مجتبی زمانیان وحیدی در مراسم رونمایی از اتمام فرآیند تعمیر اساسی ۱۱ دستگاه واگن خط یک قطار شهری مشهد اظهار کرد: امروزه یکی از شاخصههای شهرهایمدرن حمل ونقل است. مترو و قطار شهری از اینجهت که شاخصههای مختلفی دارد مورد توجه مدیران شهری قرار داشته است.
وی افزود: در سال ۱۳۷۹ عملیات اجرایی خط یک آغاز شد و همزمان با ادامه عملیات خط یک از سال ۱۳۸۷ عملیات خط دو آغاز شد و در ۱۲ سال پیش مثل چنین روزی خط یک مورد بهرهبرداری قرار گرفت. تا امروز از مجموع ۸۴ کیلومترخط پیشبینی شده ۳۸ کیلومتر مورد بهره برداری قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری قطارشهری شهرداری مشهد گفت: ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت هر کیلومتر خط مترو است و ما از طرف شهرداری مشهد وظیفه داریم به بهترین شکل ممکن خدمات ارائه دهیم.
زمانیان وحیدی ادامه داد: تعمیر ونگهداری از اهمیت زیادیبرخوردار است. تحریمهای ظالمانه در همه حوزهها اثرگذار بوده است. سال ۱۳۹۴ پیرو منویات رهبرانقلاب موضوع مهندسی معکوس و تولید قطعات ساخت داخلدر دستور کار قرار گرفت. از سال ۱۳۹۶ شاهد تولید قطعات بودیم و امروز بعد از هفت سال توانستیم ۱۵۰ قطعه، ۳۰۰ تجهیز و ۲۰ دستگاه را مهندسی معکوس کنیم و ۱۷۰ میلیارد تومان صرفه جویی داشته باشیم، همچنین دو دستگاه ثبت اختراع شده است و توانستهایم بحث خدمات مهندسی را بومی سازی کنیم.
وی تصریح کرد: حاصل همکاری ما بین دانشگاههای فردوسی و شریف تعدادی سند تدوین شده است که امروز به صورت نمادین دو سند رونماییمیشود. در سال جاری از مجموع ۶۰ واگنی که در اختیار داشتیم تعمیرات اساسی ۱۱ واگن را به پایان رساندیم. هشتمیلیارد تومان در زمینه خدمات و ١٠٠ میلیارد تومان در زمینه مهندسی صرفه جویی کردهایم.
۷۰ درصد از آلودگی هوای مشهد ناشی از آلایندههای متحرک است
جواد اصغری، سرپرست شهرداری مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: همه ما در ارتباط با شهر زیستپذیر زیاد شنیدهایم. یکیاز شاخصههای مهم در تحقق این شهر موضوع حمل و نقل است و در مشهد به این موضوع بیشتر توجه شده است.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی شهرداری مشهد، وی با اشاره به اینکه یکی از مدهای مهم ما حملونقل ریلی است، افزود: دو خط از چهار خط ریلی مترو مشهد در حال فعالیت است. اثراتی که این خطوط در موضوع زیست شهری دارد، مشخص است. موضوع هوای پاک از اهمیت ویژهای برخوردار است به گونهای که قانون آن مصوب و ابلاغ شده است.
سرپرست شهرداری مشهد بیان اینکه ٧٠ درصد از آلودگی هوای مشهد ناشی از آلایندههای متحرک است، ادامه داد: لذا مسیرهای دوچرخه و ایجاد زیرساختها آن نیز اهمیت دارد. بنابراین در حال توسعه آن هستیم. متاسفانه تردد خودروهای تکسرنشین در سطح شهر زیاد است، هرچقدر هم پلس راهور اقدامات انضباطی انجام دهد اما ما نیاز به کار فرهنگی داریم. دانشگاه باید در حل این مسائل به این حوزه کمک کند. اصغری تصریح کرد: مراسم امروز هم یکیاز اقدامات مشترک مدیریت شهری و دانشگاه بوده و ۶۰ سند همکاری بین دانشگاه علم و صنعت و فرودسی منعقد و نتایج بسیار خوبی داشته است. در شرایط تحریمهای ظالمانه صرفهجویی های خوبی در حوزه حملونقل ریلی صورت گرفته است.
انتهای پیام