به گزارش ایسنا، محمد عطریانفر روزنامه نگار و فعال سیاسی در نشست راه گفت و گو با عنوان «جمهوریت نظام اسلامی مبانی و راهکارها»، اظهار داشت: نام امام(ره) با نظام و جمهوریت پیوند تاریخی دارد، قبل از آن اگر سخنی در باب جمهوریت می خواستیم بگوییم چنین ارتباطاتی را پیدا نمی کنیم، با عنوان جمهوریت، ذهن معطوف به دیدگاه های امام (ره) می شود، درواقع مردم در اندیشه امام(ره) بسیار پر رنگ است.
وی تصریح کرد: مردم که در اندیشه امام (ره)آنقدر پر رنگ است، ریشه اش کجاست؟ امام(ره) وقتی می خواستند حکومتی را سرکوب کنند از وجود مردم استفاده کردند، ولی واقعیت این است در آن حدی که از امام(ره) شناخت داریم، رویکرد امام(ره) رنگ دین داشته و ایشان می خواستهاند تکلیف خود را ادا کنند. امام (ره) با واژه مردم سیاسی برخورد نکرد.
این روزنامه نگار و فعال سیاسی همچنین بیان کرد: واقعیت این است ایران از عصر مشروطه تا امروز با دنیایی از تفکرات سیاسی بخصوص فلسفه غرب مواجه شده است،
امام(ره) بود که مفهوم و مقوله ای به نام جمهوریت را تطهیر کرد و اعتبار بخشید.
وی افزود: در قضایای برکناری قدرت از خانواده قاجار و آمدن رضاخان تلاش می شد جمهوریت شکل بگیرد اما نشد، تلقی شان این بود سلطنت را به رسمیت می شناسیم و به مردم خدمت می کنیم و براساس تجارب دنیای معاصر بیاییم این سلطنت را مشروط کنیم.
وی افزود: اساسا تصور می کنم این عدم اتفاق که نتوانستند جمهوریت را در آغاز و دولت قاجار شکل دهند،ناشی از این بود که نسبت به حضور مردم در قدرت مردد بودند.
عطریانفر با بیان این که اساسا منشاء شهروندی از ریشه حق بر می خیزد که در حکومت مرجعیت پیدا کند، گفت :
یکی از کارهایی که در کشور به همت امام (ره) صورت گرفت این بود که حق مردم را یکپارچه ببینیم و به معنای واقعی عرضه کردیم به مردم هم قرار نیست دروغ بگوییم مثلا قدرت، حاکمیت، حاکمیت ملی و یا وطن در ادبیات سیاسی دنیا معنای خاصی برداشت می شود ، اما در ادبیات جدیدی که امام(ره) خلق کرد مبتنی بر پیوند ناگسستنی دین و سیاست است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: باورم این است کسانی که حکومت دینی را به رخ جمهوری اسلامی می کشند علاقه ندارند در راستای اندیشه امام(ره) و رهبری حرکت کنند.
عطریانفر در ادامه اظهارکرد:
بر این باورم بعد از امام واژه مردم و جمهوریت اهمیت خود را داشت و رهبری در همین مسیر لحظه ای کوتاهی نکرده اند، نمونه های بسیار درخشانی را در این عرصه مشاهده می کنیم. در یکی از انتخابات ها شورای نگهبان مصر به ابطال انتخابات بودند اما امام ایستادگی کردند همین طور در برخی دوره ها رهبری چنین عمل کردند.
این فعال سیاسی همچنین بیان کرد:
باید اجازه ندهیم گرفتار کج تابی شویم آنجایی که اصول مطرح است دوگانه پذیر نیست، اگر از آن عبور کنیم باید به سمت کثرت برویم.در سال ۸۸ چنین بود، یک دعوای خانوادگی بود، دشمن استفاده کرد اما می توان راه مشترکی عرضه کرد، به قول حسین شریعتمداری کوچه بن بست و تنگ است اگر ما ژیان هستیم و شما کامیون بزرگ هستید پس باید زبان مشترک پیدا کنیم.
عطریانفر در ادامه ابراز کرد: بر این باور هستم که احزاب مقدرات کشور را به عهده بگیرند ما می توانیم.کارکرد خوبی در احزاب نداریم، آنچه ما را به رقابت حزبی منطقی نمی رساند، ما را گرفتار می کند ما در رده های بالای حاکمیت گرفتاری هایی داریم تا رفع نشود نمی توان کاری کرد.
وی با خاطرنشان کردن این مسأله ک واقعیت این است تا از این وضعیت عبور نکنیم مشکلات حل نمی شود، تصریح کرد: آیا بعد از ۴۰ سال همچنان باید بترسیم؟ فقط سیاست نیست، مسائل فرهنگی نیز همین طور است، در بحث فرهنگی باید میدان فراخی را فراهم کنیم تا افراد بهره ببرند. از مصیبت های ما در جمهوری اسلامی این است که هر آدمی با دو سه نفر می رود حزب تاسیس می کند، ما نیازمند یک نوع یکپارچه سازی هستیم در این رابطه باید تعهد متقابلی به رسمیت شناخته شود.
انتهای پیام
نظرات