رئیس اداره استعدادهای درخشان آموزش و پرورش خراسان رضوی:

عدم توازن تحصیل در رشته‌های نظری و مهارتی نتیجه جدی نگرفتن برنامه «شهاب» است

رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌­پژوهان جوان آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه با معضلی در رشته علوم تجربی روبه­‌رو هستیم؛ به طوری که نیمی از دانش‌­­آموزان وارد این رشته می‌­شوند، در حالی که باید ۵۰ درصد کل دانش­‌آموزان در رشته‌­های تجربی، ریاضی و انسانی تحصیل کنند و ۵۰ درصد دیگر در رشته‌­های مهارتی مثل کامپیوتر، حسابداری، فناوری و کار و دانش، گفت: این عدم توازن نتیجه جدی نگرفتن برنامه شهاب است.

هادی محمدپور در گفت‌­وگو با ایسنا در خصوص وضعیت برنامه ملی شهاب در مدارس عنوان کرد: برنامه شهاب سرواژه عبارت شناسایی و هدایت استعدادهای برتر، قالب کاملی برای شناسایی استعدادهای دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی(پایه‌­های چهام، پنجم و ششم ابتدایی) و دوره اول متوسطه (پایه‌­های هفتم، هشتم و نهم) است.

وی اظهار کرد: اگر برنامه ملی شهاب به‌­درستی اجرا و اطلاعات دانش‌­آموزان به طور کامل ثبت شود، هدایت تحصیلی دانش­‌آموزان از پایه نهم به دهم میسر می‌­شود و دانش‌­آموزان می‌­توانند در رشته‌­های مناسب تحصیل کنند. متاسفانه امروزه با معضلی در رشته علوم تجربی روبه­‌رو هستیم؛ به طوری که نیمی از دانش‌­­آموزان وارد این رشته می‌­شوند، در حالی که باید ۵۰ درصد کل دانش­‌آموزان در رشته‌­های تجربی، ریاضی و انسانی تحصیل کنند و ۵۰ درصد دیگر در رشته‌­های مهارتی مثل کامپیوتر، حسابداری، فناوری و کار و دانش. این عدم توازن نتیجه جدی نگرفتن برنامه شهاب است.

رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌­پژوهان جوان آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: در بخش شناسایی برنامه شهاب مشکلی نداریم و با توجه به نظر معلم و با زیر نظر گرفتن دانش­‌آموزان طی یک بازه زمانی ۶ ساله، به راحتی می­‌توان دانش‌­­آموزان را ارزیابی کرد. معلمان مقطع ابتدایی بر اساس علایق و انگیزه‌­های دانش­‌آموزان فرم‌­هایی را که در سامانه به همین منظور قرار گرفته شده پر می‌­کنند. این اطلاعات در اختیار سازمان ملی و باشگاه دانش­‌پژوهان در تهران قرار می‌­گیرد و دانش‌­آموزان هر ساله ارزیابی می‌­شوند. اصل مشکل در هدایت استعدادهای برتر به رشته موردعلاقه‌­شان است.

محمدپور تاکید کرد: از آنجا که در برنامه ملی شهاب دانش‌­آموزان در طول سال تحصیلی ارزیابی می‌­شوند به هیچ وجه تحت اضطراب و فشار نیستند و چنانچه این ارزیابی تمام و کمال صورت گیرد، می‌­تواند جایگزین آزمون­‌های ورودی مدارس سمپاد نیز باشد.

وی یادآور شد: در هر شهرستان، معاونت آموزش ابتدایی آن ناحیه مسئولیت نظارت مستقیم بر پر شدن فرم‌­ها را دارد. با اینکه اکثر معلمان در جریان برنامه ملی شهاب هستند و فعالیت­‌ها رصد می‌­شوند، امکان سهل‌­انگاری یا اشتباه در پر کردن فرم­‌ها وجود دارد؛ مخصوصا در مناطقی که ممکن است دسترسی به سامانه کمتر باشد. ادارات آموزش و پرورشی که مناطق محروم دارند باید از طریق راهبران و راهنمایان آموزشی که دسترسی بیشتری به مدیران و آموزگاران این مناطق دارند مشکل را پیگیری و رفع کنند.

بنیاد ملی نخبگان طی چند سال گذشته درباره برنامه ملی شهاب عقب­‌نشینی کرده است

رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌­پژوهان جوان آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه شناسایی نخبگان کشور باید یکی از اولویت‌­های اصلی بنیاد ملی نخبگان باشد، افزود: بنیاد ملی نخبگان طی چند سال گذشته درباره برنامه ملی شهاب عقب‌­نشینی کرده است. این برنامه مولود بنیاد ملی نخبگان، آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان است. هرچند بخشنامه از طرف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ابلاغ می‌­­شود، اما این سازمان دسترسی به جامعه دانش‌­آموزان ابتدایی ندارد و مقطع ابتدایی زیرمجموعه فعالیت‌­های سمپاد قرار نمی‌­گیرد.

محمدپور خاطرنشان کرد: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، در دوره اول و دوم متوسطه، مجموعا ۶۸۲ مدرسه در کل کشور و ۴۶ مدرسه در استان خراسان رضوی دارد و پیاده کردن برنامه ملی شهاب در کلیه مدارس ابتدایی از حوزه قدرت و اختیارات اداره سمپاد خارج است و این برنامه باید مستقیما زیرمجموعه معاونت آموزش ابتدایی اداره کل قرار بگیرد و بنیاد ملی نخبگان نیز ورود کند. همچنین علاوه بر آموزش دادن به مدرسین دوره جدید، اعتبار لازم هم از طریق وزارت­خانه ابلاغ شود. کل دانش‌­آموزان پایه‌­های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی استان خراسان رضوی جامعه هدف ما هستند.

وی درخصوص وجه تمایز مدارس سمپاد با مدارس عادی، گفت: از طریق دولت هیچگونه تجهیزات خاصی به مدارس سمپاد تزریق نمی‌­شود و این مدارس شبه هیات امنایی اداره می‌‍­شوند. با دریافت شهریه‌­ای معادل ۵۰ درصد مدارس غیردولتی هر ناحیه، کلاس­‌های فوق برنامه‌، بین ۷ تا ۱۰ ساعت بیشتر از مدارس عادی، برگزار می‌­شود. مزیت این مدارس کنار هم قرار گرفتن دانش‌­آموزان تیزهوش و مستعد و رقابت علمی موجود میان آنان است که موجب موفقیت تحصیلی آنها می‌­شود.

رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش­‌پژوهان جوان آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: یکی از معضلات ما دخالت مستقیم اولیا در مسئله هدایت تحصیلی است و به قولی زندگی نزیسته اولیا برای دانش‌­آموزان تصویر می‌شود؛. درنتیجه دانش‌­آموز دچار ناهماهنگی شده و با هدایت شدن به سمت رشته‌­ای که مورد نظر خانواده‌­اش است، از رشته موردعلاقه‌­اش فاصله می‌­گیرد.

محمدپور اضافه کرد: مشاورین مدارس با برگزاری جلسات توجیهی برای خانواده­‌ها به دنبال رفع این دوگانگی در انتخاب رشته هستند. تلاش ما این است که دانش‌­آموزان همه رشته‌­ها را در نظر داشته باشند و به رشته‌­های ریاضی، تجربی، انسانی یا رشته‌­های مهارتی وارد شوند. خوشبختانه در یکی دو سال گذشته نگاه وزارت آموزش و پروش به هنرستان‌­ها نیز تقویت شده است و در بحث تجهیزات هنرستان ها رشد خوبی داشته‌­ایم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401112620084
  • خبرنگار : 50071