بوربور:

مجمع خیرین کشور طرح‌های "بانک زمان" و "نذر تخصص" را در دستور کار دارد

رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور گفت: مجمع خیرین کشور اجرای دو طرح "بانک زمان" و "نذر تخصص" را در دستور کار دارد.

حبیب الله بوربور دوم بهمن در آیین افتتاح و راه اندازی مجمع خیرین استان مرکزی اظهار کرد: اگر با همه بی تدبیری‌ها، شیطنت ها، انحرافات و بی برنامگی ها، بازهم نظام مشکل خاصی ندارد و به عنوان یک منطقه باثبات پابرجاست، به سبب وجود ولایت فقیه است.

وی افزود: استان مرکزی استانی شناخته شده و با ظرفیت های عظیم است و به نسبت جمعیت و وسعتی که دارد نسبت به کشور برتری ویژه ای دارد.

رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور ادامه داد: مجمع خیرین در سنوات گذشته در حوزه های مختلف فعالیت های خوبی داشته به طوری که مجمع خیرین مسکن ساز تاکنون ۴۲ هزار مسکن ساخته و تحویل نیازمندان داده است.

بوربور با بیان اینکه ۵۰ مجموعه خیرین عضو این مجمع هستند، ادامه داد: خوشبختانه این مجمع در دوران کرونا ۴۲۰ میلیارد تومان کمک کرد که در ارزیابی وزارت بهداشت و درمان به عنوان شاخص ترین مجموعه در زمینه کرونا معرفی و تقدیر شد.

وی با بیان اینکه این مجموعه هیچگونه حسابی جهت دریافت پول و پرداخت کمک ندارد و تنها هماهنگی را انجام می دهد، گفت: این مجمع کار فرهنگی انجام می دهد و با بررسی ضرورت ها خدمات لازم در حوزه مدنظر را ارائه می دهد.

رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور تاکید کرد: متاسفانه علیرغم اینکه ایران در حوزه خیرین جایگاه خوبی دارد، اما قوانین خوبی در این رابطه ندارد برای مثال خیرین و موسسه های خیریه باید ۱۰ درصد مالیات پرداخت کنند که در این راستا فراکسیون خیرین در مجلس تشکیل شده تا به این مهم رسیدگی شود.

بوربور افزود: یکی از برنامه های میان مدت این مجمع جریانی به نام "نذر تخصص" است که مطالعات آن انجام و اساسنامه و نرم افزار آن تهیه شده است.  در این طرح هر کسی با هر تخصصی که دارد به افرادی که به آن تخصص نیاز دارند، بدون چشم‌داشت خدمات ارائه می‌دهد

وی همچنین با اشاره به اینکه "بانک زمان" نیز به عنوان برنامه بلندمدت مدنظر قرار گرفته شده و نرم افزار این برنامه نیز تهیه شده است که بعد از نذر تخصص اجرا شود، گفت: در حال حاضر صحبت از این است که طبق آمار بین ۸.۵ میلیون سالمند در کشور داریم، همچنین محاسبات دقیق آماری نشان می‌دهد که در هر ۱۰ سال ۱۰ درصد به جمعیت کشورمان اضافه خواهد شد و بر این اساس در ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد از جمعیت حدود ۱۰۰ میلیون نفری ایران سالمند خواهد بود. حال ممکن است که جمعیت ایران در ۳۰ سال آینده با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی و ازدواج و فرزندآوری به ۱۲۰ میلیون نفر هم برسد، ممکن هم هست که شرایط بد باشد و از وضع موجود هم کمتر باشد که پیش‌بینی‌ها ۱۰۰ میلیون نفر را تخمین می‌زند.

بوربور تاکید کرد: از ۳۰ میلیون سالمند در آینده به دلیل شرایطی که در جامعه وجود دارد، حدود ۱۵ میلیون نفر هیچ کسی را در زندگی خود نخواهند داشت، کسی که در حال حاضر ازدواج نمی‌کند در ۳۰ سال آینده همسر ندارد، فرزند ندارد، پدر و مادر ندارد و به دلیل سیاست غلط تک‌فرزندی، خواهر و برادر هم ندارد. این افراد اگر از همین الان همانند کشورهای پیشرفته برای آینده خود برنامه نداشته باشند، در آینده کسی را ندارند و به فردی رها شده در جامعه تبدیل می‌شوند که توانایی رفع نیازهای خود را ندارند و باید به آنها سرویس داد.

بوربور خاطرنشان کرد: کشورهایی مثل انگلیس سالیان سال است که با بحران سالمندی دست و پنجه نرم می‌کنند از گذشته‌های بسیار دور طرح بانک زمان را اجرا کرده‌اند. مجمع خیرین کشور نیز در این خصوص برنامه ریزی و مطالعات لازم را انجام داده و نرم افزار این طرح تهیه شده است. با اجرای این طرح خواهیم توانست بحران سالمندی کشور را در آینده مدیریت کنیم.

رییس هیات مدیره مجمع خیرین کشور تاکید کرد: دو طرح(بانک زمان و نذر تخصص) به گونه‌ای طراحی شده است که در فرایند اجرا همدیگر را همپوشانی می‌کنند. در طرح "بانک زمان" جوانان به جمعیت سالمند خدمات رایگان ارائه می‌دهند تا در سالمندی خود از این خدمات رایگان بهره ببرند.

وی افزود: اگر این طرح شکل بگیرد، تمام کسانی که در رابطه با نگهداری قشر نیازمند توانایی و گواهی‌های معتبر لازم را مانند مدرک پرستاری و بهداشت و درمان داشته باشند یا پزشکانی که ساعات فراغت زیادتری نسبت به همکاران خود دارند، می‌توانند خدمات خود را در قالب "نذ ر تخصص" مرتبط با "بانک زمان" به سالمندان ارائه دهند.

به گزارش ایسنا، در پایان این جلسه اعضای این مجمع معرفی شدند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401110201265
  • خبرنگار : 50204