علی اسماعیلی ظهر امروز (۶ خردادماه) در نشست تشریحی و توجیهی برنامهها و فعالیتهای تابستانی کشور که به میزبانی زنجان برگزار شد، با بیان اینکه تعلیم و تربیت به مثابه دو بالی هستند که زمینه رشد و توسعه جامعه را فراهم میکنند، گفت: در شرایط کنونی، اهمیت برنامههای تربیتی در مدارس با توجه به وضعیت موجود بیش از پیش مورد توجه است.
وی با تاکید بر ضرورت مخاطبشناسی در اجرای برنامههای تربیتی، تاکید کرد: نسل جدید بسیار متفاوتتر از نسل گذشته است و ما برای کار با این مخاطبان، نیازمند توانمندسازی نیروهای انسانی فعال در امور فرهنگی و تربیتی هستیم و مخاطبشناسی نیز باید در کنار این موضوع مورد توجه قرار گیرد.
اسماعیلی با اشاره به ناتوی فرهنگی دشمنان علیه کشورمان و به ویژه نسل جدید، ادامه داد: با توجه به این موضوع تلاش در حوزه فرهنگی و هنری امری تأثیرگذار و بسترساز برای سایر جریانات است؛ لذا باید اهتمام جدی در این زمینه به ویژه از سوی مربیان پرورشی وجود داشته باشد.
وی با یادآوری اینکه برای اینکه مخاطب را براساس معیارهای تعیینی و مسیر طراحی شده انقلاب اسلامی هدایت کنیم باید تفکر و اندیشه او را بشناسیم، توضیح داد: در حوزه تربیتی با انسان سروکار داریم و انسان مخاطبی است که در لحظه میتواند تصمیمات مختلفی بگیرد که شاید این تصمیمات غیرقابل پیشبینی باشد.
این مسئول با توضیح این مطلب که نوع نگاه حاکمیت و دولت به حوزه معاونت فرهنگی، خط مشیها و امور اجرایی را تعیین کرده است، گفت: هدف از تأثیرگذاری برنامههای فرهنگی و هنری در قالب اجرایی، قرارگیری دانشآموزان و مخاطبان در چارچوب نظام و انقلاب اسلامی است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان با اشاره به اینکه مشخصات نوجوان امروز با توجه به توانمندیهایشان و شرایط اجتماع متفاوت است، تصریح کرد: عواملی مثل احساس شادی و تعلق خاطر برای توفیق در طراحی و اجرای برنامههای تربیتی مهم است که باید به آنها توجه شود.
وی با تأکید بر اینکه باید نیروی انسانی را بشناسیم و نسبت به توانمندسازی آن اقدام کنیم، عنوان کرد: تا زمانی که متخصص نداشته باشیم و از توانایی مواجهه با دانشآموز با هر تفکر و دیدگاهی برخوردار نباشیم، فعالیتها اثرگذار نیست.
مدیرکل آموزشوپرورش استان زنجان با اشاره به اینکه استان از لحاظ امکانات موردنیاز دانشآموزان در حوزه پرورشی، از فضاهای کافی برخوردار نیست، تاکید کرد: در بحث مولدسازی نباید فقط آموزشگاه را مدنظر قرار داد بلکه در کنار بحث مدرسهسازی باید به فضاهای تربیتی نیز بپردازیم.
انتهای پیام