به گزارش ایسنا، جنبش نوآورانه «امپرسیونیسم» به کمک چهرههای برجستهای همچون «کلود مونه»، «کامی پیسارو»، «ادگار دگا» و «پیر آگوست رنوار» شکل گرفت با استانداردهای نقاشی آن زمان مغایرت داشت. هنرمندان امپرسیونیست به جای دنبال کردن رئالیسم، بر نور، حرکت و فضا در تصویرسازی زندگی روزمره خود تأکید داشتند. در نتیجه، آثار آنها لحظات زودگذری را ثبت کردند.
در ادامه برخی از مشهورترین تابلوهای نقاشی که توسط استادان چیرهدست این سبک خلق شده است را تماشا میکنید:
«طلوع خورشید» (۱۸۷۲) اثر «کلود مونه»
مونه در این نقاشی به طرز قابلتوجهی منظره را بدون در نظر گرفتن جزئیات به تصویر کشیده است. او حرکت نور و آب و در واقع حرکت زندگی را با ضربات کوچک قلمو و رنگ به نمایش گذاشته است. «مونه» نقاشی «طلوع خورشید» را در نخستین نمایشگاه امپرسیونیستها به نمایش گذاشت که نمایشگاهی مستقل به میزبانی هنرمندان آوانگارد پاریس بود.
«گهواره» (۱۸۷۲) اثر «برت موریسو»
«برت موریسو» یکی از سه زن بزرگ امپرسیونسیت بود. تابلو نقاشی گهواره به همراه «طلوع آفتاب» اثر «مونه» در نخستین نمایشگاه امپرسیونیست سال ۱۸۷۴ به نمایش گذاشته شد.
«زنی با چتر آفتابی»(۱۸۷۵) اثر «کلود مونه»
این تابلو نقاشی همسر مونه را در کنار پسرش در تپهای سرسبز به تصویر میکشد. او صربات قلممو را به نحوی در آسمان و زمین اعمال کرده است که فضای بادی خلق شود.
«ایستگاه سن-لازار»(۱۸۷۷) اثر «کلود مونه»
این تابلو نقاشی نخستین مورد از ۱۲ تابلو نقاشی است که مونه در قالب یک مجموعه با سوژه ایستگاه قطار سن لازار در پاریس خلق کرد. این تابلو نقاشی یک قطار در حال حرکت را به همراه دود و بخاری که فضا را پر کردهاند به تصویر کشیده است.
«خیابان پاریس: روز بارانی»(۱۸۷۷) اثر «گوستاو کایبوت»
این تابلو نقاشی که در سال ۱۸۷۷ میلادی خلق شده است، یکی از تحسینشدهترین تابلوهای نقاشی «کایبوت» و یکی از مهمترین آثار هنری امپرسیونیسم به شمار میرود.
«دختربچهای روی صندلی آبی»(۱۸۷۸) اثر «مری کسات»
«ماری کسات» که به اندازه سایر نقاشان امپرسیونیست شناخته شده نیست، یکی از پیشگامان هنر مدرن محسوب میشود. او که در آمریکا متولد شده بود برای ادامه دادن حرفه نقاشی کردن به پاریس نقل مکان کرد. او در این شهر با «دگا» و سایر امپرسیونیستها آشنا شد و به جنبش آنها پیوست. «دختربچهای روی صندلی آبی» یکی از موفقترین آثار «کسات» است.
«حمام کردن کودک»(۱۸۹۳) اثر «مری کسات»
با تکامل پیدا کردن روند نقاشی کردن «کسات»، او بیش از هر چیز دیگر بر موضوع مادر و ارتباط با کودک تمرکز کرد. «حمام کردن کودک»، با توجه به زاویه دید و ترکیب رنگ بهکاررفته یکی از ماندگارترین آثار هنری «کسات» محسوب میشود.
«نیلوفرهای آبی و پل ژاپنی»( ۱۸۹۷–۹۹) اثر «کلود مونه»
از حوالی ۱۸۹۰ میلادی تا درگذشت مونه در سال ۱۹۲۶ میلادی، منبع الهام اصلی نقاشیهای این هنرمند، برکه باغ ژیورنی، به ویژه نیلوفرهای آبی برکه بودند. «نیلوفرهای آبی و پل ژاپنی» تابلو نقاشی است که نگین باغ مونه یعنی پل چوبی ژاپنی که برفراز حوض نیلوفرهای آبی ساخته شده است را به تصویر میکشد.
انتهای پیام