مخالفان و موافقان بررسی دوفوریت لایحه عفاف و حجاب چه گفتند؟

مخالفان بررسی دوفوریتی لایحه عفاف و حجاب تاکید داشتند همه براصل حجاب توافق دارند اما لایحه عفاف و حجاب نمی‌تواند عفاف و حجاب را در جامعه تقویت کند چرا که ما نیازمند کار فرهنگی در این حوزه هستیم. در مقابل موافقان لایحه عفاف و حجاب تاکید داشتند که این لایحه فرصت مغتنمی برای رفع خلأهای مربوطه در حوزه حجاب با نگاه کارشناسی به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس درخواست فوریت بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و حمایت از سلامت اجتماعی را بررسی کردند.

جلیل رحیمی جهان‌آبادی در مخالفت با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی بیان کرد: همه ما به عنوان مسلمان در این‌که حجاب یک واجب شرعی بوده و باید در جامعه حفظ شود و دستور قرآن و سیرت پیامبر است توافق داریم و به عنوان نظام اسلامی باید کمک کنیم تا احکام الهی در جامعه جاری و ساری شود. در این موضوع شکی نیست اما به نظر بنده این لایحه بیشتر از این‌که مشکل حجاب را حل کند پوست خربزه‌ای زیر پای مجلس است. قوه قضاییه این لایحه را طراحی کرده اما در این چند روز به مجلس تاختند.

وی ادامه داد: کار فرهنگی در این کشور ضعیف است، به مساجد مراجعه کنید صف‌های نماز را ببینید جایگاه پدر و مادر را در جامعه بسنجید، ارتباط بین بزرگتر و کوچک‌تر را در سطح جامعه بسنجید، اسلام مجموعه‌ای از احکام الهی است که بهم پیوسته است نمی‌توان احکام فرهنگی را به حال خود رها کرد و از مساجد و افراد باایمان حمایت نکرد، سپس انتظار داشته باشیم تا افراد بی‌حجاب با جریمه نقدی حجاب را رعایت کنند. کار اعتقادی و اخلاقی باید قلبی و دلی باشد. افراد باید به حجاب ایمان داشته باشند.

وی در ادامه اظهار کرد: در این‌که بی‌حجابی یک بحران و آسیب است شکی نیست اما این لایحه شتاب‌زده و غیرکارشناسی، بدون ریشه‌یابی در جامعه نمی‌تواند مشکل بی‌حجابی را حل کند. فوریت این لایحه مورد تایید نیست چرا که در آن کار کارشناسی صورت نگرفته است و یک امر اعتقادی و اخلاقی را در سطح یک جریمه نقدی نبستن کمربند تقلیل داده است، این توهین به افراد معتقد است. این لایحه نه نظر افراد متدین را تامین می‌کند و نه افرادی که دیدگاه متفاوتی دارند را قانع می‌سازد.

فاطمه قاسم‌پور در موافقت با بررسی دو فوریتی این لایحه بیان کرد: علاوه بر اهتمام از گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی مردم باید نسبت به اجرای احکام دینی در جامعه اقدام عاجل صورت گیرد. لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب فرصت مغتنمی است که با رویکرد مساله محوری خلأ‌های موجود در بحث فرهنگ عفاف و حجاب را که یک هویت برای زنان ایرانی است و مرز جدایی تمدن ما در ایران با فرهنگ غرب است را برطرف کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: اهتمام به بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی یک اقدام راهبردی در برابر تهاجم دشمن برای اضمحلال جایگاه خانواده و حیاورزی در جامعه است. این لایحه فرصتی را ایجاد می‌کند تا مساله حجاب با نگاه کارشناسی در جامعه دنبال شود.

شیوا قاسمی‌پور در مخالفت با دو فوریت این لایحه بیان کرد: کسی در مجلس شورای اسلامی مخالف حجاب نیست اما مساله این است که لایحه نوشته شده در حوزه بی‌حجابی بازدارنده نیست در این لایحه سهم درستی نسبت به دین و شئونات شرعی وجود ندارد. مردم ما باغیرت بوده و زنان جامعه ما با ایمان و تلاشگر هستند. این لایحه با قانون مجازات اسلامی و قواعد امر معروف و نهی از منکر تناقض دارد. حجاب یک باور است ما باید به این سمت برویم تا باور قلبی مردم نسبت به حجاب ذاتی باشد. امروز نه افراد باحجاب و نه افراد بی‌حجاب این لایحه را قبول ندارند.

