رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اعلام کرد

استقرار یک تیم فناوری چینی در پارک فناوری بین‌المللی/سامانه‌ای برای اندازه‌گیری قند خون

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران از راه‌اندازی پارک علم و فناوری بین‌المللی در این سازمان خبر داد و گفت: این ماموریت بر اساس قانون جهش دانش‌بنیان به این سازمان واگذار شده و پیش‌بینی شده است که یک گروه چینی نیز در این پارک مستقر شود.

به گزارش ایسنا، دکتر حسن زمانیان در نشست خبری امروز با بیان اینکه این سازمان در سال ۱۳۵۹ آغاز به فعالیت کرده و نقش معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری را بر عهده داشته است، افزود: سازمان پژوهش‌ها یک نهاد حاکمیتی و ملی است که پژوهش‌های علمی و صنعتی را در راستای رفع نیازهای کشور به انجام می‌رساند و در این راستا ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان و واحد فناور در این سازمان مستقر شده‌اند.

وی با اشاره به راه‌اندازی دو پژوهشکده شیمی دارویی و مرکز اکتشاف و استحصال عناصر راهبردی در این سازمان، اظهار کرد: قرار است در پژوهشکده شیمی دارویی، ساخت داروهای خاص در پیش گرفته شود و در پژوهشکده دوم تحقیقات پژوهشی برای جلوگیری از خام فروشی بسیاری از عناصر بحرانی صورت بگیرد، علاوه بر آن آزمایشگاه ایزوتوپی نیز در حال راه‌اندازی است.

زمانیان، ساخت ماهواره آیات برای پیشگیری از زلزله و پیش بینی زلزله را از دیگر اقدامات این سازمان ذکر کرد و ادامه داد: زیر پروژه‌های این طرح انجام شده و ۱۲ زیر طرح نیز در حال انجام است. سازمان زمین‌شناسی آمریکا روی چنین موضوعی تمرکز دارد که ما هم توانستیم با توجه به اهمیت موضوع، ماهواره را تا حدی پیش ببریم. امیدواریم حاکمیت به کمک ما بیاید، زیرا اجرای این پروژه بسیار سنگین است.

وی با بیان این‌که پنج نسل از دستگاه دیالیز در سازمان پژوهش‌ها بومی‌سازی شده است، گفت: دستگاه دیالیز پرتابل که دانش فنی آن توسط محققان سازمان کسب شده، نمونه خارجی ندارد و به‌زودی به تولید خواهد رسید. ساخت سامانه آزمایشگاه قند خون که یک آزمایشگاه روی سطح است، از دیگر دستاوردهای محققان این سازمان به شمار می‌رود که قادر است سطح قند خون را در کمترین زمان اندازه گیری کند.

ایجاد پارک فناوری 

زمانیان در خصوص پارک علم و فناوری بین المللی، خاطر نشان کرد: راه اندازی چنین پارکی بر اساس قانون جهش تولید دانش بنیان به این سازمان واگذار شده و قرار است این پارک یک ماه دیگر افتتاح شود.

به گفته وی این پارک در یک فضای ۶ هزارمترمربعی در یک ساختمان ۶ طبقه است و در آن شرکت‌های ایرانی و خارجی مستقر خواهند شد که این می‌تواند به ارتباط کشورها در زمینه صادرات محصولات دانش بنیان کمک کند.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، این پارک را مرکز مبادله فناوری داخلی و خارجی است، اظهار کرد: پیش بینی شده یک گروه چینی نیز در این پارک مستقر شود.

برگزاری جشنواره بین‌المللی خوارزمی

معاون وزیر علوم در زمینه برگزاری سه جشنواره خوارزمی، گفت: جشنواره‌های خوارزمی رهیافت سنجیده‌ای برای شناسایی و معرفی طرح‌های برتر ملی و قدردانی از دانشمندان، پژوهشگران، نوآوران و فناورانی است که با دانش و نوآفرینی‌های ذهنی و عملی خود دنیای پرتلاطم امروز را به سویی روشن‌تر و امن‌تر می‌برند، به گونه‌ای که طی ۳۶ سال گذشته ۹۷ نهاد و سازمان دولتی و خصوصی، علمی و اقتصادی، ملی و بین‌المللی در فهرست حامیان مادی و معنوی این جشنواره قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه طی مدت برگزاری جشنواره‌های خوارزمی ۲۰۰ دانشمند خارجی و ایرانی مقیم خارج در ۵۰ کشور جهان به واسطه جشنواره برگزیده شدند، ادامه داد: قرار است امسال سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی و اولین جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شود. در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی ۲۸۱ طرح داخلی و خارجی برای حضور در این رقابت ثبت نام کردند که نتیجه فعالیت چند ماهه گروه‌های تخصصی، پیشنهاد ۱۶ طرح بود که به هیات داوران جشنواره ارائه شد.

وی افزود: هیات داوران که بالاترین رکن علمی و تخصصی جشنواره است، پس از دفاع گروه‌های تخصصی از طرح‌های پیشنهادی در نهایت دو طرح داخلی و سه طرح خارجی از دانشمندان کشورهای چین، سنگاپور و یک ایرانی مقیم سوئد را به عنوان برگزیدگان سی و ششمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی انتخاب کردند.

بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی

زمانیان در خصوص بیست و چهارمین جشنواره جوان خوارزمی، گفت: پس از فراخوان این دوره از جشنواره که در سال ۱۴۰۱ اعلام شد و در مرداد ماه خاتمه یافت، ۳۰۲ طرح ارائه شدند که ۱۰ طرح در ۱۶ گروه تخصصی منتخب شدند.

وی ادامه داد: در نهایت هیات داوران ۴ طرح را برگزیده انتخاب کردند، یک طرح با ماهیت پژوهش‌های بنیادی از گروه تخصصی فناوری‌های شیمیایی، دو طرح از طرح‌های کاربردی در گروه‌های تخصصی مهندسی مکانیک و یک طرح کاربردی از گروه تخصصی متالورژی و انرژی‌های نو، دو طرح در بخش نوآوری و فناوری از گروه‌های تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر و فناوری نانو برگزیده شدند.

جشنواره نوآوری و فناوری

زمانیان همچنین در خصوص جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی، گفت: امسال اولین دوره جشنواره نوآوری و فناوری خوارزمی همراه و همسو با جشنواره بین‌المللی و جوان خوارزمی برگزار می‌شود و نهم اسفند ماه از برگزیدگان سه جشنواره تقدیر به عمل می‌آید.

به گفته وی، داوران ۴ طرح را در این جشنواره انتخاب کردند، دو طرح در گروه تخصصی مهندسی مکانیک، یک طرح در گروه تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر و یک طرح در گروه تخصصی نانو بوده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401120603990
  • خبرنگار : 30057