رویترز: افراط گرایان حکومت عمر البشیر در پشت پرده درگیری سودان نقش دارند

سه منبع آگاه نظامی و یک منبع اطلاعاتی گفتند، هزاران فردی که به عنوان افسر اطلاعاتی تحت ریاست عمرالبشیر، رئیس‌جمهوری سابق سودان فعالیت می‌کردند و یا روابطی با جنبش افراطی او دارند، به همراه ارتش در حال مبارزه در جنگ سودان هستند؛ اقدامی که خاتمه خونریزی اخیر را دشوار می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ارتش و نیروهای شبه‌نظامی ده هفته است که در خارطوم، دارفور و سایر نقاط در حال جنگ هستند؛ جنگی که ۲.۵ میلیون نفر را بی‌خانمان کرده، باعث ایجاد بحران‌های انسانی شده و بی‌ثباتی در منطقه را تشدید کرده است. هرگونه تقویت هر طرف می‌تواند این درگیری را عمیق‌تر کند.

"ارتش سودان" مدتهاست که اتهامات رقبای خود در "نیروهای واکنش سریع" مبنی بر اینکه این ارتش به "وفاداران بی‌اعتبار" عمر البشیر وابسته است را رد کرده؛ بشیری که مدتهاست توسط غرب طرد شده و طی شورش معروف سال ۲۰۱۹ سرنگون شد.

یکی از مقامات ارتش در پاسخ به سوال رویترز گفت: ارتش سودان هیچ ارتباطی با هیچ گونه حزب سیاسی یا ایدئولوژی ندارد. این ارتش خود نهادی حرفه‌ای است.

اما با این حال، سه منبع نظامی و یک منبع اطلاعاتی گفتند که هزاران افراطی در کنار ارتش به مبارزه مشغول هستند.

یکی از مقامات نظامی که نسبت به عملیات ارتش آگاه است، بدون آنکه نامش فاش شود گفت: حدود ۶۰۰۰ اعضای آژانس اطلاعاتی چندین هفته پیش از درگیری به ارتش سودان پیوستند. آن‌ها برای حفظ کشور جنگ می‌کنند.

مقامات سابق امنیت ملی که اکنون فعالیتش متوقف شده است و همچنین سرویس امنیت ملی (NISS)، یک نهاد قدرتمند که عمدتا متشکل از افراط گرایان است، این آمار و رقم را تایید کردند.

ظهور مجدد افراط گرایی در سودان می‌تواند چگونگی مقابله قدرت‌های منطقه‌ای با ارتش را دشوار و هرگونه اقدامی درخصوص قوانین مدنی را متوقف کند. همچنین در نهایت حیات دوباره افراط گرایی در سودان می‌تواند این کشور را که روزی میزبان اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده بود در مسیری با درگیری‌های بیشتر داخلی و انزوای بین‌المللی قرار دهد.

رویترز برای کسب اطلاعاتی در این زمینه با ۱۰ منبع از جمله منابع نظامی، اطلاعاتی و چندین افراط گرا گفت‌وگو کرده است.

از اواسط ماه آوریل خارطوم و دیگر شهرهای سودان شاهد درگیری‌های شدید میان ارتش و نیروهای واکنش سریع است که به کشته شدن صدها تن و زخمی شدن هزاران نفر دیگر منجر شده است.

براساس گزارش "پزشکان بدون مرز" ۱۵ هزار سودانی از جمله نزدیک به ۹۰۰ زخمی به شهر آدریه در چاد فرار کرده‌اند. هماهنگ کننده پزشکان بدون مرز اعلام کرد، خشونت‌ها شدت گرفته و مردم همواره نگران این هستند که کشته شوند.

همچنین سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و سازمان ایگاد هشدار دادند که بحران سودان اکنون "بعد نژادی" به خود گرفته است. سازمان ملل همچنین از احتمال وقوع "جنایت‌های ضد بشری" خبر داد.

چهارشنبه هفته گذشته یک منبع سودانی اعلام کرد: ارتش سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان و نیروهای واکنش سریع به رهبری محمد حمدان دقلو (حمیدتی) در حال مذاکره درباره آتش‌بس جدید هستند که احتمالا تا عید قربان ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402040704095
  • خبرنگار : 71660

برچسب‌ها