«راه گفت‌وگو با عنوان جمهوریت نظام اسلامی مبانی و راهکارها»

فضائلی :جمهوریت و اسلامیت طبق قانون اساسی قابل بازنگری نیست

یک فعال سیاسی ابراز عقیده کرد: هر جریانی که بخواهد جمهوریت را آنقدر غلیظ کند که در مقابل اسلام قرار بگیرد و یا بالعکس بیراهه ای نسبت به خط امام و رهبری است.

به گزارش ایسنا، مهدی فضائلی در نشست "راه گفت و گو با عنوان جمهوریت نظام اسلامی مبانی و راهکارها" گفت: جمهوریت از نگاه امام(ره) و رهبری آیا در امتداد هم هستند؟ یا تفاوتی دارد؟ 

وی ادامه داد: یکی از مهمترین تفاوت های انقلاب اسلامی این است که سایر انقلاب ها بعد از دوره کوتاهی از مسیر خود دور شده و از آرمان اولیه رهبران خود فاصله گرفتند. 

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایفی که رهبری تصریح کردند جلوگیری از تحریف انقلاب  و تلاش برای زنده نگه داشتن اندیشه های امام(ره) بود. 

این فعال رسانه ای همچنین بیان کرد: امروز معتقدیم مسیری که در دوران پس از امام (ره) طی شده همان است که اصول و آرمان  و زنده نگه داشتن مکتب امام (ره) بوده است، در واقع  یکی از مسائل مناقشه بر انگیز همین بحث پایبندی به مکتب امام(ره) است که بحث مردم و جمهوریت هم در آن قالب مطرح است. اگر نهضت امام (ره) را از ابتدا در نظر بگیریم همین اتکا امام به مردم است و جریان هایی که در مسیر مبارزه بودند آن ها به صورت گروه های محدود، چریکی و تشکل های محدود فعالیت کرده و نقطه اتصال  مردم نبودند. 

فضائلی یادآور شد: امام (ره) خطابش را با مردم شروع کرد تا این که بسترها برای حرکت عظیم شروع شد، صبوری کرد. لذا جایگاه مردم در اندیشه امام (ره)سابقه طولانی دارد. 

وی ادامه داد: از ابتدای پیروزی انقلاب و در تمام فراز و فرودها مهمترین مجموعه ای که امام(ره) اتکا می کرد و حلال مشکلات می دانست مردم بودند. در جنگ و دفاع مقدس مردم در صحنه بودند امام(ره) مردم را به عنوان حلال واقعی می دانست و مردم متقابلا امام(ره) را با همه وجود پذیرفته بودند این که ایمان به مردم و جایگاه و منزلت در اندیشه امام (ره)از کجا نشات گرفته، از بطن اسلام است،  همان مبنا امام(ره) را به این حقیقت رساند که بایستی با مردم باشند. 

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد:  وقتی انقلاب پیروز شد مردم با انقلاب نشان دادند چه نوع نظامی را می خواهند و  در کمتر از دو ماه از پیروزی انقلاب رفراندوم برگزار می شود، 
امام یکبار در اسفند ۵۷ و یکبار هم در فروردین ۵۸ می گویند جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. بنابراین اساسا جمهوریت و اسلامیت از هم قابل تفکیک نیست. 
فضائلی ادامه داد: با توجه به آنچه در اندیشه امام(ره) است، هر جریانی که بخواهد جمهوریت را آنقدر غلیظ کند که در مقابل اسلام قرار بگیرد و یا بالعکس بیراهه ای نسبت به خط امام و رهبری است. جمهوریت و اسلامیت طبق قانون اساسی قابل بازنگری نیست.

فضائلی در ادامه با اشاره به مساله انتخابات در کشور اظهارکرد: در بحث انتخابات دعوت امام(ره) از همه مردم مشخص است، در دوران رهبری نیز تاکید بر مشارکت حداکثری را شاهد بودیم که صرف نظر از نتیجه، مشارکت حداکثری باشد، با تعابیر مختلف همه مردم را دعوت به حضور و مشارکت می کردند و می گفتند حتی کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند، بخاطر ایران بیایند، ممکن است رای شان چیز دیگری باشد، ولی رهبری دعوت می کند آن ها هم بیایند رای دهند. 

این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: آیا در این نگاه همه مسؤلین کشور با رهبری همسو بودند؟ معتقدم کسانی که با امام(ره) مواجهه ای داشتند که مردم را به شکل گسترده دعوت نکنند فقط روحانیون سنتی نبودند، در دوران رهبری کسانی هم با آقا صبحت می کردند و می خواستند متقاعد کنند که نگویید مشارکت حداکثری، اصطلاحا دموکراسی هدایت شده ای داشته باشیم و بر همان اساس کار را در می آوریم. لذا برخی از این شخصیت ها در جریان انتخابات ۸۸ با رهبری دیدار ک صریح و شفاف صحبت کردند.

