معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد

لزوم حرکت به سمت دیپلماسی علمی و استفاده از ظرفیت‌ نخبگان ایرانی مقیم خارج

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ما باید در دیپلماسی علمی اقدام کنیم که منافع آن برای کشور باشد. در این زمینه بر استفاده از ظرفیت‌ نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و همچنین طراحی پروژه با سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت از کشورهای منطقه تاکید داریم.

دکتر یونس پناهی در اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سیاست‌های کلان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مرجعیت علمی تا پاسخگویی با محوریت آینده‌نگاری بوده و از تمام دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی می‌خواهیم که ضمن برقراری ارتباط مستمر با ستاد و استفاده از پیشنهادات، برنامه‌های پیشنهادی خود در این خصوص را اعلام کنند.

وی افزود: امروز در کشور تولید علم و فناوری به‌ صورت کامل و جامع و بر مبنای شاخص‌های پاسخگو در آمده و مرجعیت علمی در سخنان مقام معظم رهبری هم از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ موضوعی که جزو مطالبات نظام است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ما باید با استفاده از مرجعیت علمی و نافع در جهت کاهش بار بیماری و افزایش سلامت جامعه به‌خوبی ایفای نقش نماییم، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم با سیاستگذاری درست و نقشه راه صحیح در جهت تغییر در نگرش گروه‌های مختلف جامعه در حوزه سلامت اقدام کنیم.

پناهی اضافه کرد: ساختار، سیاست‌گذاری، سطح‌های استراتژیک، ارتباطات علمی، شاخص‌های پاسخگو، محتوا و فرآیند از ملزومات مرجعیت علمی بوده و بر به‌کارگیری دانش در داشتن فناوری و نوآوری یکپارچه تاکید داریم؛ ضمن اینکه معتقدیم که رسیدن به مرجعیت علمی به تنهایی امکان‌پذیر نیست و در این خصوص باید از ظرفیت علمی و پژوهشی تمام نخبگان ایرانی و غیرایرانی استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ۳۰ درصد تولید علم کشور با کمک ارتباطات علمی بوده و این عدد در کشورهای دیگر منطقه تا ۷۰ درصد بوده است، گفت: ما می‌توانیم با ارتباط‌گیری بیش از پیش این عدد را افزایش دهیم و در کنار آن از تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها می‌خواهیم که یک طرح ملی شاخص در حوزه پژوهش ارائه نمایند، ما طرح‌هایی داشتیم که در یک دانشگاه و دانشکده کوچک و با امکانات کم بوده اما کل کشور از اثرات مثبت آن طرح بهره‌مند شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: ما در زمینه مرجعیت علمی بر توسعه ارتباطات بین‌المللی تاکید داریم و برنامه ماموریت‌گذاری را برای تمام دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تابعه داشتیم.

پناهی با بیان اینکه به تازگی قراردادی میان معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و دانشگاه دفاع ملی به امضا رسیده است، تاکید کرد: در این تفاهم‌نامه بر مواردی همچون تولید و به‌کارگیری تکنولوژی، توسعه اقدامات دانش‌بنیان، ترجمان دانش و کاربست آن در جهت تقویت ارتباط با صنعت و بهبود اقتصاد دانش‌بنیان تاکید شده است.

وی بیان کرد: ما باید در دیپلماسی علمی اقداماتی را داشته باشیم که منافع آن برای کشور دیده شود و در این خصوص بر استفاده از ظرفیت‌ نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و همچنین طراحی پروژه با سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت از کشورهای منطقه تاکید داریم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود:  ما اکوسیستم فناوری مبتنی بر مدل‌های پویا را داریم و این موضوع بستر مناسبی برای اجرای هرچه بیشتر تحقیقات در موضوعات مختلف از جمله طرح پزشک خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده، طرحی که از اوایل سال آینده اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پناهی تصریح کرد: دانشمندان یک درصد، از سرآمدان حوزه تحقیقات و فناوری هستند و باید از ظرفیت بی‌بدیل آنان نهایت استفاده را داشته باشیم و شرایطی را ایجاد کنیم که این افراد دانش خود را در اختیار سیستم‌های تاثیرگذار قرار دهند و اگر کوتاهی در این خصوص صورت پذیرد و منجر به خروج نخبگان از کشور شود، مقصر اصلی معاونان پژوهش و فناوری هستند.

وی با بیان اینکه باید در راستای همتاپروری در حوزه پژوهش شرایط حضور جوانان در کنار پیشکسوتان را فراهم نماییم، خاطرنشان کرد: ما همچنین بر حمایت بادی گرنت‌ها و صندوق‌ها (صندوق حمایت از پژوهشگران برتر و نیماد)، خیران نیک‌اندیش حوزه سلامت، مدیران شرکت‌های دارویی و معاونت تحقیقات و فناوری نیروهای مسلح از نخبگان، محققان و پژوهشگران تاکید داریم تا نتیجه آن منجر به تولید محصولات پرکاربرد دانش‌بنیان و فناورمحور منجر شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: موضوع پیشگیری در تمام بیماری‌ها مورد تاکید است و این موضوع فقط برای بیماری کووید ۱۹ نیست اما بحران کرونا نشان داد که اگر لحظه‌ای از این امر بسیار مهم غافل شویم، ممکن است که با آسیب‌های جبران‌ناپذیر مواجه شویم.

