنر از جاذبه‌های گردشگری این استان بود و پس از انقلاب نیز فیلم‌ها و سریال‌هایی که با فضای اصفهان تولید می‌شد باعث ایجاد ارتباط صمیمی و اصفهان‌دوستی در میان مردم ما شد.

او تأکید کرد: هنر و سینما می‌تواند مردم کشورمان را بیشتر دوست و برادر کند، به خصوص برای اصفهان می‌تواند زیبنده و کمک‌کننده باشد.

آتش‌زمزم یادآور شد: ماندن یا نماندن جشنواره در اصفهان پرسش درستی نیست که گاهی مورد تأکید مسئولان نیز هست. چرا مسئولان شهر ما خود را صاحب جشنواره می‌دانند؟ جشنواره متعلق به مردم اصفهان است و به بخشی از فرهنگ اصفهان تبدیل شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402071711190
  • خبرنگار : 50620