محمدحسین جهانگیری در گفتوگو با ایسنا در خصوص جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی، اظهار کرد: مصوبه جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی اسفندماه ۱۴۰۰ به تصویب هیات وزیران رسید و در این مصوبه، دو تکلیف برای بنیاد ملی نخبگان و سازمان امور اداری استخدامی مشخص شد. بر اساس شیوهنامه این مصوبه، دو مرحله فراخوان جذب نخبگان در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و جمعاً حدود ۱۰۰۰ نفر از نخبگان برای جذب در دستگاهها شناسایی شدند.
وی افزود: فرآیند جذب و بهکارگیری این گروه از طریق سازمان اداری استخدامی در حال پیگیری است و میتوان گفت تاکنون نیمی از آنها در دستگاهها جایابی شدند و بقیه افراد هم در مراحل پایانی قرار دارند تا فرآیند جذب ۱۰۰۰ نفر در سال ۱۴۰۱ تکمیل شود و وارد فرآیند جذب در سال ۱۴۰۲ میشویم.
مدیرکل دفتر پایش و شبکهسازی سرآمدان و نخبگان وزارت علوم ادامه داد: ظرفیت جذبی که سازمان اداری استخدامی برای سال ۱۴۰۲ ایجاد کرده، ۵۰۰۰ نفر است که فراخوانهای آن در دو مرحله انجام میشود. در این ظرفیت ایجاد شده افرادی که به صورت مستعد و اثرگذار در دستگاهها میتوانند مشغول به کار شوند، در فراخوانها شرکت میکنند. بدین ترتیب از اثرات نخبگان در پیشرفت کشور بهرهمند خواهیم شد.
جهانگیری اضافه کرد: هدف از شناسایی و جذب نخبگان برای ورود به دستگاهها در وهله اول موضوع اثرگذاری آنان است. ما به دنبال این هستیم که کشور از اثرگذاری نخبگان بهرهمند شود و بتوانیم شاهد روزهای بهتری برای ایران باشیم.
وی با بیان اینکه در وهله دوم ایجاد زمینه اشتغال برای نخبگان مدنظر است، عنوان کرد: در ماده ۱۵ مصوبه هیات وزیران اشاره شده بود که سازمان امور اداری استخدامی به کمک بنیاد ملی نخبگان شیوهنامهای برای نگهداشت نخبگان نوشته شود. در این شیوهنامه به حفظ پویایی نخبگان، ارزیابی عملکرد و زمینهسازی برای اثرگذاری و برای نگهداشت آنان توجه شده است.
مدیرکل دفتر پایش و شبکهسازی سرآمدان و نخبگان وزارت علوم بیان کرد: طی جلساتی که با سازمان امور اداری استخدامی کشور برگزار شد، متن شیوهنامه نگهداشت تهیه شده و در جلسه نهایی میان بنیاد ملی نخبگان و سازمان امور اداری استخدامی کشور که طی دو روز در مشهد در حال برگزاری است، متن نهایی شیوهنامه بررسی و برای تصویب آماده میشود. پس از تصویب، فرآیند اجرای آن آغاز خواهد شد.
جهانگیری اظهار کرد: در این شیوهنامه دو بخش مهم وجود دارد. بخش اول در مورد شناسایی شاغلین مستعد در دستگاههای اجرایی است و بر این اساس باید مؤلفههای اثرگذاری اشخاص سنجیده شود و ما بتوانیم حمایتهای لازم را از افراد شاغل که به صورت کلیدی و مؤثر در حال خدمت هستند، داشته باشیم. بخش دوم در مورد فرآیند استمرار حضور افرادی است که به دستگاهها معرفی میشوند، یعنی نظامی که بتواند طی دورههای تعیین شده ارزیابی کند و ببیند که آیا افرادی که به دستگاهها معرفی شدند، افرادی اثرگذار هستند یا خیر؟
وی ادامه داد: در صورتی که فرد دارای اثرگذاری بارز باشد، از حمایتهای بنیاد ملی نخبگان و سازمان امور اداری استخدامی بهرهمند خواهد شد و افرادی که پس از معرفی به دستگاه، عملکرد مطلوب و اثرگذاری لازم را نداشته باشند، از دایره شمول خارج میشوند.
کارکنان فعلی دستگاههای اجرایی هم میتوانند در دایره نخبگان قرار گیرند
همچنین علیرضا علیخانزاده رئیس امور جذب، بهکارگیری و رشد سازمان امور اداری استخدامی نیز در این گفتوگو با اشاره به تصویب آییننامه جذب و نگهداشت نخبگان در آییننامه هیات وزیران، بیان کرد: پیرو این مصوبه، آییننامه جذب و نگاهداشت نخبگان توسط سازمان اداری استخدامی ابلاغ شد و تعداد زیادی از نخبگان ارزیابی و فراخوان شدند و در حال جذب در دستگاهها هستند.
وی اضافه کرد: نکته بسیار حائز اهمیت در شیوهنامه نگهداشت این است که کارکنان فعلی دستگاههای اجرایی هم میتوانند در دایره نخبگان قرار گیرند و از این تسهیلات استفاده کنند.
رئیس امور جذب، بهکارگیری و رشد سازمان امور اداری استخدامی افزود: در این شیوهنامه راجع به شیوه شناسایی، ارزیابی عملکرد نخبگان، تسهیلات، جایگاههای مناسب شغلی و کارایی شغل بررسی شد. کلیات شیوهنامه تصویب شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد.
انتهای پیام