نماینده وزارت راه و شهرسازی در خراسان رضوی:

۲۵۰۰ واحد مشاور املاک بدون مجوز در کشور پلمب شد

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم وکنترل بازار املاک و مستغلات گفت: ۲۵۰۰ واحد صنفی مشاور املاک غیر مجاز از اردیبهشت ماه امسال تاکنون در کشور پلمب شد.

علیرضا مهلی نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم وکنترل بازار املاک و مستغلات در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کنترل بازار املاک و مستغلات خراسان رضوی اظهار کرد: کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات کشور با  دستور العمل‌های ساماندهی مشاورین املاک و شناسایی خانه‌های خالی در کشور شروع بکار کرد.

وی با بیان اینکه ساماندهی مشاورین املاک از مهمترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی است، افزود: در حال حاضر ۱۷۴ هزار و ۳۷۴ واحد صنفی مشاور املاک در کشور فعال است که اقدامات آن‌ها بر قیمت و اجاره بهای مسکن بسیار تاثیرگذار است.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم وکنترل بازار املاک و مستغلات تصریح کرد: از ۱۵ اردیبهشت ماه گشت‌های مشترک این وزارتخانه توسط ادارات راه و شهرسازی در تهران و تمامی استان‌های کشور با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، اماکن، اداره کل صمت، مقام قضایی و انتظامی استان آغاز شد که نتیجه آن بازید از ۳۰ هزار مشاور املاک بود.

مهلی افزود: با بازرسی‌های انجام شده ۲۵۰۰ بنگاه غیر مجاز در کشور پلمپ شد و برای بنگاه‌های متخلف معرفی شده به تعزیرات حکومتی نیز ۱۳۴ میلیارد و ۹۳۱ میلیون تومان جریمه صادر شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اقدامات مطلوب صورت گرفته شاهد کاهش قابل توجه قیمت مسکن در استان‌های مختلف نظیر تهران،  شهرهای جدید پردیس و پرند و به تبع آن در استان‌های خراسان رضوی، خوزستان و فارس هستیم.

نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه تنظیم وکنترل بازار املاک و مستغلات خاطر نشان کرد: نداشتن پروانه کسب، نرخنامه، نداشتن کد رهگیری و عدم صدور فیش رسید کمیسیون وجوه دریافتی و گران‌فروشی در بحث اخذ کمیسیون‌های مصوب استان‌ها عمده تخلفات محرز در بنگاه‌های املاک است.

مهلی تصریح کرد: چنانچه مردم املاک خود را در سامانه ملی املاک و مستغلات ثبت کنند این امر سبب می‌شود بنگاه‌های املاک در تمدید قراردادها سوءاستفاده نکنند. مردم باید به سمت ثبت خانه‌ها و املاک خود در سامانه ملی املاک و اسکان حرکت کنند؛ چراکه به این ترتیب مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌شوند، همچنین با این شیوه موضوع گرانفروشی در حوزه املاک نیز از بین خواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: از اقدامات مهم صورت گرفته در کارگروه تنظیم بازار املاک و مستغلات کشور این است که دریافت کد رهگیری برای اجاره نامه در سامانه ملی املاک و اسکان برای موجر و مستاجر رایگان شده است.

همچنین در بخشی از این جلسه وحید داعی، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی اظهار کرد: ۴۲۱۳ مورد بازرسی در مشهد انجام شده که در این بازدیدها ۵۷۳ مورد بنگاه پلمب و ۲۷۱۸ میلیون تومان جرایم تعزیراتی اخذ شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وی ادامه داد: با توجه به گستردگی کلانشهر مشهد ۱۳ هزار و ۴۸۶ مشاور املاک مجاز فعال و ۷۸۲ بنگاه غیر مجاز شناسایی شده است.

در پایان جلسه نیز طی حکمی محمدحسن قانع قصاب به عنوان عضو کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات و نماینده این کارگروه در طرح گشت‌های مشترک ساماندهی مشاورین املاک در خراسان رضوی منصوب و حکم خود را از مهلی نماینده وزارت راه و شهرسازی در کارگروه ساماندهی بازار املاک و مستغلات دریافت کرد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402052213491
  • خبرنگار : 50492