دکتر فریبرز درتاج در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه بیش از ۹۵ کشور جهان در تقویم خود «روز معلم» دارند، اظهار کرد: مساله حقوق و منزلت اجتماعی معلمان از جمله مسائل مهمی است که در روز معلم در تمام کشورها مورد توجه قرار میگیرد. کشورهای دارای سیستم آموزشی پیشرفته معتقدند باید به این حرفه از نظر حقوق و مزایا توجه بیشتری نسبت به سایر مشاغل شود چراکه معلمان نقش بسیار موثری در موفقیت شهروندان جامعه دارند و اگر معلمها از نظر حقوق و جایگاه در رتبه آخر نسبت به سایر مشاغل در نظر گرفته شوند، نمیتوان انتظار داشت افرادی با رتبه و مهارت بالا در جامعه پرورش یابند.
وی با بیان اینکه در کشورهای دارای سیستم آموزشی پیشرفته، معلمی به عنوان یکی از پر استرسترین شغلهای دنیا معرفی شده است و روانشناسان این شغل را به عنوان یکی از سه حرفه پر استرس دنیا می شناسند، در عین حال افزود: با این وجود این شغل در برخی کشورها از میزان درآمد بالایی برخوردار نیست.
به گفته رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، در بررسی کشورهایی که استانداردهای آموزشی بالایی دارند، مشخص شده بین حقوق و اثر معلمها روی بالا بردن کیفیت آموزشی ارتباطی مثبت و در عین حال بسیار قوی وجود دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه چین، یونان، ترکیه و کره جنوبی و همچنین فنلاند که از جمله کشورهایی هستند که نظام آموزشی مطلوبی در میان سایر کشورها دارند و معلمان منزلت و پایگاه بالایی دارند، خاطر نشان کرد: اگر مجددا نگاهی به سیستم آموزشی این کشورها داشته باشیم، متوجه رابطه مستقیم بین جایگاه و منزلت معلمان و پیشرفته بودن سیستم آموزشی کشورها میشویم. معلمان از نظر منزلت و پایگاه اجتماعی، بیشترین شباهت را با پزشکان در چین، پرستاران در فرانسه، پرتغال و ترکیه، کتابداران در ایالات متحده آمریکا و مدیران شهرداری در ژاپن دارند.
این استاد دانشگاه در پایان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر به آموزش و پرورش در کشور و افزایش اعتبارات این وزارتخانه، تاکید کرد: زمانی که دستگاه یا وزارتخانهای دارای دامنه خدمت رسانی بیشتری باشد باید سهم بیشتری از تخصیص بودجه را اخذ و امکانات بیشتری را دریافت کند اما عملا شاهدیم که در تخصیص بودجه، آموزش و پرورش به نسبت وسعت خود، بودجه کمتری نسبت به سایر ارگانها دارد.
انتهای پیام