رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی:

۶۵ درصد منطقه ترشیز کارگرند ولی امکانات لازم وجود ندارد/ بانوان کارگر مورد اجحاف مضاعف

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی با بیان اینکه ۶۵ درصد از ساکنان منطقه ترشیز کارگر هستند، بیان کرد: با وجود معادن بسیار در این منطقه امکانات لازم بخصوص در حوزه درمانی در منطقه وجود ندارد و کارگران بسیاری، مواقعی مجبور به سفر به شهرهای بزرگ و مرکز استان می شوند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی در حاشیه سفر به کاشمر در گفت و گو با ایسنا گفت: پارسال حدود ۲۰ درصد شکایت‌های کارگران خراسان رضوی از کارفرمایان منجر به اخراج آنها شده که پرونده برای رسیدگی و مطالبه گری حق و حقوقات کارگر به شورای حل اختلاف ارجاع شد.

مجتبی صادقی اظهار کرد: بعضاً هزینه‌هایی که کارگران منطقه ترشیز متحمل می‌شوند از هزینه‌های شهرهای بزرگتر به خصوص در بخش اجاره مسکن و خرید مایحتاج بیشتر است.

وی با بیان اینکه تورم و گرانی‌ها و از سویی حقوق و مزایای کم، مشکلات این قشر از جامعه را چند برابر کرده است، عنوان کرد: تأمین هزینه‌های مایحتاج روزمره زندگی برای جامعه کارگری بسیار سخت شده است.

وی اظهار کرد: علاوه بر این گرانی‌ها کمبود امکانات درمان منطقه ترشیز بر دغدغه کارگران افزوده به طوری که باید برای عمل‌های سخت به شهرهای بزرگ و یا مرکز استان مراجعه کنند که همیشه در این خصوص نامه‌های بسیاری به دست ما می‌رسد.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر هزینه‌های بسیاری بر قشر جامعه کارگری منطقه ترشیز تحمیل می‌شود امکانات مانند شهرهای بزرگ نیست، افزود: باوجود اینکه در منطقه ترشیز معادن بسیاری داریم و از توان این عزیزان استفاده می‌شود اما به رفاهیات کارگران رسیدگی و توجهی نمی‌شود. امیدواریم افزایش حقوق مجددی برای کارگران اعمال شود چون با این شرایط، وضعیت برای جامعه کارگری سخت است.

صادقی تصریح کرد: اگرچه کارفرمایان به نسبت تورم قیمت اجناس و کالاهای خود را افزایش می‌دهند اما در حق کارگران ظلم می شود.

وی گفت: به جز هزینه‌های خورد و خوراک هزینه‌های اجاره منزل، آب، برق، گاز و تلفن و شهریه مدارس دانش‌آموزان و ... زندگی را سخت‌تر کرده است. اگر در این بین هزینه‌های درمان هم تحمیل شود باید همان ابتدای ماه تمامی حقوق را صرف هزینه درمان کرد. ۳۵ درصد قراردادها کوتاه مدت و سفید امضاء است.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی در ادامه به معضل قراردادهای سفید امضاء اشاره کرد و افزود: هرگونه فشار به کارفرما منجر به اخراج کارگر می‌شود. متأسفانه کارفرما به هر دلیل می‌تواند عذر کارگر را بخواهد و کارگر را اخراج کند به همین دلیل نمی‌شود فشار آورد.

وی افزود: حدود ۳۵ درصد قراردادهایی که کارگران خراسان رضوی دارند کوتاه مدت، سفید امضاء، روزانه و پاره وقت است، برخی مواقع کارفرما آن‌قدر شرایط را برای کارگر سخت می‌کند که کارگر ناخواسته منجر به استعفا می‌شود که تاکنون چندین مورد داشتیم و عملاً کاری هم از دست ما بر نمی‌آید.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی خاطرنشان کرد: اگرچه تشکل‌های کارگری اصناف مختلفی در شهرهای خراسان رضوی دارند، اما براساس شکایت‌هایی که به دست نماینده‌های جامعه کارگری رسیده، پارسال بیش از ۳۰۰ مورد شکایت کارگران از کارفرمایان را داشته‌ایم. این به جز شکایت‌هایی هستند که به اداره تعاون، کار و رفاه امور اجتماعی و خانه کارگر شده است.

وی با اشاره به اینکه پارسال کارگران روزانه مواردی شکایت داشتند که برخی از آنها منجر به سازش شده است، اظهار کرد: پارسال در مجموع حدود ۲۰ درصد شکایت‌ها منجر به اخراج کارگران شده که پرونده برای رسیدگی و مطالبه گری حق و حقوقات کارگر به شورای حل اختلاف ارجاع شد.۳۰ درصد کارگران تحصیلات بالای دیپلم و کارشناسی ارشد دارند.

صادقی در ادامه با اظهار تأسف از اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی مجبور هستند با مدرک پائین‌تر درخواست کار بدهند، گفت: بیش از ۳۰ درصد کارگران تحصیلات بالای دیپلم و حتی کارشناسی ارشد دارند ولی برای اکثر این افراد به دلیل اینکه حقوق و مزایای کمتری پرداخت کنند مدرک تحصیلی و درسی که خوانده‌اند لحاظ نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حال انجام کارهای سطح پائین هستند، وضعیت زنان را به مراتب بدتر از مردان اعلام کرد و افزود: کارفرمایان در بسیاری مواقع زنان را به کارگیری می‌کنند تا حق و حقوق کمتری پرداخت کنند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خراسان رضوی تصریح کرد: برخی کارفرمایان به جامعه کارگری زنان بیشتر اجحاف می‌کنند، علیرغم اضافه کاری، شب کاری، کار در روز تعطیل و کارهایی سخت دیگر اما حق و حقوق آن‌ها پرداخت نمی‌شود و از سویی اگر اعتراض هم داشته باشند اخراج می‌شوند.۱۵ درصد جامعه کارگری منطقه ترشیز را زنان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد جامعه کارگری منطقه ترشیز را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد جمعیت منطقه ترشیز را کارگران تشکیل می‌دهند و این در حال افزایش است.

صادقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین اجحافی که در حق کارگران می‌شود مربوط به مزایای شغلی‌شان است که پرداخت نمی‌شود.

وی گفت: امیدواریم با توجه به اینکه جامعه کارگری گرداننده اصلی چرخه صنعت و خدمات هستند نگاه ویژه‌ای به این قشر از جامعه که کم ادعا هستند، شود.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱ تیر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402040100210
  • خبرنگار : 30147