پناهی تاکید کرد: ما موضوع بسیار مهم تولید علم را باید کاملا جدی بگیریم، موضوعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم واقع شده و باید در راستای اجرای طرح‌های موثر و کارآمد در حوزه‌های پیشگیری و درمان گام برداریم.  ما بالای ۸۰۰ مرکز تحقیقات داریم و معتقدیم که مرجعیت علمی نیازمند مراکز تحقیقاتی پویا و متمرکز بوده و اینکه فعالیت‌های این مراکز هم در راستای اولویت‌های کلان کشور باشد.

وی با بیان اینکه موضوع غذا و دارو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از مراکزی که در این خصوص تحقیق و پژوهش دارند، به‌ طور ویژه حمایت می‌شود، خاطرنشان کرد: ما بر توسعه شاخص‌های کارآمد و تحقیقات فراتر از دانشگاه و همچنین به‌کارگیری مدل‌های نوین در جهت پاسخگویی اجتماعی و ادغام زیرساخت‌های تحقیقات با سیستم نظام در جهت توسعه شاخص‌های سلامت تاکید داریم و طرح پزشک خانواده فرصتی مناسب جهت حضور در جمع مردم و آشنایی با مشکلات و نیازهای آنان و همچنین انجام تحقیقات فرادانشگاهی خواهد بود.

لزوم حضور پررنگ‌تر وزارت بهداشت در ارتباطات بین‌المللی علمی

همچنین دکتر محمدعلی کیانی،  رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: ما باید دنبال انجام پژوهش‌های کاربردی و اثربخش در حوزه سلامت باشیم و بر گایدلاین‌های پژوهشی و اثرپذیری‌های آن تاکید شده است.

وی با بیان اینکه باید هم‌افزایی بیش از پیش در بحث اقتصاد در پژوهش داشته باشیم، تاکید کرد: ما معتقدیم که تمامی ابزار و تجهیزات متعلق به تمامی اعضای هیات علمی بوده و نباید این گونه باشد که بگوییم باید برای هر گروه، وسایل و تجهیزات مجزا و جداگانه تهیه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه نکته بسیار مهم دیگر در خصوص دیپلماسی سلامت بوده و باید از ظرفیت‌های آن حداکثر استفاده را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: همچنین باید بگوییم در بسیاری از ارتباطات‌ بین‌المللی علمی و پژوهشی تنها حضور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را داریم و جای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خالی است.

کیانی افزود: ما معتقدیم که بحران کرونا فرصتی برای دیده شدن ظرفیت‌های ناب حوزه سلامت بوده و باید در جهت بهره‌مندی بیشتر در این حوزه به‌ خصوص در سطح بین‌الملل بیش از پیش از ظرفیت وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی تابعه آن استفاده شود.

باید دنبال انجام پژوهش‌های کاربردی و اثربخش در حوزه سلامت باشیم

همچنین دکتر مجید غیور مبرهن، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در این نشست گفت: ما رویکرد خوبی را در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوزه پژوهش و فناوری داریم و در دولت سیزدهم عدالت و تعالی در تمام حوزه‌ها از جمله حوزه پژوهش بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ما باید به دنبال انجام پژوهش‌های کاربردی و اثربخش در حوزه سلامت باشیم و در جهت اجرای هرچه بهتر برنامه‌های پژوهشی و تحقق اهداف مدنظر بیش از پیش از ظرفیت بی‌بدیل نخبگان، فناوران و پژوهشگران استفاده کنیم.

١٧ نوع تسهیلات به دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت می شود

دکتر علی‌اکبر محمدی،  رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت نیز در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه ١٧ نوع تسهیلات به دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی پرداخت می شود، اظهار کرد: سیستم نرم‌افزار یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در سال جاری راه‌اندازی شده است.

وی افزود: برخی از انواع وام‌های دانشجویی در سال ١۴۰١ نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته است، به گونه‌ای که برخی از آن‌ها از ۵۰ تا ٣۰۰ درصد افزایش یافته و همچنین تسهیلات دستیاری بین ۵٧ تا ٧۶ درصد رشد داشته است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت اضافه کرد: توسعه زیرساخت‌های خوابگاهی مورد توجه ویژه وزارت بهداشت است. در حال حاضر ۶٢ پروژه خوابگاه مجردی با ظرفیت ١٩ هزار تخت و هفت خوابگاه متاهلی با حدود ٢٢۵ باب در حال ساخت است که برای تکمیل این پروژه‌ها به حداقل ۴٧۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401120604102
  • خبرنگار : 50405