رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان:

به نظر می‌رسد مدیران کلان شهری دغدغه سالمندان را ندارند

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد مدیران کلان شهری دغدغه سالمندان را ندارند، گفت: قرار بود برای توانمندسازی بازنشستگان فضایی در شهر ایجاد شود اما متأسفانه برخی از این کار جلوگیری کردند.

علی‌اکبر نظری در نشست ایسنا پیرامون بررسی وضعیت مناسب سازی محیط شهری برای سالمندان اظهار کرد: براساس قانون جامع معلولان، تمامی ادارات، دستگاه‌ها، مؤسسات و نهادهای عمومی موظفند برای دسترسی معلولان، ساختمان‌ها و اماکن عمومی، ورزشی و معابر را در چهارچوب بودجه‌های مصوب سالانه خود بیاورند و شهرداری‌ها مکلفند از احداث ساختمان‌هایی که این موضوع را رعایت نمی‌کنند، جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی مکلفند این قانون را اجرایی کنند، مطرح کرد: در دوره‌های قبل شورا، قرار بود برای توانمندسازی بازنشستگان فضایی در شهر ایجاد شود اما متأسفانه برخی از این کار جلوگیری کردند.

نظری تصریح کرد: در دوره‌های قبل شورا، در چندین مرحله کارهایی انجام شده و طرح‌هایی در سال ۱۴۰۰ به شهرداری اعلام کردیم به‌ طوری که مجهز کردن چاله‌ها و تقاطع‌های شهر به علائم هشداردهنده، امکانات اجتماعی در محیط شهری از جمله جانمایی توالت‌های فرنگی در نقاط مختلف شهر از جمله مواردی بود که به شهرداری اعلام شد.

وی افزود: حتی طرحی را به شهرداری ابلاغ کردیم که در فصل زمستان در برف‌روبی کمتر از نمک استفاده کنند و طوری برف‌روبی شود که برفی روی خیابان نماند و مناسب‌سازی خوبی در این زمینه انجام شود همچنین تجهیز پل‌های عابرپیاده به پله برقی و آسانسور نیز به شهرداری ابلاغ شده است و از شهرداری خواسته‌ایم نگذاریم آسیبی به سالمندان و معلولان در سطح شهر وارد شود.

عضو شورای شهر همدان با تأکید بر اینکه به نظر می‌رسد مدیران کلان شهری این دغدغه را ندارند، بیان کرد: مدیران کلان شهری یا توجیه نیستند یا طعم تلخ معلولیت را نچشیده‌اند که باید این موارد را مجموعه‌های مطالبه‌گر از مسئولان بخواهند. لازم است NGOها هم ورود کنند و در این رابطه ما فرهنگ‌سازی داشته باشیم، متأسفانه در جامعه ما فرهنگ‌سازی نیست. وقتی تمام قطعات یک پل عابرپیاده سرقت می‌شود و کسی احساس مسئولیت نمی‌کند، آسیب به خود مردم است.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید بدانند مبلمان شهری و تجهیزات موجود در شهر برای دولت نیست بلکه برای آسایش خود آنهاست، اظهار کرد: در طول دو، سه سال گذشته بیشترین آسیب‌ها به مجموعه‌های شهری وارد شده است. در اغتشاشات آسیب‌های زیادی به زیرساخت‌های شهری که کارش سرویس‌دهی به معلولان و جانبازان بود، وارد شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: استانداری باید در فرم ارزشیابی مدیران کوتاهی‌ها را اعمال کند. لازم است که مدیریت ارشد استان ورود و همه دستگاه‌ها را مکلف کند تا به نحو احسن به مردم به ویژه معلولان و سالمندان خدمات‌دهی کنند.

وی درباره نبود سرویس بهداشتی عمومی در دسترس سالمندان در سطح شهر همدان نیز بیان کرد: شورای شهر در این زمینه ورود کرده و هفت نقطه با اعتبار ۲۵ میلیارد نیز برای این موضوع در رینگ مرکزی شهر درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402071006612
  • خبرنگار : 50034