به بهانه راهیابی نمایش «آخرین بازی» به یک جشنواره بین‌المللی؛

جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به شناخت آیین‌ها و فرهنگ‌های گذشته کمک می‌کند

نمایش «آخرین بازی» در بخش صحنه‌ای آزاد به نویسندگی هوشنگ جاوید و کارگردانی علی آزادنیا از مشهد به بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی راه یافت.

هوشنگ جاوید، نویسنده نمایش آخرین بازی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حضور این نمایش در جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اظهار کرد: این نمایش به یاد استادان بزرگ سیاه بازی چون «ماشالله وحیدی» و «سید حسین یوسفی» نگاشته شده است. سعی کرده‌ام در متن نمایش نسبت به لوح‌های تقدیری  که به بازیگران داده می‌شود و اینکه چقدر می‌تواند هنرمند را دارای ارزش واقعی نشان دهد حالت اعتراضی خود را داشته باشم، همچنین پرداخت به تاریخ سیاه بازی و هنرمندان مشهور و به نام این رشته یکی از اهداف من در نوشتن متن نمایش آخرین بازی بود.

وی در خصوص اهمیت حفظ جایگاه هنرمندان آیینی و سنتی کشور خاطرنشان کرد: نگاه به این‌ هنر یکی از دغدغه‌های اصلی من در نوشتن این اثر بود در زمان نگارش نمایش سعی کردم نگاه مثبت و بهتری نسبت به هنرمندان آیینی و سنتی کشور ایجاد شود و قدر این هنر را بدانیم و از آن چیزی که از گذشته به ما رسیده است ساده عبور نکنیم و آن را حفظ کنیم. در نمایش آخرین بازی که حاصل نوشته‌های دوران جوانی من است، سعی کردم به اهمیت جایگاه هنرمندان سیاه بازی نیز اشاره کنم.

جاوید اضافه کرد: مرحوم استاد «عطاء ‌الله صفرپور» از هنرمندان سیاه باز و به نام کشور و استان گلستان در نمایش آخرین بازی نقش سیاه را بازی کردند و بار دیگر استاد «بایرام‌منش» از هنرمندان خوب استان خراسان نقش سیاه را بازی کردند و امروز خوشحالم که علی آزادنیا مجددا با کارگردانی قوی خود نمایش را به جشنواره آورده و امیدوارم به خوبی بدرخشد.

وی با اشاره به هدف خود از نوشتن نمایش آخرین بازی اظهارکرد: سعی کرده‌ام در نمایش آخرین بازی تلنگری به نسل جوان داشته باشم تا بدانند که باید برای هنرهای کشورمان ارزش قائل شویم و قدر هنرمندان کشورمان را بدانیم. جامعه باید آنقدر از لحاظ فرهنگی قوی باشد که تفاوت میان خوب و بد را بداند و هیچ هنر و کاری به اندازه نمایش نمی‌تواند بر فرهنگ تاثیرگذار باشد. وظیفه خود دانستم که تلنگری برای حفظ هنر و هنرمندان خودمان به جوانان مملکت بزنم.

بیان درست با قلم و نوع نوشتار آخرین بازی یکی از ویژگی‌های اثر است

نویسنده نمایش آخرین بازی با بیان نقاط قوت نمایش در برگزیده شدن اثر و راهیابی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی گفت: تلاش کرده‌ام در نمایش آخرین بازی از ادبیات محاوره‌ای خوب و پاک استفاده کنم و به نظرم نوع نوشتار و درست بیان کردن با قلم یکی از ویژگی‌های ممتاز اثر است.

جاوید به اهمیت جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اشاره کرد و ادامه داد: در سایر نقاط دنیا نمونه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی وجود دارد و سازمان‌های فرهنگی جهانی مانند یونسکو بخشی تحت عنوان میراث معنوی دارند که هنرهای آیینی و سنتی را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از نقاط قوت جشنواره آیینی و سنتی کمک به شناخت جامعه و نسل جوان از فرهنگ‌های گذشته، آیین‌ها و پاکی‌های موجود در نمایش‌های آیینی و سنتی در شاخه‌های حماسی، طنز، مذهبی و انتقادی است که با شکل‌های نو و جدیدی بیان می‌شود و امیدوارم بتوانیم ارزش‌های معنوی جامعه حفظ را کنیم.

رعایت چهارچوب‌های سنت یکی ‌از دلایل برگزیده شدن نمایش آخرین بازی است

علی آزادنیا، کارگردان نمایش آخرین بازی نیز در خصوص انتخاب آن در جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی اظهار کرد: نمایش آخرین بازی از بین ۳۰۰ نمایش در کشور انتخاب شد و توانست به جشنواره راه پیدا کند.

وی ادامه داد: نمایش آخرین بازی روایتگر داستان بازیگر سیاه بازی است که  دیگر توان کار ندارد و با ورود فرد معروف و مهمی که نا امید شده و دست به خودکشی زده، وارد مهمان‌خانه می‌شود و با این هنرمند سیاه بازی هم اتاق می‌شود که در این میان اتفاقاتی رخ می‌دهد و سیاه باز می‌تواند هم‌اتاقی خود را امیدوار کند و این فرد پس از فوت سیاه باز راه او را ادامه می‌دهد.

آزادنیا گفت: پس از انتشار فراخوان جشنواره متن نمایش آخرین بازی را  به همراه سی دی نمایش برای دبیرخانه جشنواره ارسال کردیم و خوشبختانه قبول شد. جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، جشنواره‌ای بین‌المللی و حائز اهمیت است و با پایبندی و وابستگی که به نمایش‌های سنتی و آیینی نسبت به نمایش‌های مدرنیته داشتم از این جشنواره استقبال کردم و در جشنواره شرکت کردیم.

کارگردان نمایش آخرین بازی اضافه کرد: پس از اعلام قبولی نمایش از سوی داوران جشنواره تمرینات نمایش خود را مجدد با حضور استادانی چون سوزنچی، نایبی فرد، علی جوانمرد، مهدی حسنی و محرم رجب‌زاده آغاز کردیم و نمایش را در گرگان به روی صحنه می‌بریم که در نهایت پس از داوری آثار ۲ نمایش به جشنواره فجر راه پیدا خواهند کرد.

وی در خصوص برگزیده شدن و راهیابی نمایش آخرین بازی به جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بیان کرد: سنتی بودن متن نمایش و رعایت چهارچوب‌های سنت در نمایشنامه یکی از نقاط قوت نمایش برای برگزیده شدن در جشنواره بود. در این نمایش بیشتر با نمایش‌های سنتی و قواعد این گونه نمایش‌ها و سیاه بازی آشنا می‌شویم.

آزادنیا به اهمیت وجود جشنواره‌های آیینی وسنتی برای حفظ جایگاه این هنر در جامعه اشاره و بیان کرد: وجود چنین‌ جشنواره‌هایی از هجوم فرهنگ بیگانه به کشور جلوگیری می‌کند و باید نسل جوان را با آیین، سنت، بازی و ترانه‌های محلی کشور آشنا کنیم تا جوانان بتوانند با شناخت از فرهنگ بومی استان خود با جوانان استان‌های دیگر تبادل فکر و نظر داشته باشند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402070905971
  • خبرنگار : 50570