سهم ۳.۴ درصدی روسیه از کل صادرات استان مرکزی

دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه گفت: طی ۱۰ ماهه نخست امسال، ۳.۴ درصد کل صادرات استان مرکزی به روسیه انجام گرفته است.

مهدی کلانتری دوم اسفندماه ۱۴۰۱ در جلسه توسعه تجارت با فدراسیون روسیه با حضور فعالان اقتصادی استان مرکزی با اشاره به اینکه روسیه با ۱۱.۵ درصد کل خشکی های جهان بزرگترین کشور جهان به شمار می  رود و جمعیتی بالغ بر ۱۴۶ میلیون نفر دارد، اظهار کرد: از نظر تجارت با جهان، ۳۰۰ میلیارد دلار واردات در سال ۲۰۲۱ و ۵۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته است که صادرات شامل سوخت و روغن های معدنی مروارید و سنگ های نیمه قیمتی، آهن و ... می شود.

وی بیان کرد: در سال ۲۰۲۱، ایران ۱.۶ میلیارد دلار واردات و ۹۷۲ میلیون دلار نیز صادرات داشته است و تجارت بین ایران و روسیه نیز حجم قابل توجهی نبوده است. در ۱۰ ماهه نخست امسال ۵۹۷ میلیون دلار صادرات به روسیه داشتیم که رشد ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است که البته رقم بالایی نیست.

دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه اقلام عمده وارداتی ایران از روسیه را شامل گندم، قطعات راکتورهای هسته ای، ترموچوب، ذرت دامی، روغن دانه آفتابگردان، جو، عدس و ... دانست و گفت: اقلام صادراتی ایران به روسیه شامل توربین گازی، میگو، کیوی، پسته، فلفل فرنگی، پلی استایرن، الیاف مصنوعی و ... است.

وی با بیان اینکه پس از جنگ روسیه و اوکراین، رشد ۱۱۲ درصدی صادرات محصولات صنعتی از ایران به روسیه را شاهد هستیم، افزود: استان مرکزی در ۱۰ ماهه نخست امسال با ۸۹۳ میلیون دلار حدود ۲ درصد صادرات کشور را به خود اختصاص داده که بالغ بر ۳۰ میلیون دلار به روسیه صادرات داشته است و در واقع ۳.۴ درصد کل صادرات استان مرکزی به روسیه انجام گرفته است و اقلام معدنی و صنایع معدنی، پتروشیمی و پایه نفتی و صنعتی عمده اقلام صادراتی استان مرکزی به روسیه است، اما این استان ظرفیت همکاری با روسیه را در حوزه خدمات فنی و مهندسی، دارو، محصولات پتروشیمی و پلیمری،  ماشین آلات سنگین، آبزیان، خشکبار، گل و گیاه زینتی و ... دارد.

کلانتری با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت در حوزه توسعه بازار، رفع مشکلات پولی بانکی، رفع مشکلات لجستیک، توافقنامه ها و همکاری های صنعتی به دنبال توسعه همکاری با روسیه است، گفت: نهم تا دوازدهم اسفند پاویون ایران در حوزه صنایع ساختمانی و هفته پایانی اسفندماه پاویون نساجی ایران در روسیه دایر خواهد بود و برای سال آتی انواع نمایشگاه ها ترتیب داده شده است و در تلاشیم با کمک تشکل های روس از جمله اتحادیه کارآفرینان و صنعتگران روسیه، مرکز صادرات روسیه، مجموعه بیزینس راشا، شورای تجاری ایران و روسیه حضوری فعال در این کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به راه اندازی ۶ مرکز تجاری در مسکو، کازان و ... بیان کرد: بسترهای دیجیتالی نیز بین شرکت های ایرانی و روس شکل گرفته است، همچنین در یک سال اخیر بیشترین دستاورد در حوزه همکاری های بانکی شکل گرفته است و اتصال شبکه پیامرسان بانکی ایران به شبکه پیام رسان بانکی روسیه فعال شده و به زودی شبکه شتاب ایران به روسیه متصل می شود. زیر ساخت های بانکی بین دو کشور شکل گرفته و فقط مسئله نرخ تبدیل ارز تجاری مطرح است.

کلانتری با اشاره به توافق گمرک ایران با روسیه در حوزه ایجاد مسیر سبز گمرکی، گفت: در حال حاضر این مسیر برقرار است و مسلما تجار باید پای کار بیایند.

وی امضای توافقنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، حمایت از تولید مشترک در ایران و روسیه در حوزه لوازم خانگی، خودرو و شوینده های بهداشتی را از جمله همکاری های شکل گرفته بین ایران و روسیه برشمرد.

دستیار رییس سازمان توسعه تجارت ایران در امور روسیه اظهار کرد: استان اسوردلوفسک یک استان و شهر کاملا صنعتی و اقتصادی است، رویداد اینوپروم مهمترین رویداد صنعتی و تجاری در روسیه به شمار می رود که گام مهمی برای ارتباط بین استان مرکزی و استان اسوردلوفسک است که تیرماه سال آینده برگزار می شود و باید از این فرصت نهایت استفاده صورت گیرد.

وی تصریح کرد: روسیه بازاری سخت و طاقت فرساست، اما به هر حال باید از این فرصت استفاده کرد و تجار و استان ها باید در اولویت قرار گیرد.

صادرات ۶۰ میلیون دلاری استان مرکزی به اوراسیا

به گزارش ایسنا، جعفر اصغری معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صمت استان مرکزی در این جلسه بیان کرد: استان مرکزی یکی از پرتنوع استان های کشور در امر صادرات است. بالاترین رقم تن دلار را داریم که به طوری که هر یک تن ۷۰۰ دلار ارزش دارد که این رقم در کشور ۳۵۰ دلار است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تولید گل و گیاه رتبه نخست، در بحث آبزیان سهم خوبی در تولید و صادرات و در بحث الیاف رتبه دوم کشور در اختیار استان مرکزی است، اظهار کرد: ۳۰ درصد از کل صادرات این استان با کارت های دیگر فعالان اقتصادی و خارج از گمرکات استان انجام می گیرد. برای امسال یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار صادرات هدفگذاری شده است هر چند که خودمان مقصر کاهش بخشی از صادرات هستیم به طوری که صادرات برخی اقلام منوط به شرایط و ضوابط می شود.

اصغری بیان کرد: استان مرکزی در ۱۰ ماهه گذشته، حدود ۶۰ میلیون دلار به اوراسیا صادرات داشته است که ۳۱.۵ میلیون دلار فقط به روسیه صادرات انجام شده است و امید است با برنامه ریزی و توسعه زیرساخت ها بتوان این حجم صادرات را افزایش بدهیم.

وی بیان کرد: از بین ۳۵۰ صادرکننده فعال استان مرکزی، به صورت مستقیم ۲۳ صادرکننده در حوزه روسیه فعالند، اما یک دلار واردات انجام نمی گیرد و این بازار بسیار سخت و دشوار است.

به گزارش ایسنا، در این جلسه فعالان اقتصادی چالش ها و مشکلات خود در حوزه تولید و صادرات را بیان کردند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401120201552
  • خبرنگار : 50210