رد افزایش ۵۹ درصدی کرایه اتوبوس و تصویب افزایش ۱۷ درصدی کرایه تاکسی در اراک

پیشنهاد افزایش ۵۹ درصد قیمت کرایه اتوبوس در سال آینده توسط اعضای شورای شهر رد و افزایش ۱۷ درصدی قیمت کرایه تاکسی ها تصویب شد.

پیمان عین القضاتی رییس شورای شهر اراک عصر روز گذشته، ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱ در صحن رسمی شورا در جریان بررسی نامه های واصله اظهار کرد: رسیدگی به قراردادها باید حداقل یک ماه قبل از اتمام آنها برای تصمیم گیری به شهرداری ارجاع شود، اینکه پس از اتمام قرارداد، به شورا ارجاع می شود، رویه ای اشتباه است.

وی بیان کرد: رقم پیشنهادی برای کرایه اتوبوس حدود ۱۹۰۰ تومان بود که با چکش کاری این رقم مجددا کاهش یافت، اگر امروز تمایل مردم به استفاده از خودروهای شخصی بیشتر است به دلیل کم بودن مدت زمان انتظار، امکان انتخاب مسیر و کم بودن زمان تردد است.

عین القضاتی با اشاره به افزایش خودسرانه کرایه توسط تاکسی ها گفت: برخی تاکسی ها به جای ۵ هزار تومان ۱۰ هزار تومان از مردم دریافت می کنند و اگر امروز افزایش کرایه به ۶ هزار تومان را مصوب نکنیم با ارقام جدیدی از سوی تاکسی دارها مواجه خواهیم شد. در مورد سرویس مدارس نیز باید به موقع عمل کنیم تا در این زمینه دچار چالش نشویم.

در این جلسه علی اصغر غفاری نیز در خصوص تصویب کرایه تاکسی و اتوبوس در سال آینده، گفت: مقرر است که تا پایان امسال، در اتوبوس ها پرداخت الکترونیکی در تمام خطوط انجام گیرد و هوشمندسازی اجرایی خواهد شد.

وی بیان کرد: برای مسافت های زیر ۱۰ کیلومتر رقم ۱۷۰۰ تومان، برای مسافت های بالای ۱۰ کیلومتر ۱۹۰۰ تومان، برای مسافت های بالای ۲۰ کیلومتر  ۲۲۰۰ تومان و برای مسافت های دورتر و بالای ۲۵ کیلومتر رقم ۲۵۰۰ تومان پیشنهاد شده است، البته این ارقام که به صورت میانگین ۵۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش خواهد داشت، برای پرداخت الکترونیکی است که از ابتدای سال آینده فعال می شود. اگر این سامانه غیرفعال باشد، سفر رایگان تلقی می شود و اگر شهروندان فراکارت را تهیه نکنند باید رقم ۴ هزار تومان را پرداخت کنند.

غفاری گفت: یک سفر درون شهری به ازای هر نفر برای صاحبان اتوبوس حدود ۷ هزار تومان تمام می شود و رقمی که گفته شده با بررسی و اعمال یارانه لحاظ شده است.

در این جلسه وحید میرنظامی بیان کرد: اراک امسال بیشترین تعداد روزهای آلوده را داشته است و پیشنهاد می شود که استفاده از اتوبوس حداقل برای دانش آموزان رایگان محسوب شده یا هزینه کمتری برای آنها لحاظ شود که این امر به کاهش تردد و کمک به خانواده ها در تردد فرزندان شان منجر می شود.

وی در خصوص نرخ کرایه تاکسی با بیان اینکه نرخ مصوب شورای شهر در سال جاری عملا اجرایی نشد، افزود: برای سال آینده نرخ کرایه بین ۱۷ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است و اگر این افزایش را نداشته باشیم، قطعا با فروش تاکسی ها روبرو می شویم و در این صورت عملا شهر با چالش کمبود تاکسی روبرو می شود.

به گزارش ایسنا، داوود قربانی نیز اظهار کرد: اگر امروز رانندگان تاکسی رقم مصوب ۵ هزار تومان کرایه را ۱۰ هزار تومان دریافت می کنند، پس مراجع قضایی و ناظران چه می کنند؟

به گزارش ایسنا، در این جلسه عباس خسروانی سخنگوی شورای شهر اراک نیز در خصوص طرح دوفوریتی صدور مجوز واگذاری(ترک تشریفات) خرید مخازن سازمان پسماند از شرکت ماشین سازی گفت: این چه بساطی است که شهرداری به راه انداخته است و همه خریدهای خود را به شکل دوفوریتی و ترک تشریفات به شورا می آورد. این روند در حال باب شدن است در حالی که مفسده به دنبال خود دارد.

در این جلسه ارائه طرح ایجاد و ساخت مجتمع فرهنگی و ورزشی در دره گردشگری گردو و صدور مجوز واگذاری(ترک تشریفات) خرید مخازن سازمان پسماند از شرکت ماشین سازی مصوب شد.

افزایش ۵۹ درصد قیمت کرایه اتوبوس در سال ۱۴۰۲ رای نیاورد و مجددا به کمیسیون مربوطه بازگشت و افزایش ۱۷ درصدی قیمت کرایه تاکسی ها با هشت رای به تصویب رسید.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401121611599
  • خبرنگار : 50210