سخنران حرم حضرت معصومه (س) :

راهکار عبور از سختی مسیر طاعت الله در نگاه امام علی(ع)

سخنران حرم حضرت معصومه (س) گفت: بدگمانی به خود و انگشت اتهام‌ها را به سمت خویشتن گرفتن، تقویت نقد درونی و گام نهادن در مسیر بررسی اشکالات خویشتن و نیز پایداری در مسیر کمال از برجسته ترین راهکارهای عبور از سختی مسیر بندگی ذات اقدس الهی در نگاه مولی الموحدین علی (ع) است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی، در محفل معارفی حرم مطهر حضرت معصومه (س) که شامگاه ۲۴ بهمن در شبستان امام خمینی (ره) برگزار شد، ضمن اشاره به فرازهایی از خطبه ۱۷۶ امیرالمؤمنین علی (ع) در بیان فضائل قرآن کریم، عنوان کرد: در بیان امام علی (ع) ویژگی‌های فراوانی برای قرآن کریم ذکر شده است؛ در نهج‌البلاغه بیش از ۱۰۰ بار تعبیر قرآن و کتاب الله استفاده شده است.

وی با بیان این که حضرت در خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه بر اهمیت استفاده و نفع از بیان الهی قرآن کریم تأکید می‌کنند، اظهار کرد: حضرت در این خطبه بر پند و موعظه گیری از مواعظ الهی تصریح و می‌فرماید؛ نصیحت خداوند متعال در قرآن را بپذیرید.

وی ضمن اشاره به حدیث «إنَّ للّه ِعَلَی النّاسِ حُجَّتَینِ: حُجَّةً ظاهِرَةً و حُجَّةً باطِنَةً، فأمّا الظّاهِرَةُ فَالرُّسُلُ و الأنبِیاءُ و الأئمَّةُ علیهم السلام و أمّا الباطِنَةُ فَالعُقولُ» از امام موسی کاظم (ع) افزود: خداوند متعال با اعطا دو حجت باطنی عقل و خرد و نیز حجت بیرونی پیامبران و کتاب‌های آسمانی حجت را بر انسان تمام نموده است.

وی به تاکید امیرالمؤمنین علی (ع) در رابطه با حرکت به سمت تجلی محبوب‌های الهی و پرهیز از کراهت‌ها اشاره کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلامی همیشه می‌فرمود؛ بهشت با سختی و مشقت و آتش جهنم با شهوات و هوس‌ها درهم آمیخته است و هر طاعت، عبادت و بندگی با سختی همراه است و از طرفی معصیت خدا نیز چیزی جز میل و شهوت نیست.

حسینی قمی در چرایی توامانی طاعت الهی با سختی، کسب فضایل و از بین بردن رذائل اخلاقی را از نخستین گام‌های تجلی بندگی الهی توصیف کرد و با بیان این که دور ساختن حسادت، بددلی، بد زبانی، تکبر، خودپسندی، بخل و… کار آسانی نیست، ادامه داد: این که انسان متواضع، سخاوتمند، خوش‌اخلاق و خوش‌گمان باشد به آسانی به دست نمی‌آید.

وی با تاکید بر این که اطاعت از خداوند متعال برای عامه مردم سخت و دشوار و عبادت برای اولیای الهی بسیار لذت بخش است، اضافه کرد: خداوند متعال در قرآن کریم در رابطه با نماز می‌فرماید؛ «وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَی الْخَاشِعِینَ» نماز امری بسیار بزرگ و دشوار است، مگر بر خداپرستان فروتن.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: عده ای به طمع بهشت، برخی از ترس عذاب جهنم و عده‌ای نیز از سر معرفت و بدون توجه به بهشت و جهنم، ذات اقدس الهی را عبادت می‌کنند. رسول اللّه (ص) می‌فرماید؛ «أفضَلُ النّاسِ مَن عَشِقَ العِبادَةَ فَعانَقَها» برترین مردم کسی است که عاشق عبادت شود و عبادت را عاشقانه در آغوش بگیرد.

وی بر اهمیت ورود و عینیت بخشی دینداری در متن زندگی و هماهنگ‌سازی تمام امورات زندگی با دین تصریح کرد و ضمن اشاره به حدیث «ما بَلا اللّه ُ العِبادَ بشَیءٍ أشَدَّ علَیهِم مِن إخْراجِ الدِّرْهَمِ» از امام صادق (ع) گفت: خداوند متعال بندگانش را به چیزی سخت تر از بذل مال نیازموده است؛ متأسفانه برخی از مسلمانان آن‌گونه که باید نسبت به پرداخت خمس و زکات که واجبی الهی است، اهتمام چندانی ندارند.

حسینی قمی در رابطه با نحو محاسبه و پرداخت خمس و زکات ارائه بیان کرد: وجوهات شرعی و سهم امام منحصر در حوزه علمیه و نشر کتاب‌های دینی نیست؛ تمام کارهای خیر و هزاران هزار آثاری که در کشور اعم از ساخت بیمارستان، تاسیس مرکز توان‌بخشی، خوابگاه دانشجویی و یا اذن هزینه برای سیل‌زدگان و زلزله‌زدگان مشاهده می‌شود، تنها برخی از مصادیق هزینه کرد وجوهات شرعی است.

وی به فرازهای پایانی خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه و دعای امیرالمؤمنین علی (ع) اشاره کرد و یادآور شد: حضرت در این خطبه می‌فرماید؛ «فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَی نَفْسِهِ» رحمت خداوند بر کسی که شهوات خود را مغلوب و هوای نفس را سرکوب کند؛ چرا که باز داشتن هوای نفس از شهوت کار بسیار دشواری است.

وی نحوه طی مسیر سخت طاعت الله را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: حضرت در این خطبه سه راهکار اساسی را مطرح می‌کنند که بدگمانی به خود و انگشت اتهام‌ها را به سمت خویشتن گرفتن یکی از این موارد است؛ انسان‌هایی که همیشه خود را مقصر می‌دانند در مسیر اصلاح و کمال قدم بر می‌دارند.

حسینی قمی تقویت نقد درونی و گام نهادن در مسیر بررسی اشکالات خویشتن و استقامت در مسیر کمال را از دیگر راهکارهای طی مسیر سخت بندگی ذات اقدس الهی دانست.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401112519015
  • خبرنگار :