بهترین آثار ادبیات کلاسیک ایران

زیبایی و اغنای زبان پارسی، بر هیچکس در جهان پوشیده نیست. در این نوشته قصد داریم تا به معرفی بهترین آثار ادبیات کلاسیک ایران بپردازیم؛ پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

به گزارش ایسنا به نقل از کتابانه، در این مطلب شما را با بهترین و تأثیرگذارترین آثار زبان فارسی آشنا خواهیم کرد.

کتاب حافظ

شاید بتوانیم بگوییم که کلام حافظ برآیند و خلاصه‌ای از تمام شاعران ماقبل او است. شعر حافظ در تمام عصرها باز هم طراوت و شادابی دارد. حافظ، حافظه جمعی ما فارسی‌زبانان است.

اشعارِ حافظ در چهار قالب مثنوی، قصیده، غزل و قطعه هستند. در شعر حافظ از ۲۳ وزن و ۱۰ بحر عروضی استفاده شده است.

حافظ به شعر همه شاعران بزرگ مخصوصاًًًًًًً به شاعران معاصر خود توجه بسیار داشت و بسیاری از غزلیات او از غزلیات آنان نشأت گرفته است.

پیترو دلّا واله جهانگرد رمی نخستین بار ترجمه‌ی اشعار حافظ را انجام داد. او در بازگشت از سفرش به ایران، در سال ۱۶۲۶ میلادی نزد اوربان هشتم در رم رفت و در مجلسی، ترجمه‌ی چند شعر از حافظ را خواند. احتمالاً این اولین ترجمه اشعار حافظ در اروپا هم بوده است. مترجمان ایتالیایی همواره سعی در ترجمه‌ی شاعرانه‌ی دیوان حافظ داشته‌اند تا به‌گونه‌ای بتواند با اصل شعر فارسی در ارتباط باشند. (لیست قیمت حافظ)

شاهنامه فردوسی

شاهنامه فردوسی که نزدیک به پنجاه هزار بیت دارد، مجموعه‌ای از داستان‌های ملی و تاریخ باستانی پادشاهان قدیم ایران و پهلوانان بزرگ سرزمین ماست که کارهای پهلوانی آنها را همراه با فتح و ظفر، مردانگی، شجاعت و دین‌داری توصیف می‌کند.

شاهنامه اثری است منظوم در حدود پنجاه‌ هزار بیت در بحر متقارب مثمن محذوف (یا مقصور) (فعولن فعولن فعولن فعل (فعول). سرایش آن حدود سی‌ سال به طول انجامید. فردوسی خود در این باره ‌می‌گوید:

بسی رنج بردم درین سال سی             عجم زنده کردم بدین پارسی

آخرین ویرایش‌های فردوسی در شاهنامه در سال‌های ۴۰۰ و ۴۰۱ هجری قمری روی‌ داد.

شاهنامه شرح احوال، پیروزی‌ها، شکست‌ها و دلاوری‌های ایرانیان از کهن‌ترین دوران (نخستین پادشاه جهان کیومرث) تا سرنگونی دولت ساسانی به دست تازیان است (در سده ۷ میلادی). کشمکش‌های خارجی ایرانیان با هندیان در شرق، تورانیان در شرق و شمال شرقی، رومیان در غرب و شمال غربی و تازیان در جنوب غربی است. علاوه بر سیر خطی تاریخی ماجرا، در شاهنامه داستان‌های مستقل پراکنده‌ای نیز وجود دارند که مستقیماً به سیر تاریخی مربوط نمی‌شوند.

از آن جمله: داستان زال و رودابه، رستم و سهراب، بیژن و منیژه، بیژن و گرازان، کرم هفتواد و جز اینها بعضی از این داستان‌ها به طور خاص چون رستم و سهراب از شاهکارهای مسلم ادبیات جهان به شمار ‌می‌آیند.

کتاب خیام

اگر اهل شعر و ادبیات هستید و دوست دارید با اشعار یکی از بزرگ‌ترین شاعران ایران و جهان آشنا شوید، خواندن این کتاب را از دست ندهید. خواندن کتاب خیام به خوانندگان کمک می‌کند تا درباره زندگی و ارزش آن بیشتر بدانند و از طرفی، غصه ایام رفته و ایام نیامده را نخورند. این کتاب فقط یک کتاب شعر نیست و به شما کمک می‌کند با فلسفه هستی و تفکر خیام نسبت به جهان بیشتر آشنا شوید.

ادوارد فیتز جرالد، شاعر بریتانیایی قرن نوزدهم، کسی بود که اشعار خیام را برای اولین بار به زبان انگلیسی ترجمه و به جهان معرفی کرد. هنر جرالد را می‌توان در برگرداندن رباعی دقیقاً به‌ صورت قالب رباعی به زبان انگلیسی دانست. در قالب رباعی زبان انگلیسی مانند فارسی، قافیه در مصرع‌های اول، دوم و چهارم یکی است. اگرچه بعد از جرالد افراد متعددی رباعیات خیام را به انگلیسی ترجمه کردند اما همچنان نسخه جرالد معروف‌ترین آن‌هاست و اکثراً رباعیات خیام را با نسخه این مترجم و شاعر کارآزموده می‌شناسند.

کتاب بوستان

 کتاب بوستان اولین اثر شیخ اجل بوده که سرودن و تألیف آن در سال ۶۵۵ قمری پایان یافته است. سعدی این کتاب را در طول سفر خود، سروده است.

بوستان سعدی، دارای اشعاری حماسی، حکیمانه و مطابق با حال و هوای ایران و شهرهایش همچون شیراز در سال‌های زندگی شیخ اجل است. نوشتن این کتاب مصادف است با حملات گسترده مغول‌ها به ایران که باعث شده بود ویژگی‌های منفی همچون بی‌خردی، ناجوانمردی و توطئه گسترش یابد.

این کتاب در قالب نظم تألیف شده است. نظم به متونی گفته می‌شود که دارای ردیف و قافیه بوده و مترادف شعر است. در مقابل نثر به متونی گفته می‌شود که به رعایت ردیف و قافیه پایبند نیست. به‌ این‌ علت که کتاب بوستان به رعایت اصول ردیف و قافیه پایبند بوده است، نتیجه می‌گیریم که این کتاب به‌ صورت نظم تألیف شده است.

بوستان سعدی در قالب نظم و در بحر متقارب (فعولن) سرائیده شده است که از این حیث هم وزن کتاب شاهنامه فردوسی است.

کتاب گلستان

گلستان سعدی کتابی است با نثر مسجع که شامل 8 فصل می‌باشد که از تأثیرگذارترین کتاب‌های نثر ادبیات فارسی است. هشت باب گلستان عبارتند از: «سیرت پادشاهان»، «اخلاق درویشان»، «فضیلت قناعت»، «فوائد خاموشی»، «عشق و جوانی»، «ضعف و پیری»، «تأثیر تربیت» و «آداب صحبت».

سعدی در این کتاب قصد تاریخ‌نگاری نداشته و تمام رویدادهایی که ثبت کرده واقعی نیستند اما می‌توان با خواندن آن از شرایط جامعه آن زمان آگاه شد.

خرید بهترین آثار ادبی زبان فارسی

هر یک از آثار ادبی شاخص فارسی را می‌توانید از طریق فروشگاه‌ها و وب‌سایت‌های معتبر تهیه کنید. یکی از پیشنهادات ما برای مشاهده لیست قیمت حافظ و خرید آن، خرید کتاب گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی و دیگر آثار معرفی شده، وب‌سایت کتابانه است.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • دوشنبه/ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401121510927
  • خبرنگار : 30188