در نشست مشترک مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران و سازمان غذا و دارو تاکید شد؛

همکاری در اجرای مفاد آیین‌نامه اجرایی لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور

نشست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران (وابسته به جهاد دانشگاهی) و سازمان غذا و دارو، با هدف بررسی زمینه‌های همکاری مشترک و با حضور جمعی از مدیران این دو نهاد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست، دکتر رضا آذربایجانی، سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن ابراز خرسندی از آغاز همکاری‌های دو مجموعه گفت: سازمان غذا و دارو، رسالت سنگین و مهمی در حفظ سلامت و امنیت غذا و داروی کشور را به عهده دارد. از طرفی این مرکز نیز با توجه به حوزه فعالیت، زیرساخت‌ها و پتانسیل‌ها و ماموریتی که براساس آیین‌نامه اجرایی لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور واگذار شده است، آماده همکاری در موضوعاتی است که به امنیت غذایی و یا سلامت مردم کشور مرتبط است.

دکتر آذربایجانی افزود: در کشور بانک ژن‌های ارزشمند متعددی وجود دارد که بعضی از آنها قدمت بالایی نیز دارند، اما وظیفه آنها ارایه نمونه زیستی شناسنامه‌دار نیست. بانک‌های زیستی این مرکز جامع و براساس رسالتی که برعهده آن نهاده شده است، علاوه بر حفاظت از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور، شرایطی را فراهم کرده است که چنانچه ذینغعان که شامل دانشگاه، تحقیقات، فناوری، درمان و تشخیص و یا هر مرکز دیگری هستند، اگر بخواهند به نمونه زیستی استاندارد دسترسی پیدا کنند، به راحتی می‌توانند از رده‌های سلولی، میکروارگانیسم‌ها و یا سایر منابع ژنتیکی موجود با کمترین هزینه استفاده کنند.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه در شرایط تحریم، هزینه انجام خدمات و یا تهیه نمونه زیستی از خارج کشور با صرف هزینه زیاد، سخت و زمان‌بر است، این مرکز با حداکثر توان خود سعی کرده تا از این طریق باعث صرفه‌جویی ارزی و سهولت دسترسی شود.

سرپرست مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ضمن اشاره به مفاد آیین‌نامه اجرایی لایحه حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور عنوان کرد: پنج دستگاه ذینغع اجرای این آیین‌نامه هستند. در این آیین‌نامه موضوعاتی مانند تبادلات، خروج نمونه‌های زیستی و  ورود آنها به کشور مطرح شده است؛ بنابراین نیاز است تا با همکاری و بهره‌مندی از تخصص سازمان غذا و دارو در اجرایی‌شدن آن هم‌افزایی صورت پذیرد. در این راستا این مرکز آماده هر نوع همکاری است.

دکتر جلال غفار زاده، معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا دارو نیز در این نشست گفت: باعث خوشحالی است که این نشست برای شروع همکاری‌ها برگزار شده است. آغاز این همکاری‌ها می‌تواند بستر مناسبی برای ساماندهی تخصصی این حوزه باشد. بر اساس مرام سازمان غذا و دارو، رگولاتوری در امنیت غذایی از وظایف مهم سازمان است که همه مولفه‌ها را شامل می‌شود.

معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا و دارو افزود: در موضوع ذخایر ژنتیکی دو کارکرد مطرح است؛ یکی کاربردهایی که براساس آن اقداماتی انجام شود و همچنین بهره‌برداری اقتصادی که نیازمند توسعه و همکاری است. بنابراین مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران می‌تواند در زمینه کنترل‌ها و موارد تشخیصی نمونه‌هایی که وارد کشور می‌شوند، به این سازمان کمک کند. بنابراین با استفاده از نتایج این جلسه و جلسه‌های بعدی، موضوعات دقیق‌تر برای همکاری و عقد تفاهم‌نامه مشخص و انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، در این نشست مقرر شد جلسه‌های تخصصی برای تعیین موضوعات همکاری و عقد تفاهم‌نامه و همچنین اجرایی شدن مفاد آیین‌نامه اجرایی حفاظت از ذخایر ژنتیکی برگزار شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1401120100348
  • خبرنگار : 71452