/هفته ملی جوان/

جوان و اهدافی که در دسترس نیستند

عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به پیامدهای عینی کاهش امید به آینده در جوانان، گفت: مساله مهم حوزه جوانان در جامعه کنونی این است که یک سری اهداف فرهنگی برای آن‌ها تعریف شده اما ابزار دسترسی به این اهداف آن گونه که باید باشد، در دسترس نیست.

دکتر علی عربی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مسائل و مشکلات جوانان اظهار کرد: از نظر جامعه‌شناختی مهم‌ترین موضوعی که در مورد یک جوان مطرح است و باید لحاظ شود، امید به زندگی و آینده است. یک جوان زمانی می‌تواند به عنوان یک نیروی فعال و موتور محرک جامعه مطرح باشد که امید به آینده مطلوبی داشته باشد.

وی افزود: فعلا در جامعه ما، اهداف فرهنگی که برای جامعه جوان تعریف شده از جمله ازدواج، شغل، داشتن مسکن مناسب و دسترسی به تفریحات مطلوب وجود دارند اما هر روز ابزار دسترسی به این اهداف از دسترس جوانان دورتر می‌شود.

تبعات کاهش امید به آینده در جوانان

عربی عنوان کرد: مساله مهم حوزه جوانان در جامعه کنونی این است که یک سری اهداف فرهنگی برای آن‌ها تعریف شده اما ابزار دسترسی به این اهداف آن گونه که باید باشد، در دسترس نیست.

این جامعه‌شناس با اشاره به برخی از پیامدهای عینی کاهش امید به آینده بیان کرد: وضعیت اقتصادی و تورم یکی از پیامدهای عینی کاهش امید به آینده است زیرا این وضعیت، دسترسی به بسیاری از این اهداف را دور می‌کند و این مساله می‌تواند منجر به افسردگی، قدرت نگرش به مهاجرت و بروز رفتارهای پرخاشگرانه و مشکل در دسترسی به اهداف شود.

استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: نرخ شیوع اعتیاد در جوانان می‌تواند یکی از پیامدهای عینی کاهش امید به آینده باشد. در صورت کاهش امید به آینده، بسیاری از جوانان نیز به رفتارهای مجرمانه مانند سرقت یا ورود به برخی شبکه‌های فعالیت‌های اقتصادی خارج از چارچوب قانون روی می‌آورند.

جوانان به تحصیلات به عنوان مسیر رشد و تعالی نگاه نمی‌کنند

عربی عنوان کرد: در مسائل جوانان به دلایل متعددی از جمله برخی سیاست‌گذاری‌ها و عدم سرمایه‌گذاری مناسب به جد به مشکل برخورد کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جوانان به تحصیلات به عنوان یک مسیر رشد و تعالی نگاه نمی‌کنند، افزود: بر اساس آماری که مطالعه کردم یکی از جمعیت‌شناسان گزارش داده که حدود ۳۰ درصد نوجوانان در حال ترک تحصیل هستند بنابراین این گروه یا می‌خواهند زودتر وارد بازار کار شوند یا به حاشیه‌ای رانده می‌شوند و رفتارهای مجرمانه از خود نشان می‌دهند یا برای مهاجرت تلاش می‌کنند.

عربی بیان کرد: بر اساس کار تحقیقی که در یک کلاس درسی انجام دادم، از دانشجویان درخواست کردم خود را با پنج ویژگی معرفی کنند که از این کلاس حدود ۵۰ نفری حدود ۵۷ درصد دانشجویان خود را عصبی، غمگین و تنها معرفی کردند. بنابراین این تحقیق نشان می‌دهد باید کار تحقیقی جامع انجام شود تا ببینیم وضعیت چگونه است.

لزوم توجه به اوقات فراغت جوانان

وی عنوان کرد: جوانی با شور و شوق تعریف می‌شود اما امروز تصور جوان ما این است که اوقات فراغت غنی ندارد در حالی که داشتن اوقات فراغت مطلوب بسیار مهم است و باید به این موضوع پرداخته شود.

این جامعه‌شناس گفت: ایران هنوز یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های دنیا را دارد اما به نظر می‌رسد نسبت جمعیت با بسترهای غنی کردن اوقات فراغت، تناسب مطلوبی ندارد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401121007037
  • خبرنگار : 50225