به گزارش ایسنا، فلسفه تشکیل تعاونیهای آموزشی، تقویت روحیه مشارکت و همکاری در میان دانشآموزان، تشویق آنها به انجام فعالیتهای گروهی و آشنایی با امور اجتماعی و اقتصادی تعاونی است. تعاونیهای آموزشی با هدف تقویت فرهنگ کار و تلاش، مهارتآموزی، آشنایی با کسب و کار، تقویت فرهنگ مشارکت پذیری، تقویت روحیه کارآفرینی، تجربه شرکتداری و کارگروهی تشکیل میشوند.
از نگاه کارشناسان کارکردهای اجتماعی و فرهنگی، مهمترین رویکرد تعاونیهای آموزشگاهی است و وجود یک تعاونی در نهادی آموزشی مثل مدرسه که نهادی تاثیرگذار در مهمترین دوران سنی هر فرد برای اجتماعی شدن است، میتواند ابزاری موثر در آموزش افراد و آشنایی نوجوانان و جوانان با فرایند اجتماعی شدن به شمار آید.
اواخر سال ۱۳۹۹ تفاهم نامه همکاری میان وزارت کار و وزارت آموزش و پرورش با هدف تشکیل تعاونیهای آموزشگاهی به امضا رسید. زمینهسازی برای تقویت فرهنگ کار و تلاش، توسعه و نهادینهسازی فرهنگ تعاون در بین دانش آموزان، کمک به بروز خلاقیت دانش آموزان و افزایش مسئولیتپذیری آنها، تقویت روحیه کارآفرینی و افزایش مهارت دانش آموزان از مهمترین اهداف این تفاهمنامه بود.
دانش آموزان با عضویت در تعاونیهای آموزشگاهی ضمن تشویق به پسانداز، در زمینههای مختلف از جمله تولید و فروش صنایع دستی، مدیریت بوفه مدارس، تولید مصنوعاتی نظیر میز و صندلی دانش آموزی، دوخت انواع لباس و پیراهن دانش آموزان، عرضه غذای سالم و کتاب و لوازم التحریر میتوانند فعالیت کنند.
در روزهای اخیر مهدی مسکنی - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کاهش زمان ثبت تعاونیها از ۴۵ روز به ۱۰ روز در دولت مردمی سیزدهم اعلام کرد که مجوز تشکیل تعاونیهای دانشآموزی پس از ۵۱ سال و نیم قرن در دولت سیزدهم صادر شد و نشان داد که برخی مسایل برای به نتیجه رسیدن نیاز به پیگیری جدی دارد.
وی همچنین از راهاندازی و طراحی سامانه باشگاه تعاون ویژه داوطلبان تعاون و طراحی و اجرای بسته ترویجی تعاونگر کوچک ویژه دانش آموزان دبستان خبر داد.
معاون وزیر تعاون پیشتر با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با فرهنگیان سراسر کشور و تاکید ایشان بر ترویج فرهنگ تعاون در مدارس کشور گفته بود: تشکیل تعاونیهای دانشآموزی نقش مؤثری در فرهنگ کار گروهی و افزایش مهارت آیندهسازان کشور دارد.
بر اساس آخرین آمارها ۱۱۳ شرکت تعاونی دانشآموزی با عضویت بیش از ۸۰۰ دانش آموز در سراسر کشور تشکیل شده است. عضویت در تعاونیهای دانشآموزی محدویت سنی ندارد و دانشآموزان پس از پایان تحصیل میتوانند از طریق عضویت در انجمن فارغالتحصیلان همچنان سهام خود را حفظ کنند یا به دانشآموزان جدیدالورود دیگر انتقال دهند.
راه اندازی و تشکیل تعاونی های آموزشگاهی در مدارس و آموزشگاهها گام مهمی در مشارکت اجتماعی دانش آموزان و اشتغال فارغ التحصیلان به شمار میرود.
دانش آموزان با عضویت در تعاونیهای آموزشگاهی علاوه بر اینکه به پسانداز تشویق میشوند میتوانند در زمینههای مختلف از جمله تولید و فروش صنایع دستی، مدیریت بوفه مدارس، تولید مصنوعاتی نظیر میز و صندلی دانش آموزی، دوخت انواع لباس و پیراهن دانش آموزان، عرضه غذای سالم و کتاب و لوازم التحریر فعالیت کنند.
درحال حاضر تعاونیهای آموزشگاهی و مدرسهای با هدف تربیت اقتصادی، تربیت اجتماعی دانش آموزان و ساماندهی تعاونیها تشکیل میشوند. در بستر تشکیل تعاونیهای آموزشی میتوان ضمن توسعه و ارتقای فرهنگ کار و تلاش در میان دانش آموزان، همکاری میان معلمان و دانش آموزان را در تعاونیهای آموزشگاهی تقویت کرد.
تشکیل شرکتهای تعاونی دانشآموزی به استناد تبصره (۲) ماده (۲) آییننامه اجرایی قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۲/۱/۸ و مواد (۸۷)،(۸۸) و (۸۹) قانون شرکتهای تعاونی مصوب ۱۳۵۰ و دستورالعمل تشکیل تعاونیهای دانشآموزی پیشبینی شده است.
به گزارش ایسنا، همکاری بخش تعاون در نهادینه کردن روحیه مشارکت جویی در دانش آموزان سبب میشود زمانی که وارد بازار کار شدند بتوانند با بهرهگیری از فرهنگ کار و تلاش به کار و تولید و کارآفرینی بپردازند. با راه اندازی تعاونیهای آموزشگاهی، دانش آموزان علاوه بر تشویق به پس انداز، میتوانند به تاسیس باشگاه و تهیه وسایل ورزشی، ایجاد رستوران و کافه، تدارک وسیله نقلیه برای ایاب و ذهاب و تهیه مصنوعات و کاردستی و فروش آنها اقدام کنند.
انتهای پیام