مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:

خوشبختانه شرایط حادی در حوزه تامین آب در استان قم نداریم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه در بخش فاضلاب شهر قم دارای عقب ماندگی‌های مزمن است، اضافه کرد: قم در بین کلانشهرها در انتهای جدول میزان شبکه تحت پوشش فاضلاب قرار دارد و تنها ۴۲ درصد از مردم قم تحت پوشش بهره‌مندی شبکه فاضلاب هستند.

مهندس حسن بختیاری در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب با حضور اصحاب رسانه در سالن کوثر ستاد مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان قم برگزار شد، عنوان کرد: هفته صرفه جویی نمادی است که مردم را نسبت به شرایط موجود آگاه کنیم و با توجه به وضعیت جغرافیای استان موضوع صرفه جویی در مصرف آب و انرژی باید مورد توجه قرار بگیرد.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود: شعار هفته صرفه جویی در مصرف آب با عنوان ایران؛ تغییر اقلیم و مسئولیت پذیری نامگذاری شده است.  

بختیاری اظهار کرد: کشور ما محدودیت منابع آبی را در ذات خود دارد و امروز هم این چالش وجود دارد و محدودیت منابع به عنوان اصل اساسی باید محور تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها باشد.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، ادامه داد: تغییر اقلیم در دنیا و کشور ما اتفاق افتاده و بارش های نابهنگام و سیل آسا و افزایش دما از شاخص های تغییر اقلیم است.  

بختیاری با بیان اینکه از سال ۶۳ تا امروز ۲.۲ درجه به میانگین دما اضافه شده است، گفت: با هر یک درجه افزایش دما از ۳۶ درجه به بالا ۲ تا ۲.۵ درصد به مصرف آب افزوده می شود لذا صرفه جویی در مصرف آب یک مسئولیت اجتماعی است و باید نسبت به صرفه جویی آب متعهد باشیم.  

بختیاری در ادامه اثرگذاری رسانه‌ها در مسئله ترویج فرهنگ صرفه جویی و آگاهی بخشی در خصوص محدودیت منابع را مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت منابع آب های زیرزمینی اصلا در شرایط مطلوبی نیست، یادآور شد: امروز خوشبختانه شرایط حادی در حوزه تامین آب در استان قم نداریم البته با توجه به افزایش جمعیت نگرانی هایی در حوزه تامین آب  وجود دارد؛ بنابراین برنامه ریزی در این زمینه ضرورت دارد.  

بختیاری تصریح کرد: به جز کهک که بخشی از نیاز آبی آن از سرشاخه تامین می شود آب مورد نیاز دیگر بخش‌های استان از منابع محلی تامین می‌شود.  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، اظهار کرد: پویش ۱۰ درصد کاهش مصرف یک تابستان آرامش، امسال هم ادامه یافته و ارتقا جایگاه این پویش در بین مردم نیاز به حمایت رسانه ها دارد.  

وی با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب در طول سال گذشته اقدامات خوبی داشته است، افزود: ۲۶۴ میلیارد تومان اعتبارات عمرانی جذب کردیم و به این لحاظ دستگاه اول استان در جذب اعتبارات بودیم.  

بختیاری با بیان اینکه رویکرد ما در روستاها این بوده که بتوانیم به مناطق محروم کمک کنیم، گفت: در روستاهای دهستان قنوات توانستیم با اعتباری بالغ بر ۴۳۰ میلیارد ریال پروژه خط انتقال آب به طول ۱۱ کیلومتر داشته باشیم، همچنین آبرسانی را در روستاهای قمرود که کیفیت منابع محلی آن ها پایین بود داشتیم.

بختیاری گفت: عملیات اجرایی مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی برای شهر قم آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال این کار را با هدف افزایش پایداری در تامین آب به سرانجام برسانیم.  

وی ادامه داد: در جعفریه یک مخزن ۲ هزار متر مکعبی، در شهر دستجرد یک مخزن ۵۰۰ متر مکعبی، در مجتمع قمرود یک مخزن ۱۰۰۰ متر مکعبی و ۶ مخزن به ظرفیت ۴۳۰۰ متر مکعب در روستاهای کهک احداث شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم،  تصریح کرد: در مجموع حدود ۸۰ کیلومتر توسعه شبکه آب و خطوط انتقال در بخش شهری و روستایی و ۳۷ کیلومتر اصلاح شبکه را در بخش روستایی و شهری داشتیم.  

وی با بیان اینکه در بخش فاضلاب شهر قم دارای عقب ماندگی‌های مزمن است، اضافه کرد: قم در بین کلانشهرها در انتهای جدول میزان شبکه تحت پوشش فاضلاب قرار دارید و ۴۲ درصد از مردم قم تحت پوشش بهره‌مندی شبکه فاضلاب هستند.  

بختیاری ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده در اواخر سال گذشته هزار میلیارد اعتبار در حوزه فاضلاب برای دوره سه ساله تخصیص پیدا کرد که کارهای ابتدایی آن انجام شده و امیدواریم سال ۱۴۰۲ سال تحول در بخش شبکه فاضلاب باشد و تمرکز ویژه ای در ایجاد زیرساخت فاضلاب در شهر قم خواهیم داشت.  

وی تصریح کرد: یکی از برنامه ریزی‌های اساسی به کارگیری ظرفیت بخش خصوصی در ایجاد شبکه فاضلاب است و امیدواریم حرکت جهشی در این حوزه داشته باشیم.  

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۴:۰۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402033120132
  • خبرنگار : 50455