نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد:

ازدحام جمعیت در اتوبوس‌ها، شهرداری را وادار به تامین ناوگان می‌کند

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به انتقاد شلوغی اتوبوس‌ها پس از رایگان شدن آنها گفت: الان همه حرف شما و نگرانی شما از ازدحام جمعیت است. اما اتفاقا من می‌گویم تمام خوشحالی من از همین ازدحام جمعیت است؛ چون شهرداری مجبور می‌شود به سمت تامین ناوگان برود.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در نشستی با عنوان بررسی ابعاد و پیامدهای طرح رایگان کردن اتوبوس در مشهد که در محل پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، در خصوص اینکه چرا به دنبال اجرای این طرح هستند، عنوان کرد: فارغ از موارد قانونی و قوانین بالادستی ما باید به سمتی برویم که شهرداری از مدیریت هزینه خارج شود و به مدیریت درآمد بپردازد. اگر قرار باشد که اقتصاد پایدار شهری شکل بگیرد نمی‌توان با شعار ابرشهری مثل مشهد و سازمان بزرگی مثل شهرداری مشهد را همیشه با درآمدهای تخلفات ساختمانی و صدور پروانه‌های ساختمانی و امثال این‌ها مدیریت کنیم. لذا اولین تصمیم ما بر مدیریت درآمد شهرداری بوده است.

وی ادامه داد: هر شهرداری منطقه باید خودش بداند که در جایی که قرار گرفته باید پولسازی به شیوه درست انجام دهد. هر نوع پول سازی برای شهرداری مفید نیست که از مردم درآمد بگیریم تا هزینه کنیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه هم قوانین بالادستی، هم قانون درآمدهای پایدار و هم قوانین کلی شورای شهر این اجازه را به ما داده است که طرح رایگان کردن اتوبوس‌ها را مصوب کنیم، توضیح داد: این قوانین بیان می‌کند اگر این طرح بر اساس ضوابط و مقررات جاری بود و مشکل حقوقی نداشت می‌توانیم آن را اجرا کنیم. شاید برای برخی این ۱۲۰۰ تومان مبلغی نباشد اما برای بعضی افراد همین مقدار از اهمیت قابل توجهی برخوردار باشد. آیا برای آن کارگری که در شرایط اقتصادی فعلی به سختی کار می‌کند دو تا سه میلیون هزینه کمی است؟ قطعا هزینه قابل اهمیتی است.

حاجی‌بگلو با اشاره به ادله برخی مبنی بر اینکه می‌گویند اول زیرساخت‌ها را درست کنیم و بعد از آن اتوبوسرانی را رایگان کنیم، تصریح کرد: ما از سال ۱۳۹۲ محاسبه کرده‌ایم و متوجه شدیم که سهم شهرداری مشهد در دریافت هزینه از مردم ۷۴درصد بوده است. اما در حال حاضر سهم مردم  ۷.۵ درصد شده است. مگر قرار نبوده است که یک سوم هزینه‌ها را دولت، یک سوم شهرداری و یک سوم دیگر را مردم پرداخت کنند؟ موضوع پرداخت هزینه‌های جاری اتوبوسرانی به صورت یک سوم یک سوم بوده است. آیا در حال حاضر این اتفاق می‌افتد؟ چرا از سال ۱۳۹۲ از ۷۴درصد سهم مردم به ۷.۵ درصد رسیده‌ایم؟

وی با بیان اینکه ما چه بخواهیم و چه نخواهیم تا دو سه سال آینده سهم مردم در پرداخت هزینه به شهرداری صفر می‌شود، اضافه کرد: ما هم نخواهیم رایگان کنیم این هزینه به خودی خود رایگان خواهد شد. من اعتقاد دارم هزینه دریافت این ۱۲۰۰تومان از مردم برای شهرداری به مراتب بیشتر از خود آن است. وقتی بتوانیم حمل‌ونقل عمومی را در مشهد گسترش و فرهنگ استفاده از اتوبوس را برای مردم نشریح و ترافیک، آلودگی و سوانح رانندگی را کاهش دهیم، اگر این‌ها کار مفید نباشد پس چیست؟

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ما تا کی باید نگاهمان به این باشد که اول سراغ زیرساخت‌ها برویم؟ زیرساخت‌ها که وجود دارد، تنها زیرساختی که در حال حاضر نداریم این است که می‌گویند تعداد ناوگان اتوبوسرانی ما کم است. این را تایید می‌کنیم اما ما هم امسال و هم سال گذشته در این خصوص بودجه قرار داده‌ایم. اتفاقا هیچ اشکالی ندارد که امسال بودجه‌های مربوط به ناوگان را افزایش بدهیم.

