/برداشتی از دعای روز بیستم و هفتم ماه رمضان/

چگونه توبه انسان به درگاه خداوند پذیرفته می‌شود؟

یک استاد حوزه با بیان اینکه انسان برای خطاهای خود عذر دارد اما آیا عذر او پذیرفته می‌شود؟، گفت: ما از خدا می‌خواهیم گناهان ما و آسیب‌های آن را از سر ما بردارد و ما را ببخشد زیرا ما پشیمان هستیم اما زمانی توبه ما پذیرفته می‌شود که پشیمانی در عمل بنده نمایان شود. این امر هم با بندگی خالص خدا و عمل صالح ممکن می‌شود.

به گزارش ایسنا، در دعای روز بیستم و هفتم ماه مبارک رمضان آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیلَةِ القَدْرِ وصَیرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الی الیسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین. »

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد پیکری -استاد حوزه و دانشگاه- در تفسیر دعای این روز اظهار کرد: در روز بیست و هفتم‌ ما فضیلت لیله القدر از خدا تفاضا می‌کنیم، البته این لزوما به این معنا نیست که این روز لیله القدر است بلکه ما فضیلت این شب و روزها را از خداوند درخواست داریم.

وی ادامه داد: در واقع ما از این فرصت‌ها استفاده می‌کنیم تا بهترین‌ها را تکرار کنیم، اینکه ۲۷رمضان لیله القدر تکرار می‌شود یک موهبت مضاعفی است که نصیب فرد روزه‌دار می‌شود و از خداوند متعال در این روز می‌خواهیم از قدرت خود استفاده کند و امور ما را از سختی به راحتی تبدیل کند.وقتی از خدا این امر را خواستاریم یک امر طبیعی است زیرا هنر خدا تبدیل کردن سختی‌ها به راحتی است و انسان مومن به خدا این امید را دارد که با قدرت خدای بزرگ سختی‌ها رابه راحتی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام پیکری در تفسیر عبارت «واقْبَلْ مَعاذیری» اظهارکرد: براساس این عبارت از خدا می‌خواهیم در این روز عذرهای ما را بپذیرد، آدمی برای هر مشکلی که خودش ایجاد کرده است عذری داشته ولی آیا این عذرها پذیرفته است، از این رو از خداوند می‌خواهیم عذرهایی که ما به درگاه خدا به خاطر خطاهای خود داشته‌ایم از ما بپذیرد و این به منزله توبه است.ما از خدا می‌خواهیم گناهان ما و آسیب‌های آن را از سر ما بردارد و ما را ببخشد زیرا ما نادم و پشیمان هستیم و برای پذیرفته شدن توبه‌مان دست به کارهای خوب زده‌ایم و این تقاضا ما به خاطر این است که خداوند مهربان است.

این استاد حوزه ابراز کرد: در روایات بسیاری داریم که خداوند مهربان و رئوف است و با کوچکترین اشتباه بنده خود را می‌بخشد به خصوص زمانی که پشیمانی در عمل بنده نمایان است. این امر هم با بندگی خالص خدا و عمل صالح ممکن می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402012915387
  • خبرنگار : 71461

برچسب‌ها