پای درد دل نویسندگان حوزه دفاع مقدس در قزوین

به مناسبت هفته دفاع مقدس میزگردی تحت عنوان «نقد و بررسی تولیدات مکتوب حوزه دفاع مقدس و مقاومت در قزوین» با حضور نویسندگان قزوینی روح‌الله شریفی و محسن نجفی در بسیج رسانه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در شرایط امروز جامعه که جنگ روایت‌ها را شاهد هستیم کمبود تولیدات مکتوب در حوزه دفاع مقدس و روایتگری آن روزها سبب شده که به آرامی ترویج فرهنگ ایثار به فراموشی سپرده شود، در حالی که این حوزه امروزه بیش از پیش نیازمند همت مسئولین است تا با حمایت از نویسندگان و با روایتگری از هشت سال دفاع مقدس آن روزهای دور اما مهم برای نسل جوان به تصویر کشیده شود؛ در این راستا و به مناسبت هفته دفاع مقدس میزگردی تحت عنوان «نقد و بررسی تولیدات مکتوب حوزه دفاع مقدس و مقاومت در قزوین» با حضور نویسندگان قزوینی روح‌الله شریفی و محسن نجفی در بسیج رسانه قزوین برگزار شد.

بومی‌نویسی در ایران کار سختی است

روح‌الله شریفی در این میزگرد اظهار کرد: ۱۵ سال پیش ادبیات پایداری در قزوین اصلاً مطرح نبود و اگر هم وجود داشت به صورت دلنوشته بود نه حرفه‌ای، که خوشبختانه هم اکنون نسبت به قبل تاریخچه ادبیات پایداری در این استان در حال طی کردن مسیر رو به رشدی است اما همچنان وضعیت مطلوب نیست.

وی افزود: بخشی از این موضوع که چرا حوزه ادبیات پایداری مغفول مانده مربوط به این است که سرانه مطالعه در کشور ما و استقبال از کتاب کم است. بومی‌نویسی در ایران کار پر مشتقی است، چراکه ممکن است اثر آن‌طور که باید و شاید مورد اقبال عموم قرار نگیرد، به همین جهت اکثر رمان‌ها به دور از بومی‌نویسی خلق می‌شوند.

این نویسنده بیان کرد: دوران دفاع مقدس عظمت‌های بسیاری دارد و مخاطب‌شناسی یکی از اصلی‌ترین اصولی است که باید در نگارش کتاب دفاع مقدس به آن توجه شود تا مخاطب را جذب کرد. یک اثر زمانی می‌تواند در نگاه مخاطب جذاب باشد که سوژه مناسب و دسته اول داشته باشد و همچنین هنرمندانه به آن پرداخت شود.

وی ادامه داد: در حوزه نوشتن از شهدای مدافع حرم، نویسندگان سریع وارد میدان عمل شدند و کتاب‌های خوبی نوشته شد اما روایتگری از خاطرات دوران دفاع مقدس همچنان نیاز به توجه بیشتری دارد.

نبود کتاب‌فروشی اختصاصی برای توزیع کتاب‌های دفاع مقدس

شریفی تصریح کرد: موضوع مهم دیگر توزیع کتاب است که در این حوزه حدود ۸ سالی است که وضعیت نسبتاً بهتری داریم اما کار همچنان حرفه‌ای نیست چراکه حتی یک کتاب فروشی نداریم که اختصاصاً توزیع کتاب‌های دفاع مقدس انجام دهد.

وی یادآور شد: رسانه تأثیر بسیاری در ترویج فرهنگ کتابخوانی حوزه دفاع مقدس دارد و خوشبختانه چندسالی است که در برنامه‌های رسانه ملی و برخی رسانه‌های جمعی برنامه معرفی کتاب گنجانده شده است که تأثیر خوبی بر معرفی و فروش کتاب‌ها داشته است.