حاجی‌بگلو با اشاره به اینکه یک نگاهی که وجود دارد این است که شهرداری هرجایی برای هر خدماتی که به مردم می‌دهد باید از مردم دریافتی داشته باشد، گفت: این بزرگترین اشتباه است. ما می‌گوییم در بعضی جاها شهرداری باید هزینه کند و از مردم نیز دریافتی نداشته باشد. مگر خدمات هفتگانه را غیر از شهرداری انجام می‌دهد؟

وی با تاکید بر اینکه ما براساس قوانین بالادستی این کار را کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ برای تعداد ۹ کلانشهر در سال ۴۱هزار میلیارد تومان برای کاهش آلودگی باید هزینه شود که با تقسیم این مقداربر ۹ سهم مشهد مشخص می‌شود. ما باید این عددها و رقم‌ها را هم منطقی و هم علمی صحبت کنیم. شلوغ شدن اتوبوس و  هجوم مردم به استفاده از اتوبوس نکته بدی نیست و اشکالی ندارد؛ به علاوه آن نیز باید در کنار افزایش فرهنگ استفاده از اتوبوس فرهنگ استفاده از دوچرخه را هم در بین مردم جا بیندازیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد پس از شنیدن نظرات و مباحث مطرح شده توسط سایر کارشناسان حاضر در جلسه، توضیح داد: من انتظارم از مدیریت شهری و شهردار این است که روی طرح مربوط به رایگان کردن اتوبوس کار می‌کرد و به سمت اجرای آن می‌رفت، نه اینکه تمام توان و انرژی‌شان را در مدیریت شهری بگذارند تا نشان دهند این طرح ایراد دارد و توان اجرا ندارد.

وی افزود: اعداد و ارقام ارائه شده بر اساس داده‌هایی بوده است که سازمان اتوبوسرانی و غیره ارائه داده و در مجموعه معاونت شورای اسلامی هست و وجود دارد. من این داده‌ها و اعداد و ارقام را از آن‌ها گرفته‌ام.

حاجی‌بگلو با بیان اینکه قطعا ما در این مسیر مشکلاتی خواهیم داشت، اضافه کرد: الان همه حرف شما و نگرانی شما از ازدحام جمعیت است. اما اتفاقا من می‌گویم تمام خوشحالی من از همین ازدحام جمعیت است؛ چون شهرداری مجبور می‌شود به سمت تامین ناوگان برود.

وی در پاسخ به مباحث مطرح شده در رابطه با اینکه این طرح باید مطالعاتی باشد، گفت: سوالی که من از آقای فرهمندی-رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورا- دارم این است که کدام لایحه شما تا کنون با طرح مطالعاتی به شورای شهر مشهد آمده است‌؟ بودجه هزار میلیاردی تقاطع غیرهمسطحی که می‌گویید چه به صورت نقد چه غیر نقد آیا قرار است اعتباری برایش پیش‌بینی شود؟ این‌ها با کدام مطالعه جزو اولویت‌ها قرار گرفت؟ چرا برای آن ۱۲۰۰میلیارد تومان بودجه خرید اتوبوس اقدام نمی‌کنید؟ کجای این بد است که بازنشسته‌ها و افراد دیگر بجای اینکه در خانه‌های خود بنشینند بروند و از اتوبوس استفاده کنند؟

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری ابلاغ شده که تمام جرائم کمیسیون ماده ۱۰۰ و آن‌هایی که رای قلع داشته‌اند و به لحاظ فنی و مهندسی ایرادی نداشته و می‌توانند تبدیل به جریمه شوند در حمل‌ونقل همگانی هزینه شود. سوالی که دارم این است که ما چندهزار رای قلع داریم؟ چه مقدار از آن‌ها قابل وصول است و تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟ قانون این اجازه را به شما داده و صراحتا قید کرده است که از این محل فقط برای توسعه حمل‌ونقل همگانی استفاده شود اما اقدامی صورت نمی‌گیرد. اتفاقی که در حال حاضر می‌افتد این است که با توجه به اینکه این طرح تصویب شده اما خبرهایی به ما رسیده که مجموعه اتوبوسرانی در تلاش است تا این زمان‌دهی را طولانی کرده و در مردم نارضایتی ایجاد کند. 

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۵ تیر ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402042516214
  • خبرنگار : 50614