وی یادآور شد: سال ۸۴ رفتیم خدمت مرحوم هاشمی گفت و گوی مفصلی داشتیم سوال مان این بود شما شرایط و وضعیت کشور را چگونه می بینید؟ آیا بحرانی است، آیا در آستانه بحران است؟ مرحوم هاشمی تحلیل شان این بود شرایط کشور بحرانی است و یکی از بحث هایی که - با این شفافیت نگفت-ولی فحوای صحبت ایشان با ما این بود تاکید بر مشارکت می شود و این ها مشکلاتی برای کشور می آورد باید مدیریت شده مشارکت مردم را داشته باشیم. در واقع شخصیت هایی مثل مرحوم هاشمی را داشتیم که خیلی معتقد به مشارکت حداکثری نبودند. 

فضائلی افزود: بنابراین تفکراتی بودند که با دعوت به مشارکت حداکثری مخالفت داشتند، اما مقوله مشارکت مردم بحث بسیار جدی است، یعنی براساس مبانی نظری و اندیشه ای یا عوامل دیگری یا مولفه های دیگری مردم را به مشارکت دعوت کنیم. 

این فعال سیاسی ابراز عقیده کرد:  همان طور که امام(ره) همه مردم را به مشارکت می طلبید، رهبری نیز تنوع سلایق در چارچوب نظام اسلامی را کاملا می پذیرند به صورت واقعی و عملیاتی در صحنه کشور در این نگاه که رهبری به آن پایبند بودند،  این پایبندی به رأی مردم خیلی بحث مهمی است نتیجه انتخابات هر چه باشد اگر رای مردم باشد باید به آن  پایبند باشیم. 

وی اظهارکرد: در چند مقطع در دوران رهبری آقا اختلاف نظرهایی پیش آمد یکی انتخابات مجلس ششم بود که ترکیب آن با نگاه رهبری  فاصله زیادی دارد، انتخاب خاتمی در دوم خرداد ۷۶، انتخاب احمدی نژاد در سال ۸۴، انتخابات ۹۲ روحانی و اوج این مساله در سال ۸۸ بود. 

وی تصریح کرد: ایستادگی رهبری بر خلاف آنچه عده ای خواستند وانمود کنند، حمایت از احمدی نژاد نبود حمایت از رای مردم بود، حتی به مهندس موسوی گفته شد شما از راه قانونی بیایید کاملا پشت سر شماییم. 

فضائلی ادامه داد: در همه این انتخابات عده ای نتیجه را بر نمی تابیدند و تلاش می کردند نتیجه ابطال شود، اما در این ها  رهبری ایستادند و گفتند زیر بار ابطال انتخابات نمی روم بحث این که بررسی شود مساله دیگری بود. 

وی با تاکید بر این که یکی از عرصه هایی که رهبری نقش داشتند،  پاسداری از جمهوریت و ایستادن پای رای مردم بود، گفت: در دوم خرداد فلاحیان پیشنهاد می دهد انتخابات را باطل کنیم، در دوره دیگری آقایان دیگری پیشنهاد می دادند، لذا پایبندی به رأی مردم از مقام گفتن تا عمل کردن خیلی تفاوت دارد، اینکه نظام چقدر متعهد به رأی مردم است هم امام(ره) و هم رهبری تاکید داشتند حتی در مجلس سوم اختلاف هایی پیش آمد، بررسی کردند و امام به شورای نگهبان دستور داد اعلام کند انتخابات سالم بوده است.

فضائلی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: امام (ره) در سال  ۶۷ انشعاب مجمع روحانیون مبارز و جامعه روحانیت را می پذیرند و برآن صحه می گذارند، در واقع در چارچوب انقلاب اسلامی، همان امامی که با نهضت آزادی آن برخورد را دارد در چارچوب نظام اسلامی نیز مجمع روحانیون مبارز و جامعه روحانیت مبارز را تایید می کنند. پس از امام نیز شما در ادوار مختلف این تاکید را از ناحیه رهبری می بینید، اشاره می کنند که زمانی خاتمی و موسوی خوئینی ها آمدند پیش من  و بحث هایی در مورد آن موقع و نسبت به دولت مرحوم هاشمی مطرح بود آقا می فرمایند بحث هایی شد گفتم اگر شماها  نبودید من یک. جریانی مثل شما را ایجاد می کردم تا در کشور تنوع سلایق به وجود آید. 

وی یادآور شد: همین آقایان گلایه می کنند در دهه ۷۰ که جریانی می خواهد شما-رهبری- را مصادره کند و به همه می گوید رهبری از ماست آقا می گویند من چه کار کنم شما هم بگویید رهبری از ماست و یا فضایی که رهبری برای به کار گیری آقای خوئینی ها باز می کنند عده ای تصورشان این بود حتما فلان فرد رئیس دفتر رهبری می شود اما ایشان کسانی را انتصاب کردند که رنگ و بوی سیاسی و جناحی نداشتند.

این فعال سیاسی ادامه داد: همان روزی که حکم آقای ناطق به عنوان رئیس دفتر بازرسی را دادند موسوی خوئینی ها به عنوان مشاور سیاسی انتخاب شد حتی از میر حسین موسوی که  در دوران ریاست جمهوری اختلاف هایی داشت اما در جاهای حساس به عنوان مشاور استفاده می شد.
انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402032818206
  • خبرنگار : 71290