چند توصیه برای دریافت ایمن خدمات طب سنتی

یک متخصص طب سنتی گفت: طب سنتی بیشتر روی سبک زندگی و اصلاح روش‌های رفتاری متمرکز است و در درمان بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چربی خون، فشار خون و بیماری‌های مفصلی کمک‌کننده است.

دکتر فاطمه امینی خاطرنشان کرد: در طب سنتی روش‌هایی که کاملا منسوخ شده هستند و ثابت شده که ضرر آن‌ها بیشتر از اثر آن‌ها است، کنار گذاشته‌ شده‌اند و روش‌های دیگری که ایمن بودن آن‌ها ثابت شده است و به بیماران سود می‌رسانند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی یادآور شد: مخاطب طب سنتی بیشتر بیماری‌های غیرواگیر یا مزمن است و توصیه می‌شود بیمارانی که درگیر بیماری‌های حاد هستند، به اورژانس مراجعه کنند. به عنوان مثال قاعدتا بیمار در حال تشنج، تب بالا و در شرایط غیر پایدار به مرکز درمانی طب سنتی مراجعه نمی‌کند زیرا طب سنتی در شرایط فعلی اورژانس ندارد.

امینی گفت: طب سنتی بیشتر روی سبک زندگی و اصلاح روش‌های رفتاری متمرکز است و در درمان بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چربی خون، فشار خون و بیماری‌های مفصلی کمک‌کننده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: مشکلی که در طب سنتی وجود دارد، سودجویانی هستند که با سوء استفاده از طب سنتی به جای کمک کردن به بیماران، بیشتر به آن‌ها آسیب می‌رسانند. این افراد معمولا تحصیلات و تجربه ندارند و صرفا با مطالعه مطالب اینترنتی، کتاب‌های غیراستاندارد و شرکت در دوره‌های غیرمجاز، ادعای طبابت می‌کنند و به صورت زیرزمینی به ارائه خدمات غیرقانونی طب سنتی می‌پردازند و علاوه بر آسیب زدن به بیماران، باعث ایجاد دیدگاه منفی نسبت به رشته طب سنتی می‌شوند.

وی ادامه داد: از لحاظ قانونی پزشکانی می‌توانند به مردم خدمات طب سنتی ارائه دهند که یا متخصص طب سنتی باشند و یا پزشکان عمومی که دوره‌های طب سنتی مورد تایید وزارت بهداشت را گذرانده باشند.

امینی گفت: مردم توجه داشته باشند که برای دریافت خدمات طب سنتی حتما به پزشکان متخصص، درمانگاه‌های دارای متخصص طب سنتی یا پزشک عمومی دوره دیده و مراکز مجاز مراجعه کنند.

وی بیان کرد: تابلوی مطب و پزشک برخوردار از مهر نظام پزشکی از الزامات ارائه خدمات در زمینه طب سنتی است بنابراین از حضور در مراکز غیرمجاز جدا اجتناب کنید زیرا علاوه بر غیرقانونی بودن مرکز، مسائل بهداشتی در این مراکز رعایت نمی‌شود و معمولا بیماران دچار مشکلات و بیماری‌های عفونی می‌شوند که گاه تا سال‌ها دست به گریبان آن‌ها می‌شود.

این متخصص طب سنتی گفت: گروه طب و داروسازی سنتی از سال ۱۴۰۰ در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز فعال است و به دانشجویان شش رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، تغذیه، پرستاری و مامایی و فیزیوتراپی درس طب سنتی را ارائه می‌دهد. 

وی اظهار کرد: سلامتکده طب سنتی جندی شاپور در ساختمان شماره ۲ دانشگاه علوم پزشکی اهواز جنب میدان دانشگاه قرار دارد که در سال ۱۳۹۷ با حضور وزیر وقت بهداشت افتتاح شد و هدف آن ارائه خدمات طب سنتی به مراجعه‌کنندگان است. 

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: سلامتکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اولین مرکز معتبر طب سنتی در جنوب غرب ایران است و پزشکان متخصص طب سنتی که همگی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه هستند، از شنبه تا چهارشنبه در وقت اداری صبح، در این مرکز به ارائه خدمات طب سنتی به مراجعه کنندگان می‌پردازند.

امینی به خدمات ارائه شده در این مرکز اشاره کرد و گفت: مراجعه‌کنندگان به سلامتکده طب سنتی می‌توانند از خدماتی مانند ویزیت، انجام اعمال یداوی شامل فصد، حجامت، دارو درمانی، طب سوزنی و همچنین داروهای استانداردی که تحت نظارت وزارت بهداشت هستند و در داروخانه این مرکز ارائه می‌شوند، استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه شعبه دوم سلامتکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در درمانگاه بیمارستان ابوذر مستقر است، افزود: احیای طب سنتی در سراسر دنیا به دستور و پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت بوده و روی آن کار شده است. در ایران نیز به دنبال احیای آن هستیم و از بخشی از طب سنتی که مفید و مبتنی بر شواهد باشد در درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام 

  • دوشنبه/ ۱۲ تیر ۱۴۰۲ / ۱۵:۳۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1402041207442
  • خبرنگار :