امیرحسین بانکی‌پور در موافقت با بررسی این لایحه به صورت دوفوریتی بیان کرد: یکسال است که قلب خانواده شهدا جریحه‌دار شده است تمام افراد دلسوز و افرادی که به خانواده اهمیت می‌دهند نگران هستند جوامع اروپایی ۳۰۰ سال پیش جوامعی باعفت و خانواده‌محوری بودند اما در طول ۲۰۰ سال اخیر با ظهور برهنگی خانواده از هم پاشید. در فنلاند طی ۳۰ سال برهنگی، خانواده را نابود کرد. اگر در جامعه ما نیز برهنگی رواج پیدا کند ظرف سه سال خانواده از هم خواهد پاشید. آنچه مانع برهنگی در جامعه ما بوده بحث حجاب است که دشمن در یکسال اخیر حجاب را هدف قرار داده و پشت پرده آن هدف اصلی خانواده است.

وی ادامه داد: با زدن حجاب زمینه برای برهنگی فراهم می‌شود و با برهنگی خانواده از هم خواهد پاشید حتی خانواده‌هایی که تعلقات بالای مذهبی ندارند حجاب را قبول دارند اگر حجاب رفت خانواده هم می‌رود، باید یک صدای واحد از نظام صادر شود. مجلس شورای اسلامی باید با تصویب قانون فسخ‌الخطاب در حوزه حجاب باشد.

نماینده دولت در دفاع از تقاضای دوفوریت لایحه حمایت از عفاف و حجاب بیان کرد: به استحضار نمایندگان محترم می‌رسانم لایحه‌ای که اکنون تقدیم شده برگرفته از ساعت‌ها تلاش و بررسی مبانی فکری و دینی و اجتماعی است که مورد نظر سران  قوا بوده و توسط قوه قضائیه تهیه و با اصلاحاتی اکنون ارائه شده است.

وی در ادامه اظهار کرد: در بخش دیگری از لایحه، با اقلیتی معاند که احکام دینی را به سخره گرفته‌اند پس از توجه و تذکر لازم که روش اسلام در جذب افراد است در صورت بی‌توجهی برخورد قانونی و قاطع صورت خواهد گرفت. همچنین در این لایحه محیط‌های صنفی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی که محل حضور یا مراجعه افراد است، در صورت عدم رعایت هنجارها، سیاست عدم ارائه خدمات به چنین افرادی به کار گرفته می‌شود.

نماینده دولت در ادامه بیان کرد: اجرای صحیح و تدوین آن می‌تواند فرهنگ ارزشمند حجاب و رفتار اسلامی را در جامعه گسترش دهد. آنچه در این چند روز در محافل حوزوی و علمی که لایحه را مطالعه کرده‌اند وجود داشته این است که همگی به جامعیت و عمق لایحه و وسعت آن در تمامی بدنه اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و تدریجی بودن آثار آن به جای برخورد سریع و آنی برای آینده اذعان کردند و ایراداتی که بعضاً گرفته شده مواردی است که قطعا در جریان بررسی جزئیات لایحه توسط نمایندگان برطرف می‌شود.

وی افزود: با انتشار لایحه، نخبگان، فرهیختگان و صاحب نظران با همفکری نمایندگان محترم مجلس می‌توانند پیشنهادات خود را ارائه کنند تا آنچه خروجی لایحه است، مورد پذیرش جامعه اسلامی قرار گیرد. با توجه به فاصله کمی که از اغتشاشات و حوادث سال گذشته می‌گذرد و با توجه به ضرورت برخورد فوری و رفع خلأ‌ها و موانع که در برخی از محیط‌های اجتماعی یا فرهنگی وجود دارد این لایحه ارائه شده تا با ضرورتی که در پیشگیری یا بعضا پیگیری‌های قاطع و برخوردهای ایجابی جهت تذکر و توجه و رعایت ارزش‌های اسلامی و در صورت عدم توجه برخود قاطع با افراد، به این موضوع رسیدگی شود بنابراین نمایندگان به این ضرورت زمانی توجه کنند و به دوفوریت این لایحه رأی قاطع دهند.

در ادامه نمایندگان با بررسی این لایحه به صورت دو فوریتی مخالفت کردند و با تقاضای بررسی یک فوریت این لایحه موافقت کردند.

انتهای پیام  

  • سه‌شنبه/ ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402032314812
  • خبرنگار : 71560