اصغر باقرزاده در گفتوگو با ایسنا، درباره اجرای طرح غربالگری روانی و اجتماعی دانشآموزان توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: سامانه نماد را که مخفف نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان است طی یک سال به جهت تغییر و تحولاتی که در کل سامانههای آموزش و پرورش در حال رخ دادن بود، به طور کامل در دسترس نداشتیم.
وی افزود: حدود یک ماه است که سامانه به صورت آزمایشی در دو استان تهران و گلستان فعال شده است. مرحله اول نماد، غربالگری است. غربالگری در دوره ابتدایی توسط معلمان و خانوادهها و در متوسطه توسط معلمان، خانوادهها و دانشآموزان انجام میشود. وضعیت روانی و اجتماعی دانشآموز را میسنجیم و آنها را در دستههای سالم، در معرض خطر ، آسیبدیده و دارای فوریتهای روانی تقسیمبندی میکنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا غربالگری ادامه مسیر اورژانس دانشآموزی است؟ گفت: خیر، ۱۵۷۰ یا همان اورژانس دانشآموزی یک سامانه اطلاعرسانی است. ما مجموعه مراکز مشاوره، اورژانس اجتماعی و نماد را داریم و اینها همه ذیل سامانه نماد تجمیع میشوند.
باقرزاده افزود: دانشآموزی که دارای فوریتهای اجتماعی روانی است به نهادهایی که باید مداخله کنند معرفی میشوند که از جمله آنها میتوان به بهزیستی، قوه قضائیه، پلیس و یا مراکز مبارزه با مواد مخدر و بازپروری اشاره کرد.
وی با بیان اینکه بخش اول سامانه نماد که غربالگری است راهاندازی شده گفت: بخش ۱۵۷۰ و مراکز مشاوره نیز فعال هستند، اما برای بخش ارجاع در حال تکمیل سامانه هستیم و به زودی وقتی کامل شد، به شرکای خود در طرح نماد دسترسی میدهیم و آنها خودشان میتوانند بچهها را رصد کنند.
به گزارش ایسنا، مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش نیز در اطلاعیهای که ششم خردادماه منتشر کرده است از مهلت دانشآموزان پایههای هفتم و هشتم متوسطه در آزمونهای غربالگری و سلامت روان تا روز بیستم خردادماه خبر داده است.
بنابراین اطلاعیه، آزمونهای «سلامت روانی رفتاری» و «غربالگری پایه روانشناختی» در سامانه my.medu.ir فعال شده است. آزمون «سلامت روانی رفتاری» برای دانشآموزان پایه هفتم و آزمون «غربالگری پایه روانشناختی» برای دانشآموزان پایه هشتم برگزار میشود و دانشآموزان حداکثرتا تاریخ ۲۰ خرداد ماه ۱۴۰۲ فرصت دارند که از طریق ورود به سامانه یاشده، در این آزمونها شرکت کنند.
به گفته وی پس از شناسایی دانشآموزان نیازمند دریافت خدمات، ارائه خدمات راهنمایی و مشاوره به آنان در مراکز مشاوره آموزش و پرورش صورت میگیرد. امروزه با توجه به هجوم آسیبهای اجتماعی، شناسایی بهموقع کودکان و نوجوانانی که نیازمند کمک هستند، بسیار دارای اهمیت است، از این رو کمک به اجرای مطلوب فرایند غربالگری و همکاری تمامی حوزههای وزارت آموزش و پرورش در دستیابی به اهداف مهم این کار، ضرورتی غیر قابل انکار است.
انتهای پیام