وی بیان کرد: نقش اقتصاد هم در سبد خانوار بسیار موضوع مهمی است و در این شرایط افراد بسیار کمی پیدا می‌کنید که برای خرید کتاب هزینه کنند و باید به فکر ترویج فرهنگ کتابخوانی و استقبال از تئاتر باشیم.

شریفی گفت: متأسفانه در کشور ما برای شغل‌ها و حق‌الزحمه‌ها درست ارزش‌گذاری نشده و اکثر والدین تمایل دارند فرزندانشان پزشک شوند چراکه درآمد زیادی دارد، درحالی که فرهنگ هویت یک ملت را می‌سازد و توجه به حوزه‌های شغلی فرهنگی هم امری مهم است.

وی افزود: به دلیل مشکلات حوزه اقتصادی در حوزه نویسندگی، اکثر افراد فعال در این حوزه نویسندگی شغل دوم آنان است، همچنین بانوان بیشتر به نویسندگی می‌پردازند چون دغدغه معیشت‌شان نسبت به آقایان کمتر است.

توجه به حوزه ادبیات پایداری، انسان ساز است

در ادامه محسن نجفی اظهار کرد: حوزه ادبیات پایداری و دفاع مقدس به دلیل اینکه با مبانی اعتقادی پیوند دارد، انسان‌ساز است؛ در این میان بیان هنری در انتقال فرهنگ دفاع مقدس مهم است، ادبیات داستانی برای انتقال سوژه روش خوبی است، البته شاید همه سوژه‌های دفاع مقدس قابلیت تبدیل به رمان را نداشته باشند.

وی بیان کرد: در استان قزوین چندین نویسنده خوب در حوزه دفاع مقدس داریم که حدود ۲۰ کتاب مؤثر نوشته‌اند اما به اعتقاد بنده حال ادبیات پایداری خوب نیست و ما حرف چندانی برای گفتن در این حوزه نداریم، چراکه فرهنگ به سطحی‌ترین موضوع در کشور تبدیل شده و هر کجا که بودجه کم می‌آید از بودجه‌های حوزه فرهنگی کم می‌کنند.

این نویسنده قزوینی ادامه داد: متأسفانه دستگاه‌های فرهنگی استان فعالیت مطلوبی برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس انجام نداده‌اند و این شرایط نشان می‌دهد کار تربیتی و فرهنگی در جامعه تعطیل است. نویسندگان قزوینی اگر هم در این شرایط فعالیت می‌کنند از سر دلدادگی است و گرنه هرگز آنگونه که باید مورد حمایت نهادهای فرهنگی قرار نگرفته‌اند.

وی تصریح کرد: مرتضی آوینی با تزکیه و خودشناسی کویر وجود خود را به گلستان تبدیل کرد و در حوزه جریان‌سازی فرهنگی اگر بخواهیم مؤثر باشیم باید همانند آوینی عمل کنیم، مانع اصلی در تولیدات دفاع مقدس نبود فردی در تراز آوینی است که بتواند بار فرهنگ هویت‌سازی از جبهه دفاع مقدس را بر دوش بکشد.

همه ما در برابر از دست دادن تاریخ دفاع مقدس مسئول خواهیم بود

نجفی افزود: در حوزه روایتگری دفاع مقدس در خطر جدی از دست رفتن منابع هستیم، پدران و مادران شهدا با یک سینه پر از خاطره و حرف نگفته از بین ما می‌روند و اگر دیر بجنیم روایت‌های آن روزهای پر از فداکاری را از دست خواهیم داد و همه ما در برابر از دست دادن تاریخ دفاع مقدس مسئول خواهیم بود.

وی در پایان تأکید کرد: اگر نگران آینده فرزندان این سرزمین، منتظر امام عصر(عج) و به دنبال رفع موانع فرهنگی هستیم، راه آن تنها از مسیر نشر فرهنگ ایثار و شهادت میسر خواهد شد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1402070503140
  • خبرنگار : 50553