یک کارشناس کتاب:

برخی از کتاب‌ها لذت خواندن ایجاد می‌کنند اما آگاهی‌بخشی ندارند

یک کارشناس کتاب با بیان این که کتاب‌های پرفروش جزو ادبیات رسمی و جدی کشور محسوب نمی‌شود، گفت: ما در حوزه ادبیات رسمی کشور بیشتر در حال ترویج و تبلیغ نگاه خاصی در حوزه فکری و اجتماعی هستیم.

سبحان رضاپور در گفت‌وگو با ایسنا، در همین زمینه ادامه داد: ممکن است برای افرادی خواندن یا خریدن کتاب بیشتر از آن‌که یک تعهد آگاهی‌بخش و لذت خواندن باشد به شکل تکلیفی ایدئولوژی و انقلابی نگاه شود.

او با اعتقاد به این‌که بسته به طبقات مختلف اجتماعی کتاب پرفروش الزاما نه مفید است نه مضر، گفت: برخی از کتاب‌ها در بین دانشگاهی‌ها و یا طبقه کتابخوان‌های حرفه‌ای پرفروش هستند. برخی هم در طبقه عام و افرادی که دنبال لذت خواندن هستند پرفروش می‌شوند.

رضاپور اظهار کرد: ما طیف خط‌کشی شده‌ای برای کتاب‌های پرفروش نداریم. اکنون آمار کتاب‌ها پایین هستند. بنابر آن‌چه که در صفحه‌ شناسنامه ای کتاب‌ها درج شده سقف هر چاپ ۵۰۰ نسخه است که بعدها تجدید چاپ می‌شوند.

وی با بیان این مطلب که کتاب‌هایی که در حوزه توسعه فردی هستند عموما کتاب‌های پرفروشی از آب درمی‌آیند، افزود: نمی‌توان فقط یک طیف از کتاب‌ها را پرفروش دانست چراکه مخاطب‌های برخی کتاب‌ها قشر تحصیلکرده دانشگاهی و افراد فعال اجتماعی هستند.

این کارشناس کتاب معتقد است: بیشتر کتاب‌هایی که پرفروش می‌شوند جدا از نگاه ایدئولوژیک، مذهبی و سیاسی نگاه کاملا فردی به انسان دارند و شاید بتوان گفت در حوزه اجتماعی و انسانی به نحوی نگاه سکولار دارند.

رضاپور با اشاره به این‌که اغلب کتاب‌های پرفروش کتاب‌های ترجمه‌ شده هستند گفت: کتاب‌های ترجمه‌ شده به دنبال آن هستند که انسان امروز جامعه ایران را در ابعاد انسان جهانی تعریف کنند نه شهروند یک ایدوئولوژی و یک مکتب خاص. بنابراین کتاب‌های ترجمه شده نسبت به کتاب‌هایی که قرائت خاص و گفتمان رسمی دارند از اقبال و مخاطب بیشتری برخوردار هستند.

او همچنین با بیان این‌که پرفروش بودن کتاب‌ها به معنی زرد بودن آن‌ها نیست، تصریح کرد: کتاب‌های پرفروش مانند تنقلاتی است که انسان می‌خورد و به او لذت می‌دهد اما ارزش غذایی، سلامتی و قوای بدنی ندارد. برای کتاب هم این قضیه صادق است. برخی از کتاب‌ها لذت خواندن ایجاد می‌کنند اما ارزش معرفتی و آگاهی‌بخشی ندارند.

با این موضوع:

پرفروش بودن کتاب به معنی بی‌نقص بودن آن‌ نیست

کتاب‌های زرد و پرفروش را می‌توان جزو ادبیات رسمی کشور قرار داد

مقدار فروش مقیاس نادرستی برای سنجش کیفیت کتاب است

رضاپور با این باور که برخی افراد به جهت نیاز به سمت توسعه فردی، گرایش شایان توجهی به سمت کتاب خواندن دارند خاطرنشان کرد:‌ ایرانی امروز خود را با انسان جهانی مقایسه می‌کند اما نظام آموزش و پرورش، آموزش عالی و رسانه‌ها خروجی رسمی ندارند که آن‌ها را در ابعاد زیست جهانی آماده کنند. به همین علت انسان امروز خود را آگاه کرده و به سمت خودسازی حرکت می‌کند.

این کتابخوان با بیان این‌که برخی کتاب‌ها خیلی سطحی به توسعه فردی می‌پردازند که ممکن است لذت خواندن را برای خواننده ایجاد کند ولی در خصوص توسعه فردی آگاهی ندهد گفت: از سوی دیگر، برخی کتاب‌ها می‌توانند هم لذت خواندن و هم آگاهی‌بخشی را به مخاطب خود ارایه دهند. هر چه عمق تحلیلی و قوای فکری خواننده بالاتر باشد و عمیق‌تر فکر کند انتظارش از کتاب‌ها بالاتر می‌رود و می‌تواند در تنوع بازار نشر کالای خود را پیدا کند.

وی اضافه کرد: به جهت آن‌که مخاطب تنوع معرفتی و فکری دارد و همه افراد سطح و قوای فکری یکسانی ندارند بازار کتاب دارای تنوع محتوایی و شکلی است و باید برای همگان کتاب موجود باشد.

رضاپور تاکید کرد: همه افراد باید از یک جایی کتاب خواندن را شروع کنند. هیچ فردی در آن مرتبه‌ای که قرار دارد، چه فردی که کتاب ساده را شروع به خواندن می‌کند و چه فردی که کتاب‌های سنگین می‌خواند، نباید متوقف بماند. افراد باید سعی کنند در این حرکت مدام و آگاهی‌بخش خود را حفظ کنند.

این کارشناس کتاب یادآور شد: ممکن است کتاب زرد برای فردی که در گام ابتدایی معرفتی است کتاب سبز باشد و برعکس همان کتاب برای فردی که در مراتب بالایی قرار دارد کتاب زرد تلقی شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402062012415
  • خبرنگار :