روایت بانوی کارآفرین سیستانی که ایده‌هایش را از آموزه‌های اسلامی گرفت

بانوی کارآفرین سیستانی از آموزه‌های اسلامی ایده گرفت و برای بانوان روستایش اشتغال‌زایی کرد.

معصومه صابکی در گفت وگو با ایسنا- افزود: تحصیلات من در رشته علوم قرآنی بوده و اگرچه در کودکی، از نزدیک با هنرهای سنتی بانوان سیستان تماس داشته‌ام، اما هیچگاه بطور جدی به آن فکر نمی‌کردم.

بانوی کارآفرین سیستانی در ادامه گفت: در دوران تحصیل، در یک همایش که ویژه طلاب با موضوع کسب‌وکار و اهمیت اشتغال و مسائل اقتصادی در اسلام، در مشهد برگزار می‌شد شرکت کردم که تاثیر زیادی روی من داشت و این جرقه در ذهنم ایجاد شد که به موضوع کارآفرینی و به‌خصوص ایجاد اشتغال برای بانوان روستایم ورود کنم.

صابکی بیان کرد: بعد از فارغ‌التحصیلی، بحث اشتغال بانوان روستا با توجه به ظرفیت‌های منطقه را با جدیت بیشتری دنبال کردم و سبب شد تا به سراغ هنرهای بومی این خطه از قبیل حوله بافی و پارچه بافی، سوزن‌دوزی و خامه دوزی بروم.

وی ادامه داد: حوله‌بافی و پارچه بافی از هنرهای قدیمی بانوان سیستان است، از سوی دیگر نیاز به امکانات خاصی هم ندارد؛ با یک دستگاه ساده بافندگی، در صورتی که مواد اولیه فراهم شود، می‌توان در خانه هم این کار را راه‌اندازی کرد.

صابکی گفت: با توجه به وضیعت خشکسالی منطقه، روی آوردن به هنرهای دستی و اشتغال جایگزینی که وابسته به آب نباشد، بسیار ضروری است.

بانوی کارآفرین سیستانی در ادامه افزود: روستاهای سیستان، بانوان هنرمند بسیاری دارند که متاسفانه به دلیل خشکسالی چندین ساله، در وضعیت معیشتی مناسبی بسر نمی‌برند و عمدتا تحت پوشش کمیته امداد هستند، بنابراین ایجاد اشتغال برای این عزیزان، اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، با کمک بانوان روستای خواجه‌احمد زهک، در سه حوزه خامه دوزی، سوزن‌دوزی و پارچه دست‌باف، تولید محصول می‌کنیم و علاوه بر آن، دوره‌های آموزشی نیز بطور مرتب برای بانوان برگزار می‌شود.

صابکی گفت: بنده اولین بانوی سیستانی دریافت کننده نشان مردمی استقلال در منطقه هستم؛ علاوه بر همکاری با کمیته امداد به عنوان راهبر شغلی و کار آفرین، به عنوان مسئول کمیته اشتغال فرمانداری شهرستان زهک نیز فعالیت دارم.

بانوی کارآفرین سیستانی در ادامه گفت: جهت عرضه منسجم وهدفمند تولیدات، به فکر ثبت نشان تجاری افتادم که در حال حاضر تولیدات را با نام تجاری سورجان و خوشه به بازار عرضه می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: مشکلی که عمدتاَ با آن روبه‌رو هستیم، بحث تهیه مواد اولیه و از سوی دیگر، بازار فروش است، که انشاء‌الله بتوان با حمایت‌های کمیته امداد، این چالش‌ها نیز رفع شود.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۶:۵۵
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402032716979
  • خبرنگار :

برچسب‌ها