به گزارش ایسنا، محمدمهدی کاظمی که در برنامهای رادیویی صحبت میکرد با اشاره به اهداف برگزاری گردهمایی معاونین آموزش متوسطه کشور، گفت: در راستای تبیین فعالیتها و برنامه ریزی جهت ارتقای کیفیت آموزشی در طول سال تحصیلی و همچنین برنامه ریزی برای برنامههای سال تحصیلی آینده، گردهمایی معاونین آموزش متوسطه ادارات کل استانهای سراسر کشور در مشهد مقدس و به میزبانی اداره کل آموزش و پرورش این استان برگزار شد.
وی گفت: دغدغه ارتقای کیفیت آموزش یکی از برنامههای اساسی در نظام تعلیم و تربیت است و همچنین تحقق عدالت آموزشی در این راستا قرار دارد.
معاون آموزش متوسطه با اشاره به آموزش غیرحضوری به علت بیماری کرونا، گفت: بعد از۲۶ ماه آموزش غیرحضوری در دوران شیوع بیماری کرونا در کشور، شاهد افت تحصیلی و تربیتی در دانش آموزان بودیم و برنامه ریزی برای جبران خلاءهای ایجاد شده در دستور کار قرار گرفت. از جمله برنامهها میتوان به طرح تعمیق و تثبیت یادگیری که در تابستان گذشته اجرا شد، اما جوابگوی بیش از دو سال آموزش غیرحضوری نخواهد بود چراکه ارزیابیهای انجام شده حاکی از اثربخشی نزدیک به۶۰ درصدی این نوع از آموزشها دارد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه اداد: آنچه امروز بیشتر ملموس است، اثر تربیتی و رشد اجتماعی و سلامت دانش آموزان است که در دوران آموزش غیرحضوری آسیب دیده است و جبران آن بسیار دشوار است و نظام تعلیم و تربیت وظیفه دارد در این رستا برنامه ریزی و اقدام کند.
کاظمی در ادامه با اشاره به برگزاری پنجمین دوره جشنواره کشوری ایدههای نو و تجربههای اثربخش مدیران و معاونین مدارس متوسطه دوم، اظهار کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، شناسایی ایدههای نو و تجارب اثربخش مدیران و معاونین در راستای بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری و همچنین اجرایی سازی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش بوده و معرفی به عنوان الگو به همکاران فرهنگی در سراسر کشور است.
وی ادامه داد: بیش از ده سال از تصویب سند تحول بنیادین گذشته اما مدل مدرسهای آن هنوز ارائه نشده است و مقام معظم رهبری نیز از این موضوع گله دارند چرا که شاهد تجلی این سند در مدرسه نیستیم. در همین راستا به دنبال ایدهها و تجارب اجرای موفق سند تحول در مدارس بوده تا به عنوان الگو معرفی شود.
عضو شورای معاونین وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با غیرحضوری شدن مدارس در روزهای گذشته، گفت: آموزش غیرحضوری ماهیتا کارایی و اثربخشی آموزش حضوری را ندارد و برای نظام آموزشی تبعات بسیاری دارد. از مجلس تقاضا داریم که منابعی را در بودجه برای جبران افت تحصیلی و تربیتی به وجود آمده در ارتباط با غیرحضوری شدن مدارس پیش بینی کنند. همچنین در مسائل اخیر پیرامون غیرحضوری شدن مدارس در ارتباط با آلودگی هوا و یا صرفه جویی در مصرف انرژی، متاسفانه نگاه ساده انگارانه به تعلیم و تربیت شد و مدارس غیرحضوری شد که مورد تائید وزارت آموزش و پرورش نبود. چراکه غیرحضوری شدن مدارس برای کنترل آلودگی هوا یا صرفه جویی مصرف انرژی راهکار مناسبی نیست.
وی تاکید کرد: مسئله غیرحضوری شدن مدارس در روزهای گذشته در تعدادی از کلانشهرها بود و عمومیت در تمام مدارس کشور نداشت در نتیجه پیشنهاد شد از ظرفیت اضافه کردن ساعت آموزشی، نوبت بعدازظهر و همچنین مدارس با همکاری گروههای مردمی و جهادی و معلمان داوطلب از روزهای ۵شنبه در صورت امکان برای جبران خلاء ایجاد شده، استفاده کرد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، کاظمی با اشاره به ظرفیت هنرستانها، گفت: توجه به آموزشهای فنی و حرفهای و توسعه هنرستانها در کشور یک ضرورت است و حل دغدغه اشتغال از مسیر توسعه هنرستانها ممکن خواهد شد. هنرستان امیدآفرینی و اعتماد به نفس دانش آموزان را تقویت میکند و بدنبال تامین نیروی کار مورد نیاز بازار اشتغال هستیم تا زمینه کارآفرینی بیشتر در کشور فراهم شود. با تلاش صورت گرفته، امسال سهم آموزشهای فنیوحرفهای ۲ درصد در کشور افزایش پیدا کرده و به ۳۹.۵ درصد رسیده است.
وی در پایان، اضافه کرد: برنامه دیگری که در دستور کار است، استفاده از همکاری صاحبان تولیدیها و مراکز صنعتی برای ایجاد و توسعه رشتههای جدید است که در همین راستا در سال تحصیلی فعلی۴۰ هنرستان وابسته و جوار کارخانهها ایجاد شده است که این هنرستانها میتوانند ضریب اشتغال پذیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم آورند.
انتهای پیام