در این مراسم که هشتم بهمن ماه برگزار شد، حجتالاسلام والمسلمین اسکندری، مدیرکل ادارهکل اوقاف و امور خیریه استان قم، عنوان کرد: پیش از انقلاب معنای دین در جوامع بشری بیارزش و به مثابه افیون جامعه تلقی میشد، اما از بین بردن نگاههای بیارزش جوامع بشری به دین یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است که تاکنون به آن توجه نشده است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی اثبات کرد دین میتواند جامعه جهانی را اداره کند، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران مفاهیم قرآن و نهجالبلاغه را در جوامع بشری متجلی کرد و بر هرگونه شعارهای بیارزش علیه دین خط بطلان کشید.
وی با بیان اینکه دین باعث تحرک، جهش و پیشرفت جامعه میشود، تصریح کرد: دشمنان انقلاب تلاش کردند تا داعش را به صحنه آورند تا دین را در اذهان عمومی بدنام و تروریست تلقی کنند و پس از ناکامیهای مختلف شروع به اهانت به مقدسات دینی مسلمانان کردند؛ اهانت به مقدسات دینی نشان از قدرت دشمنان نیست بلکه نمایانگر دستان خالی آنان است و میخواهند این معنا را از ریشه بخشکانند اما ناکام میمانند.
مدیرکل ادارهکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه سرچشمه دین و قرآن باید جامعه قرآنی کشورمان باشد، اضافه کرد: باید پیامهای ناب محمدی، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه برای جوانان اروپا مخابره شود و به گوش جهانیان برسد تا زمینه برای ظهور مهدی موعود (عج) فراهم شود، این امر نیازمند راهاندازی یک مرکز بینالمللی و برنامهریزی مدون است.
علوم انسانی باید قرآن بنیان شوند
حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، نیز در این برنامه عنوان کرد: اهمیت هر علمی به اهمیت موضوع آن است و طبیعتا اهمیت این مسابقات به علت قرآن، نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه است که توجه به مفاهیم آن در این دوره از مسابقات اقدام ارزندهای از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه است؛ تاکنون به منابعی مانند نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه که باید مفاهیم قرآن را بیشتر در این کتب درک کنیم کمتر توجه شده است.
وی با اشاره به آیه ۸۲ سوره نساء گفت: از این آیه استنباط میشود، از آنجا که قرآن کریم «من عندالله» است هیچ اختلافی در آن وجود ندارد، لذا چرا در آن تدبر نمیکنید؟ این استدلال اگرچه درون دینی و نقلی است، اما یک دلیل عقلی است؛ به فرموده خداوند، اگر در قرآن تدبر نکنید معلوم است در دلهای شما قفلهایی وجود دارد و راه گشایش این قفلها، تدبر در قرآن است.
وی تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود: «مَن أرادَ عِلمَ الأوَّلینَ و الآخِرینَ فَلْیُثَوِّرِ القرآنَ؛ هر که خواهان علم پیشینیان و آیندگان، از اول تا به آخر دنیاست، در قرآن کند و کاو کند.» منظور از کند و کاو در قرآن کریم همان تدبر در قرآن است، یعنی ما مانند یک کشاورز که زمین خود شخم میزند باید در قرآن کریم کند و کاو و مفاهیم آن را استخراج کنیم.
وی بیان کرد: در خطبه ۱۷۶ نهجالبلاغه آمده است: «روز قیامت یک منادی ندا میدهد هر کسی هرچه کشت کرده است باید جوابگو باشد مگر کسی که در زمین قرآن کشت کرده باشد»، با استناد به این خطبه باید گفت بنابراین حارث و کشاورز قرآن باشید تا به ثمر برسد. جامعه قرآنی بالاترین افتخار را دارند که حارث قرآن هستند.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به کاربردیسازی مفاهیم قرآن کریم گفت: قرآن باید در زندگی ما قرار بگیرد و این مسئولیت برعهده جامعه قرآنی بهویژه فعالان حوزه تفسیر قرآن کریم است که باید این مفاهیم را استخراج و آسانسازی کرده و در دسترس عموم قرار بدهند.
وی یادآور شد: باید تلاش کنیم تا درصد بیشتری از مردم با مسابقات قرآنی درگیر شوند و مفاهیم این مسابقات در زندگی مردم قرار بگیرد و عموم مردم باید با قرآن کریم سروکار داشته باشند و اگر این به امر رسیدیم، یعنی گام بلندی را در عرصه قرآنی برداشتیم.
وی با بیان اینکه همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی پس از پایان اختتامیه مسابقات سراسری قرآن کریم برگزار خواهد شد، بیان کرد: استخراج علوم انسانی قرآنبنیان یکی از اقدامات دانشگاه علوم و معارف قرآن در عرصه پژوهشهای قرآنی است. در حال حاضر مفاهیم علوم انسانی دانشگاهها برگرفته از مفاهیم غربی است، در حالی که این علوم باید مفاهیم خود را از قرآن بگیرد.
نقیب با اشاره به روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان گفت: همه ما مدعی هستیم که قرآن تبیان کل شیء است و برای اینکه علوم انسانی بتواند مفاهیم خود را از قرآن بگیرد باید در ابتدا با روشهای استحراج مفاهیم قرآنی آشنا شویم که در این زمینه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ورود جدی داشته است.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه در عرصه پژوهشهای قرآنی به دنبال استخراج نظامات قرآنی هستیم، ادامه داد: نظام اسلامی تشکیل شده است تا به جامعه مهدوی برسد و برای رسیدن به جامعه مهدوی نیازمند آموزههایی درباره نظام خانواده، تربیتی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مبتنی بر آموزههای قرآنی هستیم برای رسیدن به این امر باید همان فرموده پیامبر گرامی اسلام(ص) را که بهمعنای زیر و رو کردن قرآن است، پیادهسازی کنیم.
نقیب افزود: تمدنسازی بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و این تمدنسازی باید از قرآن استخراج شود تا ما را به حکومت مهدوی برساند، بنابراین اگر پژوهشهای قرآنی بهصورت متمرکز انجام شود، جامعه مهدوی محقق میشود و اگر مفاهیم و پژوهشهای متفرق قرآنی در یک مرکز جمع نشود و همافزایی میان دستگاههای متولی شکل نگیرد به این هدف نمی رسیم.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم اضافه کرد: قرآن حرکت تاریخ را دورانی یا فنری (رفت و برگشت) نمی داند بلکه آن را حرکت مستقیم به سمت خدا میداند و خداوند در آیه ۱۰۵ سوره انبیا میفرماید:«و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد.»
شایان ذکر است در مراسم پیام ویدئویی آیتالله جوادیآملی به چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم در بخش معارفی پخش شد.
انتهای پیام