/برداشتی از دعای روز بیستم و چهارم ماه رمضان/

رضایت یا نارضایتی در خداوند با انسان چه تفاوتی دارد؟

یک استاد حوزه گفت: خدای متعال کیفیات نفسانی در او راه ندارد و تحت تاثیر چیزی قرار نگرفته و منفعل نمی‌شود پس معنی دقیق خشنودی و ناخشنودی در مورد خدای باری تعالی یعنی تطابق با فرامین و قوانینی که او در هستی جاری و ساری کرده است.

به گزارش ایسنا، در دعای روز بیستم و چهارم ماه مبارک رمضان آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین»

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد پیکری -استاد حوزه و دانشگاه- در تفسیر دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان اظهار کرد: یک نکته اعتقادی و بسیار دقیق کلامی در دعای این روز مطرح می‌شود، اینکه آنچه موجب رضای الهی و ناخشنودی الهی است عبارت است ازتطابق با فرامین و قوانین الهی.

وی ادامه داد: معنی رضایت و ناخشنودی پروردگار با آنچه در غیرانسان‌ها رایج بوده متفاوت است، در اصل رضایت به معنای خوشحالی، صحت و ناخشنودی در بین انسان‌ها عبارت است از کیفیات نفسانی که به دلیل منفعل شدن و اثرپذیری انسان به وجودمی‌آید، اما در خدای متعال چنین چیزی مصداق ندارد.

این استاد حوزه تاکید کرد: خدای متعال کیفیات نفسانی در او راه ندارد و تحت تاثیر چیزی قرار نگرفته و منفعل نمی‌شود پس معنی دقیقخشنودی و ناخشنودی در مورد خدای باری تعالی یعنی تطابق با فرامین و قوانینی که او در هستی جاری و ساری کرده است که تطابقبا فرامین و قوانین نتیجه لابد و ‌ناچار خودش را دارد که جزا و پاداش یا عقوبت و توبیخ می‌شود.به همین دلیل در نیمه دعا می‌خوانیم «وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ» پس خدایابه من توفیق بده که در این روز تو را اطاعات و عصیان تو را نکنم. پس ما «یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک» به معنی ‌خشنودی وناخشنودی در خداوند با انسان‌ها متفاوت است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۸
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402012613367
  • خبرنگار : 71461

برچسب‌ها