آرمین رخفروز در گفتوگو با ایسنا در خصوص نمایش رویای بوشاسپ درازدست اظهار کرد: این نمایش در ژانر دلهرهآور و فانتزی ساخته شده و با نگاهی جدید بر اسطوره و متلهای ایرانی نوشته شده است.
وی افزود: کمبود و استفاده نکردن از متلها، داستان و اسطورههای ایرانی یکی از نقاط ضعف ادبیات نمایشی ما محسوب میشود که «آتوسا ریگی» نویسنده نمایش با پرداختن به این دغدغه توانست نمایشی بر پایه اسطورههای ایرانی خلق کند.
رخفروز ادامه داد: «بوشاسپ» نام یک اسطوره کهن ایرانی است و نمایش رویای بوشاسپ درازدست از تلفیق این اسطوره با متلی از ناحیه لرستان نوشته شده است. البته ادبیات داستانی این نمایش بر اساس رئالیسم جادویی است.
این کارگردان تئاتر در خصوص موضوع نمایش گفت: نمایش رویای بوشاسب درازدست به ماجرای آخرالزمانی اشاره میکند که موجودات زنده، گیاهان، آب و آبادی از بین رفته است و خانوادهای که از یک مادر، دختر و خدمتکارشان تشکیل شده تنها بازماندگان یک جغرافیا هستند که خارج از عمارت آنها دیوهایی به نام بوشاسپ که گوشت انسان را می خورند زندگی میکنند. این خانواده برای زنده ماندن سعی میکنند از حیواناتی که برای آنها باقی مانده محافظت کنند و از آنها در عمارت خود نگهداری و خود در طویله زندگی میکنند.
وی در خصوص استقبال از این نمایش عنوان کرد: در حال حاضر این نمایش ۲ شب اجرا داشته و استقبال از آن در این مدت راضیکننده بوده است. ظرفیت سالن در هر ۲ شب اجرا تکمیل شد و با توجه به این استقبال در نظر داریم اجرای نمایش را تا ۳ شهریور ماه تمدید کنیم.
کارگردان تئاتر رویای بوشاسپ درازدست خاطرنشان کرد: نمایشنامه این اثر نگاهی جدید در ادبیات نمایشی دارد و ۲ سال پیش در جشنواره بامداد موفق به کسب مقام اول شده است. میتوان گفت که نمایشنامه و نوع اجرا نمایش چه برای مخاطب عام و چه مخاطب نکتهسنج می تواند جذاب باشد.
هیچ رسانهای برای حمایت از تئاتر وجود ندارد
رخفروز در خصوص شیوه تبلیغات و اطلاعرسانی نمایش گفت: تبلیغات نمایش رویای بوشاسپ درازدست به صورت مجازی انجام میشود و دوستان و آشنایان در تلاش هستند تا با اطلاعرسانی در فضای مجازی به تبلیغات نمایش کمک کنند.
وی تصریح کرد: در تئاتر تبلیغات کاری بسیار سخت است و هیچ رسانهای برای کمک به بهبود و اطلاعرسانی نمایشها وجود ندارد، به عبارتی میتوان گفت که از تئاتر حمایت نمیشود، این درحالی است که چه در پشت صحنه و چه روی صحنه تیمهای با کیفیتی حضور دارند و من نیز به عنوان کارگردان تئاتر تا به امروز تلاش کردهام اثری در شان مخاطب آماده کنم.
این کارگردان تئاتر با بیان اینکه نمایش رویای بوشاسپ درازدست مورد حمایت هیچ ارگانی قرار نگرفته است، عنوان کرد: این نمایش بدون حمایت حتی یک ارگان و تهیهکننده آماده شده است و تمام تلاش من و اعضای تیم این بوده است تا بتوانیم اثری فاخر و درشان مخاطب حرفهای تئاتر آماده کنیم.
رخفروز در خصوص هدف خود از اجرای این نمایش گفت: نمایش رویای بوشاسپ درازدست با قلمی قوی نوشته شده و همیشه در کارهایم از نمایشنامههای خانم ریگی استفاده میکنم و در خصوص این نمایش نگاه مشترک من و خانم ریگی به نمایشنامه برایم جذاب بود.
وی ادامه داد: یکی از دغدغههای اصلی من پرداختن به زنان و جایگاه آنها در جامعه است و نویسنده این کار در نمایشنامه خود به این موضوع پرداخته است و جایگاه زنان را در جامعه به چالش میکشد. همچنین ما تلاش میکنیم تا زنان در جامعه از جایگاه مشخصی برخوردار باشند و من همیشه با این ذهنیت که باید در جامعه اثربخش باشم موضوعات کاری خود را انتخاب میکنم. به عنوان کارگردان تئاتر تنها برای سرگرمی به اجرای نمایش نمیپردازم و در تلاشم حتی در آثار کمدی نیز نقدی بر جامعه داشته باشم.
رخفروز در خصوص وضعیت این روزهای تئاتر مشهد خاطرنشان کرد: مشهد به عنوان قطب تئاتر کشور این روزها وضعیت خوب و روشنی ندارد، فضای این روزهای تئاتر مشهد دچار خاموشی است و بسیاری از هنرمندان توانمند و حرفهای تئاتر مشهد دیگر کار نمیکنند و کار کردن در عرصه تئاتر چه از لحاظ اجتماعی و چه اقتصادی کمی سخت شده است.
وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که در جوامع مختلف تغییرات از جامعه فرهیخته و هنرمند آغاز میشود و در این شرایط میتوان تنها با کار کردن بر روی یک نفر اثر گذاشت و تغییری ایجاد کرد، البته در کنار این موارد باید تمام ارگانهایی که وظیفه حمایت از فرهنگ و هنر را بر عهده دارند پای کار باشند.
انتهای پیام