مهران بقایی:

مخاطبان کتاب برای ادبیات جدی ارزش کمتری قایل‌اند

یک داستان‌نویس معتقد است: اغلب آثار ادبی ۲ دهه اخیر عمق کمتر و زبان ساده‌تری دارند و در واقع مخاطبان امروزی کتاب برای ادبیات جدی ارزش کمتری قایل‌اند.

مهران بقایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که ذائقه‌ مخاطبان ادبیات تغییر کرده است، گفت: سلیقه مخاطب پرفروش بودن کتاب‌ را تعیین می‌کند و متاسفانه امروزه آثاری مورد اقبال عموم واقع می‌شوند که از عمق کمتر و زبان ساده‌تری برخوردارند.

او با بیان این‌که مردم به دنبال کتاب‌هایی هستند که جنبه‌ سرگرمی داشته باشد، افزود: سلیقه مخاطب در این‌که چه کتابی مورد اقبال واقع شود تاثیر بسزایی دارد.

بقایی خاطرنشان کرد: کم‌حوصلگی عمومی مخاطبان کتاب به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که به سمت آثار ادبی بروند، زیرا به تعقل و تفکر بیش‌تری نیاز دارد.

این داستان‌نویس با اشاره به این‌که در هر زمینه‌ای با بمباران اطلاعاتی مواجهیم، گفت: این بمباران اطلاعاتی آن‌چنان پیرامون انسان‌ها را فراگرفته که فرد را از انتخاب آثار ادبی جدی و پرداختن به آن‌ها و همچنین تفکر کردن عمیق باز داشته است.

وی معتقد است: رسانه‌های روزمره مثل اینترنت و رسانه‌های متداول اطلاع‌رسانی به هیچ وجه قابلیت و قدرت انتقال تفکر عمیق را ندارند.

بقایی اظهار کرد: می‌توان گفت که رسانه‌های روزمره موجود قدرت انتقال تفکر عمیق را به مخاطبان عام ندارد.

همچنین در گفت‌وگو با مهران بقایی:

جریانی خاص در حال یکسان‌سازی ادبیات است

دژ زبان فارسی تخریب شده است

داستان‌نویس در ادبیات جدی با جاده اتوبان روبه‌رو نیست

ادبیات ما به گونه‌ای نیست که خواننده جهانی طالب آن باشد

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402062817070
  • خبرنگار : 50562